22 grudnia 2011
Chevroletowi Aveo w Długodystansowym Teście Flotowym stuknęło 18 tysięcy kilometrów! Na razie radzi sobie dzielnie, a w czasie jazd testujący nie odnotowali usterek. Tym razem poprosiliśmy o ocenę dwóch fachowców z Instytutu Transportu Samochodowego: Wojciecha Przybylskiego i Krzysztofa Olejnika, którzy na co dzień mają do czynienia z licznymi konstrukcjami samochodów.
Mgr inż. Wojciech Przybylski, zastępca dyrektora ds. techniki i współpracy międzynarodowej ITS: – Po przerwie (po Hyundaiu i30 i Škodzie Yeti) zostałem poproszony przez redakcję „Fleeta" o ocenę kolejnego niedużego samochodu pod kątem przydatności flotowej. Zważywszy na inne obowiązki i pragnąc dotrzymać reżimu czasowego badania, zaprosiłem do współoceny kolegę dr. hab. inż. Krzysztofa Olejnika, nominowanego w roku 2011 profesora w naszym Instytucie. Krzysztof jest, podobnie do mnie, doświadczonym badaczem i kierowcą samochodów wszystkich kategorii i przejechał równie dużo kilometrów w ramach badań i doświadczeń prowadzonych w ITS (niestety, zawsze wygrywał ze mną konkurencję na gokartach, za co odwdzięczałem mu się na śliskich nawierzchniach poza torem). Tyle tytułem wstępu, przejdźmy zatem do oceny samochodu. Staraliśmy się nie pominąć żadnego istotnego elementu i poddaliśmy samochód ocenie w skali punktowej. Oto wyniki:
1. Nadwozie pojazdu
Nowatorskie rozwiązania stylistyczne, jakość wykonania oceniamy jako poprawne, bez fajerwerków – 7 pkt.
2. Wnętrze pojazdu
Jakość wykończenia, ergonomia, stylistyka deski rozdzielczej, czytelność zegarów – odnotowujemy twarde, ale nie tandetne plastiki – 7 pkt.
3. Wyposażenie
Elementy wyposażenia; wyposażenie standardowe, jakość zestawu audio, wydajność klimatyzacji, wyposażenie podnoszące komfort, wygoda foteli – w tej klasie pojazd prezentuje przyzwoity poziom, tempomat pozwala na bezpieczną jazdę z niedużym zużyciem paliwa (dalej o tym nieco więcej) – 8 pkt.
4. Przestrzeń bagażowa
Pojemność bagażnika, funkcjonalność przestrzeni bagażowej, łatwość załadunku, łatwość dostępu do koła zapasowego – brak znaczących uwag, ale trzeba uważać na palce przy obsłudze pokrywy koła zapasowego (wchodzą w konflikt z trójkątem ostrzegawczym i trochę zabolą) – 6 pkt.
5. Widoczność
Widoczność z miejsca kierowcy; widoczność do przodu, na boki, widoczność w lusterkach bocznych, widoczność w lusterku wstecznym, wydajność wycieraczek i spryskiwaczy – bez większych zastrzeżeń, ale występuje w pewnych warunkach mylące kierowcę odbicie wnętrza samochodu (podszybowej kratki wlotu powietrza) w przedniej szybie – 8 pkt.
6. Oświetlenie
Jakość świateł, możliwość regulacji pionowej, oświetlenie przeciwmgielne – brak specjalnych uwag – 8 pkt.
7. Jazda w mieście
Zachowanie pojazdu podczas jazd miejskich; łatwość manewrowania, widoczność z miejsca kierowcy, łatwość parkowania, szerokość otwarcia drzwi, skuteczność wspomagania układu kierowniczego – dość zwrotny i wygodny w mieście – 8 pkt.
8. Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo aktywne i bierne; systemy wpływające na bezpieczeństwo, liczba poduszek, system isofix, zabezpieczenie przestrzeni bagażowej – bez uwag, przyzwoity standard – 8 pkt.
9. Trasa
Zachowanie pojazdu w długich trasach; pozycja za kierownicą, system audio, hałas we wnętrzu pojazdu, dynamika podczas wyprzedzania (60–100 km na IV biegu, 80–120 na V biegu), ergonomia wykończenia wnętrza (uchwyty na kubki, schowki, podłokietniki itp.) – do jazdy dynamicznej samochód ma za mało mocy, ale świadomy kierowca nieźle sobie poradzi, gdy będzie konsekwentnie redukował biegi w razie potrzeby przyspieszenia – 7 pkt.
10. Układ napędowy
Elastyczność, kultura pracy (czy silnik jest głośny – zimny, ciepły), spalanie faktyczne i deklarowane przez producenta, precyzja działania skrzyni biegów, zestopniowanie przełożeń, przyspieszenia. – pracę tego układu określamy jako kulturalną, dwa najwyższe biegi służą głównie do oszczędzania paliwa – 8 pkt.
11. Zawieszenie
Ocena pracy zawieszenia w różnych warunkach drogowych, przechyły boczne w szybkich zakrętach, tłumienie nierówności na kostce, nierównym asfalcie, zachowanie auta w koleinach, na luźnych nawierzchniach, trwałość elementów zawieszenia – bez zastrzeżeń poza nieco za małym prześwitem – 8 pkt.
12. Układ hamulcowy
Działanie zimnych/ciepłych hamulców, hamowanie na pusto i obciążonym samochodem, tendencja do nurkowania przodu auta, hamulec postojowy – bez uwag, działa bez zarzutu podczas różnych warunków hamowania – 8 pkt.
13. Zużycie paliwa
Przejechaliśmy Chevroletem Aveo ok. 1 tys. km, z czego ok. 200 km to jazda w mieście (w średnio gęstym ruchu w Warszawie). Obciążenie samochodu podczas jazd nie przekraczało dwóch osób (za to niemałych! ok. 100 kg każda) – a temperatura otoczenia 4–11⁰C. Zużycie średnie liczone na podstawie dwóch tankowań do pełnego zbiornika na całym przebiegu wyniosło 6,35 dm3/100 km. Średnie zużycie paliwa liczone ze wskazań komputera pokładowego wyniosło 6,5 dm3/100 km, w tym podczas jazd w mieście od 6,3 do 9,0 dm3/100 km, a poza miastem (ale bez odcinków autostradowych) od 5,5 do 6,3 dm3/100 km.
Podsumowanie:
Chevrolet Aveo nieco zaskoczył nas łatwością adaptacyjną, co definiujemy jako bardzo krótki okres przyzwyczajania się kierowcy do zaoferowanych zależności ergonomicznych. Ma przestronne wnętrze i przyjazne sterowanie, choć wygląd prędkościomierza nie przypadł nam do gustu. Zawieszenie i hamulce nie wymagają specjalnych uwag (czyli są dobre w klasie) podobnie jak poziom zużycia paliwa. Mały i lekki silnik z pewnością przyczynia się do tego dobrego wyniku, a jeśli chcemy pojeździć dynamiczniej, to w górnym zakresie obrotów Aveo oferuje nadspodziewanie sensowną dynamikę (trzeba tylko się nie lenić i sprawnie operować dźwignią zmiany biegów), ale pomyślmy jak często w rozważnej, zgodnej z przepisami jeździe potrzebujemy takiej dynamiki?. Uważamy, że Chevrolet Aveo jest wart swojej ceny. Szerokiej drogi!