Living to najdłuższa odmiana Fiata 500L, która przy długości niemal identycznej jak kompaktowe Bravo mieści na pokładzie aż siedmiu pasażerów. Serbsko-włoski minivan przekonuje nas do siebie do tego funkcjonalnym i pomysłowym wnętrzem, ale czy to wystarczy, by przyciągnąć uwagę nabywców?
Gama odmian Fiata 500L ciągle się powiększa. Poza klasycznym minivanem, w ofercie znajdziemy również uterenowioną wersję Trekking, a także bardziej rodzinną i najdłuższą w ofercie 500L Living.
Za bazę do budowy Fiata 500L posłużyła rozbudowana platforma Fiata Punto. Tworząc nadwozie nowego minivana, Włosi postanowili nawiązać do nostalgicznego stylu święcącej triumfy sprzedażowe pięćsetki. Samochód odróżniają wyraźnie od rywali okrągłe przednie lampy oraz liczne krągłości i łagodne linie nadwozia. Fiat ten, podobnie jak pięćsetka, zdecydowanie podoba się kobietom. Niestety, jeśli klasyczna wersja 500L wygląda bardzo zgrabnie, to o dłuższej o 20 cm wersji 7-osobowej Living już tego powiedzieć nie możemy. Dodatkowa część nadwozia (długość pojazdu 435,2 cm) na tylnym zwisie wygląda, jakby była doklejona na siłę. Rozstaw osi pozostał ten sam co w mniejszym wariancie – 261 cm.
Fiat promuje model 500L jako alternatywę dla samochodów kompaktowych, choć zaledwie 16% nabywców tego auta przesiadło się do niego z takich samochodów. Najwięcej nowych właścicieli Fiata 500L użytkowało wcześniej samochody segmentu A i B (37%). W porównaniu z kompaktami, Fiat 500L oferuje zdecydowanie większą przestronność i możliwości przewozowe zajmując na parkingu tyle samo miejsca (w przypadku wariantu Living). To spory atut, zwłaszcza przy podróży w ciasnych centrach miejscowości południa Europy. Promowanie minivana jako rywala kompaktów ma też inną, bardziej prozaiczną, przyczynę. Fiat nie ma obecnie w ofercie europejskiej nowoczesnego hatchbacka w segmencie C, którym mógłby powalczyć o nabywców. Ładny i zgrabny kompakt Ottigo producent oferuje od niedawna tylko na rynku chińskim.
Fiat promuje model 500L jako alternatywę dla samochodów kompaktowych. W porównaniu z nimi oferuje większą przestronność i możliwości przewozowe, zajmując na parkingu tyle samo miejsca (w przypadku wariantu Living).
Obszernie i praktycznie
Minivan Fiata jest nieco szerszy od konkurentów (178,4 cm), co ma bezpośredni wpływ na ilość miejsca w kabinie. Wrażenie bardzo dużej obszerności pogłębia duża wysokość nadwozia (166,7 cm, czyli przeciętnie 6 cm więcej niż u rywali). Kierowca ma zza kierownicy doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach. Po części wynika to z wysoko osadzonych foteli, których przy dłuższej podróży nie odbieramy jako bardzo wygodnych. Jeśli jakość montażu w kabinie nie daje powodów do krytyki, to producent mógłby pomyśleć nad lepszej jakości tworzywami. W bogatszych wersjach możemy cieszyć się z użytkowania dotykowego 5-calowego ekranu multimedialnego, poprzez który sterujemy radioodbiornikiem, telefonem komórkowym lub nawigacją. Dzięki systemowi U-Connect, możemy też oceniać nasz styl jazdy i ekonomię.
Ilość miejsca w trzecim rzędzie jest symboliczna i wystarczy do awaryjnego przewiezienia dwóch pasażerów o wzroście do 160 cm. Ta przestrzeń lepiej się sprawdzi jako dodatkowe miejsce na bagaże piątki pasażerów. W Fiacie mamy spore możliwości wzdłużnego przesuwania dzielonej w proporcji 60/40 tylnej kanapy. Wystarczy jeden ruch dźwignią, aby złożyć oparcie na siedzisko, a następnie przechylić kanapę do przodu i ustawić całość w pozycji pionowej. W ten sposób uzyskamy 1704 litry pojemności ładunkowej w wersji 5-osobowej lub 1590 litrów w 7-osobowej. Przypomnijmy, że krótszy 500L oferuje ledwie 1310 litrów. Przy podróży w piątkę Living ma jeszcze kufer o pojemności 560–638 l (wer. 5-os.) lub 416‒493 l (7-os.). Pojemność jest zależna od pozycji przesuwanej tylnej kanapy. W wersji dla siedmiu osób przy komplecie na pokładzie bagażnik jest symboliczny – 168 litrów. W minivanie Fiata możemy również przewozić na płasko przedmioty o długości ponad 250 cm. Jeśli złożymy oparcia tylnej kanapy oraz fotela pasażera obok kierowcy oraz ułożymy półkę w bagażniku na najwyższą wysokość, to uzyskamy płaską powierzchnię ładunkową.
Diesel lub dwucylindrowiec
Dłuższa wersja Living jest oferowana w uboższej liczbie wersji silnikowych niż podstawowy model: 0.9 TwinAir o mocy 105 KM oraz z dieslem 1.6 MulitJet o mocach 105 i 120 KM. W testowanej wersji pod maską pracował słabszy diesel, który osiąga 320 Nm przy 1750 obr./min. Jednostka dobrze się sprawdza w tym minivanie. Silnik pracuje kulturalnie, jest elastyczny, a do lewarka zmiany biegów sięgamy rzadziej niż w modelu z jednostką TwinAir. Do tego subiektywnie sprawia wrażenie całkiem dynamicznego i zadowala się niewielkimi ilościami paliwa. I to wszystko mimo o 60 kg cięższego nadwozia niż w krótszym 500L (1425 kg). Podczas jazdy miejskiej Living spalał ok. 7,5 l oleju napędowego na setkę. W trasie zużycie spadało do ok. 5,5 l/100 km (jazda zimowa). Na autostradzie, ze stałą prędkością ok. 130 km/h zużycie wyniosło 7,2 litra na setkę. Z czasem pod maską modelu 500L pojawią się silniki benzynowe o mocach 120 i 165 KM dostępne np. z dwusprzęgłową skrzynią biegów.
Układ kierowniczy Fiata nie dostarcza wyraźnych informacji o tym, co dzieje się z kołami samochodu, a w trybie City jest już zupełnie przewspomagany i nadaje się co najwyżej do manewrów parkingowych. Komfort tłumienia nierówności w tym minivanie jest na bardzo przyzwoitym poziomie. Należy pamiętać o wysokości nadwozia podczas szybszego pokonywania zakrętów. Wówczas nieco się ono wychyla, a pojazd staje się podsterowny. Podczas jazdy drogami szybkiego ruchu pamiętajmy o sporej podatności pojazdu na boczne podmuchy wiatru.
Śledźmy promocje
Wariant Living jest droższy od swego krótszego brata 500L, co po części wynika z braku w ofercie większego modelu słabszej jednostki benzynowej 1,2 litra. Najtańszy 500L Living w wersji Pop Star kosztuje 69 000 zł (w promocji 65 000 zł), czyli 3 tys. zł więcej niż krótsza wersja z tym samym wyposażeniem. W segmencie B-MPV próżno szukać konkurentów dla minivana Fiata. Znacząco dłuższe 7-osobowe vany oferowane są dopiero w segmencie C. W wyposażeniu podstawowym wersji Living nie zabrakło klimatyzacji, radia z 5-calowym dotykowym ekranem z bluetooth, ESP, tempomatu, elektrycznych szyb z przodu, sześciu poduszek powietrznych i fotela pasażera składanego w stolik.
Minivan Fiata z mocniejszym dieslem 1.6 Multijet II jest oferowany za cenę od 81 000 zł (75 000 zł w promocji). Fiat nakazuje dokonywanie przeglądów okresowych dla silników benzynowych co 30 000 km lub 2 lata oraz co 35 000 km lub 2 lata w dieslach.
Kto testował: Przemysław Dobrosławski
Co: Fiat 500L Living 1.6 Multijet 105 KM
Gdzie: Warszawa
Kiedy: 19.02.2014
Ile: 400 km
Obszerne i praktyczne wnętrze, komfort jazdy, oszczędny i mocny diesel, oryginalny styl.
Kosztowna w zakupie wersja z dieslem, niewygodne i wysoko osadzone fotele, mało zgrabna sylwetka, nie najwyższej jakości tworzywa w kabinie.