Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Dacia Duster - Najpopularniejszy SUV w Polsce

Spośród oferowanych w Polsce samochodów osobowo-terenowych SUV indywidualni klienci najchętniej wybierają Dacię Duster. A i floty coraz chętniej uzupełniane są tym pojazdem.

W 2010 r. zaprezentowano pierwszy samochód osobowo-terenowy klasy SUV marki Dacia ‒ Duster. Model ten zbudowano z wykorzystaniem elementów, a nawet zespołów, pochodzących z dwóch firm: francuskiej Renault i japońskiej Nissan. Obie te firmy tworzą bowiem alians produkcyjny, z którego pochodzi np. płyta podłogowa. Silniki są francuskie, a układ przeniesienia napędu 4x4 to specjalność Nissana.
Duster był już modernizowany, w 2013 r. zmieniono nieco wystrój zewnętrzny, rozszerzono wybór silników o jednostkę benzynową 1.2 TCe o mocy 125 KM. Oprócz wymienionego silnika obecnie do napędu Dustera można wybrać spośród jeszcze dwóch jednostek napędowych: benzynowej 1.6 SCe o mocy 114 KM i wysokoprężnej 1.5 dCi, występującej w dwóch zakresach mocy – 90 i 109 KM. Przedstawiamy pojazd z dieslem o mocy 80 kW (109 KM) i napędem na obie osie jezdne. Układ przeniesienia napędu 4x4 z udziałem sprzęgła elektromagnetycznego pochodzi z Nissana X-trail i Qashqai.
Model Duster wygląda na samochód przystosowany do jazdy poza utwardzonymi drogami. Ma duży, wynoszący aż 210 mm, prześwit nad podłożem, duże kąty – natarcia 29,30 i zejścia 34,90. Układ przeniesienia napędu jest sterowany przez kierowcę, pokrętłem umieszczonym w konsoli środkowej można wybierać jeden z trzech trybów. 2WD to napęd tylko na przednie koła, wykorzystywany na drogach o suchej nawierzchni i dobrej przyczepności, tryb Auto automatycznie rozdziela moment obrotowy między osie przednią i tylną w zależności od warunków drogowych i prędkości jazdy, natomiast 4WD Lock przydatny będzie do jazdy terenowej.
Duster nie tylko dobrze radzi sobie na drogach nieutwardzonych, ale również podczas jazdy na drogach tzw. szybkiego ruchu. Odczuwa się miękkość zawieszenia, które niezbyt szybko tłumi nierówności podłoża i przyczynia się do podatności pojazdu na boczny wiatr, ale na równej nawierzchni jedziemy wygodnie. I wtedy chcielibyśmy nieco lepszą dynamikę pojazdu, gdyż do 100 km/h rozpędza się w 12,4 s, a silnik staje się głośny.
Kierowca może obrać wygodną pozycję, dobrze ukształtowano fotel, który ma skokową regulację wysokości, jest też regulacja kąta ustawienia kolumny kierownicy. Dobra jest widoczność przez szyby i w dużych lusterkach zewnętrznych. Podczas cofania docenimy kamerę zamontowaną w ścianie tylnej nadwozia, przekazującą obraz na ekran w konsoli środkowej tablicy rozdzielczej (w wyższych poziomach wyposażenia pojazdu). Czytelne i dobrze widoczne, przez obwód koła kierownicy, są wskaźniki, tylko dźwignia zmiany biegów działa mało precyzyjnie.
Nie tylko z przodu, ale i z tyłu siedzi się wygodnie. Dużo jest miejsca na nogi, a szerokość wnętrza na wysokości podłokietników 1400 mm wystarczy dla trzech osób siedzących z tyłu.
Bagażnik ma pojemność 408 dm3 jeśli pod jego podłogą leży koło zapasowe, a jeśli jest mniej miejsca, zajmujący zestaw naprawczy, to pojemność bagażnika wynosi 443 dm3. Tę pojemność można zwiększyć nawet do 1636 dm3 (mierzone do dachu) po złożeniu dzielonego 40:60 oparcia tylnej kanapy.
Zaletą samochodu są niewielkie koszty eksploatacji. Producent udziela korzystnej gwarancji – 3 lata lub 100 tys. km. Niewielkie jest też zużycie paliwa przez silnik dieslowski. Na przebiegu 650 km, podczas jazdy nawet z utrzymywaną prędkością, ponad 120 km/h silnik zużył średnio 5,9 dm3/100 km paliwa. Wytwórca podaje, że w tzw. cyklu mieszanym (miasto/poza miastem) to zużycie wynosi 4,7 dm3/100 km. Wynik ten można uznać za miarodajny, gdyż zużycie zmierzono w korzystniejszych warunkach niż podczas eksploatacji pojazdu przez użytkownika.

Kto testował: Zdzisław Podbielski

Co: Dacia Duster 1.5 dCi 110 4x4

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 9.09.2016

Ile: 650 km

Niezłe właściwości terenowe, niewielkie zużycie paliwa, konkurencyjna cena zakupu.  

Mierna jakość materiałów wystroju wnętrza nadwozia, nieergonomicznie zaprojektowana konsola środkowa tablicy rozdzielczej, podatność pojazdu na podmuchy bocznego wiatru.

Przeczytaj również
Popularne