Do Polski wjechał właśnie Volkswagen Golf szóstej generacji w wersji kombi. Samochód ma realną szansę, aby stać się jednym z najpopularniejszych modeli w segmencie samochodów firmowych.
Wersja kombi najpopularniejszego modelu Volkswagena, czyli Variant, zawsze znajdowała się w cieniu hatchbacka. Ale też jej historia jest znacznie skromniejsza – pierwsze auto tego typu pojawiło się w 1993 r., po premierze trzeciej generacji Golfa. Najwidoczniej koncern z Wolfsburga decyzję o wydłużeniu Golfa uznał za trafioną i od tamtej pory mieliśmy już okazję jeździć czterema Variantami. Podczas jesiennej, polskiej premiery samochodu, przedstawiciele Volkswagena przekonywali, że najnowszy Golf w wersji kombi jest w stanie zdobyć wielu zwolenników.
W ostatnim czasie daje się zauważyć tendencja do coraz śmielszego zacierania różnic między samochodami klasy wyższej i tymi, które powinny być autami dla ludu. Volkswagen, nomen omen, stał się marką, w której wspomniane zmiany zachodzą najszybciej.
Nie inaczej jest w przypadku nowego Golfa Varianta. Jako opcja po raz pierwszy są w nim dostępne dwa systemy wspierające kierowcę: Park Assist (automatyczny system ułatwiający parkowanie) i Rear Assist (kamera wsteczna). Oznaką wyższych aspiracji są też z pewnością zaczerpnięte z luksusowego Passata CC trójramienne kierownice, okrągłe zegary w głebokich tubach oraz sterowanie automatyczną klimatyzacją Climatronic. Nowością jest też seryjnie stosowany w Golfie system zagłówków redukujących urazy odcinka szyjnego kręgosłupa – WOKS. Ma on zapobiec nadwyrężeniu odcinka szyjnego kręgosłupa określanego mianem „whiplash syndrom”.
Volkswagen szczególną uwagę zwraca na Sat Assist, czyli satelitarny system ratownictwa, który ma się stać elementem wyposażenia dodatkowego wszystkich Volkswagenów. System zapewnia automatyczną lokalizację podczas kradzieży oraz odholowania samochodu – podczas nieautoryzaowanej jazdy samochodem operator natychmiast kontaktuje się z użytkownikiem i za jego zgodą powiadamia policję. System, którym według szacunków zostanie objęte do końca roku jakieś 1000 pojazdów, daje możliwość wynegocjowania niższej składki ubezpieczenia. To bardzo kuszące – szczególnie dla firm. Trzeba tylko obliczyć, czy uzyskany upust nie jest przypadkiem niższy od abonamentu za usługę.
W ofercie wyposażenia dodatkowego dostępny jest również „Pakiet 990”. Obejmuje on elementy, które klienci bardzo często wybierają, zamawiając samochód: system radiowy RCD 310 czytający pliki MP3 wraz z ośmioma głośnikami, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, automatycznie obniżane lusterko zewnętrzne przy włączonym biegu wstecznym, alarm z dozorem wnętrza i czujnikiem przechyłu oraz tzw. pakiet zimowy. Dzięki połączeniu tego wszystkiego w jeden zestaw, za 990 zł otrzymujemy wyposażenie warte 5570 zł.
Samochód jest oferowany w trzech wersjach wyposażenia – Trendline, Comfortline i Highline. Ta ostatnia zastąpi dotychczasową wersję Sportline. Niezależnie od wersji, w każdym samochodzie od razu zauważalne jest doskonałe wyciszenie, które konstruktorzy osiągnęli m.in. dzięki folii na przedniej szybie oraz grubszym szybom bocznym. Komfort jazdy jest bardzo wysoki, i to nie tylko ze względu na własności akustyczne.
Wszystkie wersje TDI i TSI nowego Golfa Varianta będą oferowane z dwusprzęgłową przekładnią (DSG). Gamę silników benzynowych w początkowej fazie sprzedaży tworzą cztery jednostki: 1.4 (80 KM), 1.6 (102 KM), 1.4 TSI (122 KM) oraz 1.4 TSI (160 KM). W późniejszym czasie ma dołączyć także 1,2-litrowa jednostka TSI rozwijająca moc 105 KM. Wśród jednostek wysokoprężnych są do wyboru czterozaworowe silniki TDI z Common Rail o pojemności 1,6 i 2,0 litra. Mają one moc 90 KM, 105 KM i 140 KM, przy czym pierwsza z nich w momencie wprowadzania na rynek Varianta nie jest dostępna.
Przednia część nadwozia nowego Golfa Varianta, otrzymała – jak to określił w materiałach producent - formę odzwierciedlającą aktualne DNA designu Volkswagena, czyli czyste poziome linie oraz oryginalną stylistykę reflektorów.” To informacja dla tych, którzy tego nie widzą. DNA, jak wiadomo, potrzebuje czasami świeżej krwi i może już czas do stada VW trochę jej wpuścić.
W swojej klasie Variant posiada jedną z największych ładowności. Przy zamontowanej siatce oddzielającej i załadowaniu po dach do linii tylnej kanapy w bagażniku zmieści się 745 litrów bagażu. Do krawędzi okien pojemność wynosi 560 litrów. Natomiast przy złożonej tylnej kanapie i w pełni wykorzystanej wysokości wnętrza do Golfa Varianta można włożyć bagaż o objętości nawet 1550 litrów. Do ochrony bagażu opcjonalnie dostępna jest montowana za tylna kanapą pionowa ścianka.
Ceny nowego VW Golfa kombi zaczynają się od 63 440 zł za wersję z silnikiem 1.4 MPI i wyposażeniem Trendline. Dla zwolenników diesla minimalny wydatek to 77 940 zł za 1.6 TDI generujący 105 KM.
Kto testował: Eryk Chilmon
Co: Golf Variant
Gdzie: Słupsk
Kiedy: 7 IX 2009
Ile: 150 km