Ładniejsze nadwozie, nowocześniejsza elektronika i wyższy komfort obsługi - to zaledwie kilka z istotnych zmian, jakie znajdziemy w odświeżonym Fiacie Doblo. Model ten w wersji osobowej można uznać za całkiem udaną namiastkę rodzinnego vana.
Fiat Doblo jest jednym z popularniejszych pojazdów dostawczych w Europie. Pierwsza generacja tego modelu pojawiła się w 2000 roku, a do tej pory z taśm tureckiej fabryki wyjechało na ulice ponad 300 tys. tych samochodów. Tylko w tym roku do końca listopada Polacy zakupili 1492 szt. Doblo, z czego 393 szt. przypadło na wersje osobowe, a pozostałe 1039 szt. na warianty użytkowe.
Samochód ten różni się od poprzednika przede wszystkim kształtami przodu pojazdu, gdzie pojawiły się nowe reflektory, ciekawszy w formie grill i zderzak oraz maska w nowych kształtach. Poszerzony wlot powietrza sprawia, że pojazd wydaje się optycznie szerszy, a jego łukowata forma kojarzy się z uśmiechem. Zmianom poddano również tylne lampy.
Dostawczak włoskiej marki oferowany jest w trzech wersjach wyposażeniowych
(Pop, Easy oraz Lounge), dwóch wysokości dachu, i jednym z dwóch rozstawów kół. Nabywca może wybrać wersję 5- lub 7-osobową. Co ciekawe najdłuższy wariant nadwoziowy nie jest dostępny w wersji 7-osobowej.
Doblo w wersji użytkowej oferowane jest w czterech wersjach nadwozia (cargo, kombi, kabina ze skrzynią i platforma do zabudowy), oraz, podobnie jak wariant osobowy, w dwóch wariantach wysokości i dwóch rozstawach osi. W sumie nabywcy mają do wyboru ok. 200 typów nadwozia i ponad 1000 możliwych wersji i rozwiązań. W palecie 11 kolorów nadwozia pojawił się jeden nowy lakier – szary.
We wnętrzu uwagę zwraca zmodernizowana i nieco rozbudowana środkowa konsola, w której montowany może być ekran systemu multimedialnego, a także nawiewy w nowych kształtach i zmodernizowana kierownica. W kabinie nie brakuje praktycznych schowków, a przednia szuflada przed pasażerem zmieści nawet 10" tablet. Osobowe Doblo jest standardowo wyposażone m.in. w dwie poduszki powietrzne i ESP z funkcją Hill Holder. Przydatną opcją może się okazać m.in. system multimedialny Uconnect 5" z dotykowym, kolorowym ekranem, poprzez który mamy możliwość obsługi radia, multimediów (np. z USB), nawigacji czy bluetooth. Sterowanie funkcjami tego urządzenia jest możliwe przy użyciu przycisków na kierownicy. Ciekawostką jest oprogramowanie eco:Drive, dzięki któremu możemy śledzić jak oszczędna jest nasza jazda. Odświeżony model lepiej wyciszono dzięki wykorzystaniu nowego dźwiękoszczelnego materiału.
Pięcioro pasażerów osobowego Doblo dysponuje jeszcze bagażnikiem o pojemności od 790 litrów (mierzonych do półki za tylnym siedzeniem) do 1050 litrów (w wersji z długim rozstawem osi). Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność ta wzrasta do odpowiednio 3200 oraz 4000 litrów. Przewożenie dłuższych przedmiotów jest możliwe dzięki opuszczanemu na płasko oparciu fotela obok kierowcy.
Gama silników nie uległa zmianie. Producent oferuje Doblo w siedmiu wersjach silnikowych o mocach od 90 do 135 KM. Jednostki benzynowe to 1.4 95 KM oraz 1.4 T-JET 120 KM, zaś silniki turbodiesla to 1.6 MultiJet 90 KM (także ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Dualogic), 1.6 MultiJet 105 KM oraz 2.0 MultiJet 135 KM. Mocniejszy silnik benzynowy może być również zasilany metanem. Ciekawostką dostawczego Fiata jest możliwość zamówienia wersji z niezależnym zawieszeniem tylnym typu Bi-link, które służy poprawie prowadzenia i komfortu jazdy. Producent usprawnił również pracę dźwigni zmiany biegów, dzięki czemu możemy liczyć na lżejszą i bardziej precyzyjną pracę.
Zmodernizowanego dostawczaka będzie można zamawiać w Polsce od przełomu stycznia i lutego 2015, a ceny ogłoszone zostaną w styczniu 2015.
Kto testował: Przemysław Dobrosławski
Co: Fiat Doblo
Gdzie: Turyn
Kiedy: 10-11.12.14
Ile: 0 km
Ładne i funkcjonalne wnętrze, praktyczne nadwozie, składane na płasko oparcie fotela pasażera z przodu
Monochromatyczny wyświetlacz komputera pokładowego, brak możliwości łatwego wyjęcia foteli drugiego rzędu