Debiutująca na polskim rynku druga generacja Citroëna C3 ma wszelkie atrybuty, aby znaleźć się w czołówce sprzedaży segmentu B. Jest nie tylko ładniejsza i lepiej dopracowana niż poprzednik, ale garściami wykorzystuje rozwiązania, do jakich przywykliśmy w autach wyższych segmentów.
Nowy Citroën C3 na tle konkurencji wyróżnia się elegancką, zgrabną, ale przede wszystkim świeżą sylwetką. Te cechy i niewielkie rozmiary mogą przypaść do gustu głównie kobiecej klienteli.
Droga szyba
Podobnie jak poprzednik, samochód jest oferowany wyłącznie w wersji pięciodrzwiowej. Przy niemal niezmienionym rozstawie osi nowy model urósł, i to w każdym kierunku. Mimo to dodatkowe centymetry nie wpłynęły na wzrost masy pojazdu. We wnętrzu jest przestronniej niż w poprzedniku, a wrażenie to potęguje panoramiczna szyba przednia Zenith o wysokości 135 cm, która kończy się tuż nad głowami osób siedzących z przodu. Dzięki niej, we wnętrzu jest bardzo jasno, a przy intensywnym świetle możemy część szyby zasłonić przesuwaną podsufitką. W służbowym użytkowaniu panoramiczna szyba jest rozwiązaniem bardziej ryzykownym. W razie uszkodzenia tradycyjnej szyby nowa kosztuje 1462 zł, a szyba Zenith, zależnie od wariantu, to wydatek od 3245 do 3479 zł.
Mięsisty kierownik
Nowa C-trójka wyróżnia się dużym jak na segment B bagażnikiem, o pojemności 300 litrów. Na pochwałę zasługuje jakość materiałów i wykończenie wnętrza oraz wysmakowane detale, które zwykliśmy spotykać w pojazdach wyższych segmentów. Są nimi np. bardzo ładnie skomponowane zegary w trzech tubach czy mięsista i wygodnie wyprofilowana kierownica.
Dla mniej wymagających klientów oferowane są wysłużone jednostki benzynowe 1.1 l/60 KM i 1.4 l/75 KM. Za dwa lata mają być one zastąpione nową generacją trzycylindrowych silników. Nowocześniejszymi konstrukcjami są motory 1.4 VTI/95 KM oraz 1.6 VTI/120 KM. Ten drugi silnik znajdziemy również pod maską samochodu Mini Cooper. C-trójkę można zamówić także z wysokoprężnymi jednostkami 1.4 HDI/70 KM oraz 1.6 HDI/90 KM. Na razie wszystkie silniki sprzężone są z pięciobiegowymi przekładniami manualnymi. Za rok ofertę uzupełnią 5- i 6-biegowe zautomatyzowane skrzynie mechaniczne.
Kupić C3 dla przedstawiciela handlowego, to tak jakby iść w futrze na manifestację w obronie zwierząt. Ale na prowokacjach świat zbudowano.
Dwa tysiące C3
C3 jest oferowany w trzech wersjach wyposażenia: Attraction, Seduction i Exclusive. W najtańszej z nich znajdziemy m.in. cztery poduszki powietrzne czy elektrycznie regulowane lusterka. Wariant ten, z najsłabszą jednostką benzynową, kosztuje 42 400 złotych. W wersji Seduction, kosztującej co najmniej 48 500 złotych, w wyposażeniu jest również klimatyzacja manualna, radio CD, kurtyny powietrzne czy światła przeciwmgielne. Do niej możemy już dokupić wspomnianą szybę Zenith. W najdroższym pakiecie Exclusive, dostępnym z nowszymi jednostkami benzynowymi i mocniejszym dieslem, standardowym wyposażeniem jest m.in. szyba Zenith i klimatyzacja automatyczna. Ceny wersji Exclusive zaczynają się od 57 700 zł. To niemało, jednak już wkrótce należy się spodziewać interesujących rabatów. Jeszcze w tym roku Citroën chce sprzedać nad Wisłą około dwóch tysięcy egzemplarzy nowego C3.
Kto testował: Przemysław Dobrosławski
Co: Citroën C3
Gdzie: Warszawa
Kiedy: 24 II 2010
Ile: 80 km