Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Honda Civic Sedan 1.5 VTEC Turbo CVT - Civic à la Accord

Przed modelem Civic Sedan producent postawił ambitne zadanie. Ten jedyny trójbryłowiec w ofercie Hondy w Europie ma m.in. utrzymać w marce lojalnych klientów Accorda. Dzięki wyraźnie większym rozmiarom i mocniejszemu silnikowi pod maską ma na to spore szanse.


Dla Hondy rynek europejski jest w istocie peryferyjny. W zeszłym roku zaledwie 3% (ok. 160 tys. szt.) samochodów tej marki sprzedano na Starym Kontynencie. Japoński producent nie tworzy więc samochodów pod gusta Europejczyków, co nie oznacza, że nie ma na kontynencie fanów tej marki. W szczególności upodobali oni sobie model Civic.

Najważniejszy model


Pierwsza generacja kompaktowych Hond o nazwie Civic pojawiła się w 1973 roku. Do dziś jest to najważniejszy globalny model japońskiej marki, który jest wytwarzany w dziewięciu fabrykach na czterech kontynentach. Nie tak dawno zadebiutowała X generacja tego modelu, najpierw w wersji hatchback wytwarzanej wyłącznie w Wielkiej Brytanii. Obecnie do gamy dołącza produkowany w Turcji sedan, a z czasem uzupełni ją również kombi. Wariant coupe nie pojawi się w europejskiej ofercie Hondy. Tym razem Japończycy postanowili wprowadzić do sprzedaży sedana w całej Europie.

Honda nie ukrywa, że ma on po części wypełnić lukę po wycofanym w zeszłym roku z oferty Accordzie, zwłaszcza że pod względem wymiarów Civic Sedan wyraźnie się do niego zbliżył. Nowy model wyraźnie urósł w zestawieniu z poprzednikiem ‒ jest znacznie szerszy (+4,5 cm), dłuższy (+9 cm) oraz ma większy o 3 cm rozstaw osi. Tym samym stał się jednym z większych modeli segmentu C. Przy długości 465 cm jest niecałe 8 cm krótszy od Accorda i ma niemal identyczny rozstaw osi. Pod względem szerokości odstaje od niego o 4 cm.

Dynamiczne i pełne ostrych linii nadwozie Civika Sedan i doskonale zamaskowana trzecia bryła zupełnie nie zdradza, że mamy do czynienia z sedanem skierowanym raczej do dojrzałego klienta. Na najbardziej efektowny wygląd możemy liczyć w topowej wersji Executive. Niższe wersje nie mają np. reflektorów LED tylko zwykłe lampy halogenowe.

Według analiz Hondy nowy Civic Sedan jest skierowany głównie do kierowców w wieku powyżej 60 lat, posiadających wyższe wykształcenie. Lojalni klienci Hondy stanowią aż 60% nabywców nowych egzemplarzy.

Przestronniej


W kabinie Civika Sedan kierowcy odnajdą się bardzo szybko. Za kierownicą zamontowano cyfrowy zestaw wskaźników podzielony na trzy części. Jego wygląd możemy zmieniać przyciskami na kole kierownicy. Jest on też zależny od wybranego trybu jazdy. Pośrodku deski znajduje się 7-calowy ekran dotykowy, poprzez który sterujemy m.in. nawigacją czy radiem. W tym ostatnim przypadku nie jest to zbyt wygodne. W podstawowej wersji Comfort ekran ten ma przekątną 5 cali i służy głównie do obsługi radia. Na szczęście sterowanie klimatyzacją odbywa się z użyciem klasycznych pokręteł umieszczonych pod ekranem.

Na pochwałę zasługuje wygoda foteli i ich naprawdę dobre trzymanie boczne, ale dla użytkowników starszych modeli Civika to akurat pożądana norma. W nowym modelu miejsca nie zabraknie, zarówno na przednich fotelach, jak i kanapie drugiego rzędu. Tu nie mogło być inaczej, skoro producent zamierza z czasem przesiąść do tego modelu dotychczasowych użytkowników Accorda. Pasażerowie mają też do dyspozycji całkiem sporych rozmiarów bagażnik o pojemności 519 litrów (+75 l), jednak jego funkcjonalność obniżają wchodzące do wnętrza zawiasy oraz nieregularny kształt kufra.

Tylko Turbo


Honda rezygnuje z oferowania produkowanych od 2006 roku wolnossących silników benzynowych R18 o pojemności 1,8 litra. Pod maskę sedana trafia na razie turbodoładowany silnik benzynowy 1.5 VTEC Turbo o mocy 182 KM. Nowa jednostka cechuje się wysoką kulturą pracy i entuzjastycznie wchodzi na wyższe obroty. W gamie wersji trójbryłowej zabraknie mniejszego silnika 1.0 VTEC o mocy 129 KM, który będzie dostępny wyłącznie w hatchbacku. Pod koniec roku do gamy dołączy silnik Diesla o pojemności 1,6 litra, a niedługo potem klasyczna 9-biegowa skrzynia automatyczna.

Napęd na przednie koła może być przenoszony w nowym Civiku Sedan poprzez nową 6-biegową skrzynię mechaniczną lub też znacznie zmodernizowaną skrzynię CVT, która wymaga dopłaty 5 tys. zł. W naszym odczuciu jest to obecnie najlepsza skrzynia bezstopniowa na rynku, w której nad wyraz skutecznie udało się wyeliminować monotonny dźwięk wycia silnika podczas przyspieszania i szybkiej jazdy. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu następuje co prawda dłuższa chwila zawahania, nim auto zacznie przyśpieszać. Rozpędzanie odbywa się jednak bardzo płynnie, łagodnie, a dzięki specjalnemu oprogramowaniu i łopatek pod kierownicą możemy symulować zmianę siedmiu wirtualnych biegów. Nie zapomniano również o trybie sportowym. Na szczególne pochwały zasługują właściwości jezdne. W zestawieniu z poprzednikiem samochód ma niżej osadzony punkt ciężkości, sztywniejsze i lżejsze nadwozie, a w miejsce belki skrętnej zastosowano w tylnym zawieszeniu układ wielowahaczowy. W efekcie Civic prowadzi się niezwykle stabilnie i pewnie nawet w szybko pokonywanych zakrętach, a do tego oferuje wysoki komfort tłumienia nierówności godny segmentu premium. W sedanie nie mamy, niestety, możliwości regulacji twardości amortyzatorów, które to rozwiązanie znajdziemy w wersji pięciodrzwiowej. Działający niezwykle precyzyjnie elektromechaniczny układ kierowniczy to obecnie norma w większości modeli Hond. W Civiku nie mogło być zatem inaczej.

Drogo, drożej, Civic


Ceny sedana japońskiej marki zaczynają się od 90,4 tys. zł. Jest więc on 7100 zł tańszy od porównywalnych wersji hatchbacka. Wysoki poziom cen po części tłumaczy dobre wyposażenie standardowe i mocny silnik pod maską, jak na model segmentu C. Nawet w podstawowym modelu Comfort znajdziemy automatyczną klimatyzację, adaptacyjny tempomat czy większość najnowszych systemów podnoszących poziom bezpieczeństwa czynnego.

W każdym egzemplarzu Civika Sedan znajdziemy zatem system utrzymywania pasa ruchu, układ automatycznego hamowania ograniczający skutki kolizji czy system rozpoznawania znaków drogowych.

W tym roku Honda chciałaby sprzedać w Polsce ok. tysiąca Civików Sedan. W pierwszej kolejności pojazdy trafiają do lojalnych klientów marki, więc obecnie najczęściej wybieraną wersją jest Executive. Z czasem jednak stanie się nią wariant Elegance.

honda+civic

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Honda Civic Sedan 1.5 VTEC Turbo CVT

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 16.05.2017

Ile: 100 km

Znakomite prowadzenie i wysoki komfort jazdy, najlepsza skrzynia CVT, z jaką mieliśmy do czynienia, pojemny bagażnik, dobre trzymanie wartości.

Bardzo wysokie ceny, jakość tworzyw w kabinie mogłaby być wyższa.

Przeczytaj również
Popularne