Na świecie panuje moda na downsizing. Wszystko teraz jest mniejsze, ekonomiczniejsze, bardziej ekologiczne, a w małym opakowaniu kryje się wszystko, co kiedyś było luksusowe i niedostępne. A4, czyli najmniejsza limuzyna Audi, po faceliftingu jeszcze bardziej upodobniła się do większego brata – A6. Czy to też przejaw mody na downsizing? Może zamiast przydużego A6 wystarczy nam mniejsze A4, wyposażone i wyglądające podobnie?
2011 był dla Audi najlepszym rokiem. Sprzedano aż 1,3 mln samochodów. Trudno się temu dziwić – Audi robi po prostu dobre samochody. Jednak takiego wyniku nie udałoby się osiągnąć, gdyby nie chiński rynek, który wyjątkowo upodobał sobie tę markę. Audi dopasowało się do tego rynku, oferując przedłużane wersje swoich modeli. Aktualny model A4 produkowany jest od roku 2007. W 2012 do sprzedaży weszła wersja tego samego modelu po faceliftingu. A4 ma na tyle dobre oraz wciąż nowoczesne rysy, że grzechem byłoby to zmieniać. Linia i stylistyka A4 podoba się prawie każdemu, więc producent słusznie postanowił zrobić tylko delikatną ewolucję zamiast dużej rewolucji. Zmianą objęte zostały modele A4, Allroad, a także usportowione S4. Na nowe RS4 przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.
A4 po faceliftingu zmienił się subtelnie. Zmiany są na tyle małe, że wręcz trudne do zauważenia, ale jednak nowy model wygląda lepiej. Wydawać by się mogło, że tak powinno wyglądać A4 od samego początku. Wszystkie nowe elementy świetnie współgrają z całością. Jedną z bardziej zauważalnych zmian są nowe lampy przednie. Audi, wprowadzając w modelu przed faceliftingiem ledowe światła dzienne, otworzyło niejako nowy rozdział w motoryzacji. Agresywna linia LED-ów w przedniej lampie spodobała się wszystkim. Niektórzy kierowcy zapragnęli mieć takie lampy bez konieczności posiadania Audi A4. Rynek chiński zareagował dość szybko na potrzebę. Na setkach, a nawet tysiącach aut w Polsce światła przyozdobione zostały LED-ami a’la Audi A4. Nowe lampy w Audi już nie mają LED-ów układających agresywną linię maski, zamiast tego, LED-y służą do oświetlenia światłowodów, które gustownie rysują kształt lampy. Zmieniły się także tylne światła, a w zasadzie tylko ich wnętrze, linia pozostała bez zmian. Tylne światła zostały również wyposażone w światłowody, które mają ciekawe ułożenie. Z zewnątrz wprawne oko dostrzeże także zmianę dolnej części przedniego zderzaka. Teraz wloty, jak i cała linia zderzaka, są bardziej sportowe i po prostu ładniejsze. Całość zmian nadwozia dopełnia nowa paleta kolorów, a także nowe wzory felg aluminiowych. Teraz możemy zamówić wersję aż z 19-calowymi kołami. A4 po delikatnych zmianach bardzo upodobniło się do swoich większych braci A6 i A8.
W każdym modelu Audi stara się wprowadzić innowacyjną technologię i w wielu przypadkach z powodzeniem się to udaje. Prawie każdy model ma w sobie coś z poprzedniego, na co warto zwrócić uwagę, i coś innowacyjnego, co w przyszłości może stać się koniecznością.
Nowe, nowsze, A4
W każdym modelu Audi stara się wprowadzić innowacyjną technologię i w wielu przypadkach z powodzeniem się to udaje. Prawie każdy model ma w sobie coś z poprzedniego, na co warto zwrócić uwagę, i coś innowacyjnego, co w przyszłości może stać się koniecznością. Historia modelu A4 zaczyna się prawie 40 lat temu, kiedy z linii produkcyjnej zjeżdża model B1. Potem było B2, 4-drzwiowe, w którym już bardziej możemy szukać podobieństw z aktualnym modelem. B2 był dla Audi bardzo ważnym samochodem, od tego modelu rozpoczęto produkcję legendarnego napędu Quatro. Wprowadzenie napędu Quattro w modelu B2 było prawdziwą rewolucją. Był to pierwszy samochód osobowy wyposażony w stały napęd na wszystkie koła. B3 dało początek w pełni ocynkowanej blachy i wręcz doskonały, niespotykany wcześniej, współczynnik oporu powietrza. Od tego modelu Audi zaczyna delikatnie przypominać aktualny model. B4 to równie ważny model pod względem technicznym. W B4 pierwszy raz w koncernie VAG zastosowano silnik 1.9 TDI, który był przez kilkanaście lat nieustannie najpopularniejszym silnikiem w samochodach koncernu. W dużej mierze wprowadzenie 1.9 TDI przyczyniło się do popularyzacji i mody na silniki Diesla. Pierwszy model A4 zaprezentowany w 1995 roku wprowadził całkowicie nową stylistykę, która kontynuowana jest do aktualnego modelu. Czy aktualny model jest także w jakiś sposób rewolucyjny? Na pewno pod względem stylistyki. A4 wygląda po prostu rewelacyjnie. Model po faceliftingu tylko poprawia tę sytuację, ale na pewno nie możemy spodziewać się tutaj żadnej historycznej zmiany.
Najdelikatniej jak się dało
Audi delikatnie zmieniło się także w środku. Kolorystyka tapicerki upodobniła się (jak cały samochód) do A6, poprawiono jeszcze bardziej jakość materiałów użytych do wykończenia, a także samą jakość wykończenia. Inna jest także kierownica. Ta w modelu w wersji S-line spłaszczona u dołu, ma być jednym ze sportowych akcentów. Z wnętrza Audi zostały usunięte dwa przyciski – do obsługi komputera i nawigacji. Mała zmiana ma ułatwić obsługę urządzeń w samochodzie. Komputer pokładowy i opcje w nim dostępne są teraz takie same jak w przypadku modelu A6. Ciekawostką w wyposażeniu jest możliwość zainstalowania na pokładzie WiFi. Drive Select to opcja wyposażenia, która zapewnia kontrolę i zamianę ustawień prawie wszystkich podzespołów w samochodzie, bez konieczności ruszania się z wygodnego miejsca kierowcy. Modyfikować możemy układ kierowniczy, skrzynię biegów, program w silniku, a także tylny dyferencjał. Włączenie każdego z trybów daje realne odczucia w samochodzie. W trybie oszczędnym samochód jest delikatnie ospały, miękki i spokojny. W trybie sportowym budzi się do życia. Usztywniony układ kierowniczy reaguje ostro na ruch kierownicą, tylny dyferencjał spina napęd mocniej, silnik jest mocniejszy i wydaje złowrogie sapnięcia podczas redukcji biegu. Wnętrze jest doskonale wykończone i sprawia wrażenie naprawdę ekskluzywnego. Fotele, szczególnie w wersji S-line, są obłędnie wygodne i doskonale dopasowane do potrzeb kierowcy. Wszystkie pokrętła są tam, gdzie powinny być, jednak obsługi wszystkich multimediów na pokładzie trzeba się nauczyć. Po pierwszym wejściu do samochodu potrzeba obsługi systemu GPS czy radia może wywołać małe zamieszanie. W zupełnie nietypowym miejscu umieszczono potencjometr regulacji głośności. Zanim je znalazłem (koło lewarka skrzyni biegów) i ściszyłem radio, przez dobre 15 minut doskonały wręcz BOSSE sound System zapewniał mi głośne doznania dźwiękowe. W modelu po liftingu dodano także chromowane obwódki do każdego z przycisków we wnętrzu. Mała rzecz, a cieszy oko.
Techniczny krok naprzód
Audi, poza subtelnymi zmianami na zewnątrz samochodu i w jego wnętrzu, wprowadziło także szereg zmian w elementach mechanicznych samochodu. Era downsizingu ma to do siebie, że ważne jest obniżenie spalania i emisji szkodliwych gazów przez samochód. Na szczególną uwagę zasługuje silnik 1.8 TFSI, który dysponuje mocą 177 KM oraz pokaźnymi 320 Nm. W trasie można osiągnąć nim spalanie na poziomie 5,7 l/100 km, co jest wynikiem więcej niż zadowalającym, jeśli mowa o mocnym benzynowym silniku, zainstalowanym w niemałej limuzynie. Dzięki nowemu elektromechanicznemu wspomaganiu, spalanie paliwa zostało obniżone o 0,3 l/100 km, a także poprawiona została precyzja sterowania i prowadzenia samochodu. Po liftingu każdy samochód wyposażony jest seryjnie w system start-stop, który ma za zadanie obniżyć spalanie podczas jazdy po mieście. Dzięki zastosowaniu wielu rozwiązań technicznych, spalanie silnika 1.8 TFSI zostało obniżone aż o 18%, co przekłada się na realne oszczędności na poziomie 1,4 l na każde przejechane 100 km!
Bez zarzutu
Jak jeździ się nowym Audi A4? Dokładnie tak samo jak modelem przed faceliftingiem, czyli świetnie. Tu nie zmieniło się nic. Samochód daje przyjemność z jazdy, a także odpowiedni komfort. Samochody z przednim napędem wyposażone są w skrzynie Multitronic, czyli przekładnię bezstopniową. Do jazdy z taką przekładnią trzeba się przyzwyczaić. Można ją polubić albo nie. Przekładnia bezstopniowa zapewnia idealnie gładki przebieg pracy silnika podczas jazdy, bez szarpania i odczuwalnej zmiany biegów. Takie rozwiązanie zapewnia większą płynność jazdy, ale ja jednak skłaniam się ku przekładni standardowej, gdzie zmiana biegów jest zauważalna i łączy się z wyraźną zmianą obrotów silnika, a nie tylko zmianą jego obciążenia. Modele z napędem na wszystkie koła wyposażane są w przekładnie Steptronic. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów zapewnia zmianę biegów w przyzwoitym czasie i odpowiedniej płynności. Audi z silnikiem Diesla i z napędem na przód to samochód komfortowy, który nie ma sportowego zacięcia. Silnik pracuje cicho i płynnie, zmiana biegów odbywa się w sposób ciągły, a auto z najsłabszym silnikiem nie należy do zbytnio dynamicznych, za to odwdzięczyć się może niskim spalaniem i niższymi kosztami eksploatacji. Sytuacja zmienia się diametralnie, gdy pod maskę naszego samochodu zamówimy doładowany, benzynowy silnik 2.0TFSI, wraz ze skrzynią Steptronic i napędem na wszystkie koła. Po wyborze w menu sportowych ustawień samochodu, A4 zamienia się w prawdziwą sportową limuzynę. Wydech brzmi niezwykle rasowo, skrzynia szybko zmienia biegi, samochód bardzo usztywnia zawieszenie i układ kierowniczy. Tylny dyferencjał także działa inaczej, w sposób, który ułatwi szybkie pokonywanie zakrętów. W takiej konfiguracji samochód prowadzi się świetnie i zapewnia sporo emocji kierowcy. Gdy sportowa jazda wyda się już mało zabawna, zawsze można przestawić samochód w tryb ekonomiczny lub komfortowy. Zawieszenie, układ kierowniczy i skrzynia staną się bardziej ospałe, wygładzone, ale przez to znacznie bardziej komfortowe.
A4 w wersji po liftingu nie jest samochodem rewolucyjnym. Nie wprowadza nowinek technicznych, które na lata zapiszą się w kartach motoryzacji, ale korzysta z doświadczenia zdobytego przez Audi przez wszystkie lata produkcji kompaktowych limuzyn. Samochód jest świetnie wykończony, dysponuje dużą możliwością konfiguracji bardzo dobrych jednostek napędowych oraz doskonałym wyposażeniem. Dodatkowo samochód jest po prostu bardzo ładny. Z zewnątrz jego rysy są ostre, drapieżne i jakieś. W świecie takich samych samochodów Audi potrafi wyróżnić się z tłumu, a w wersji po liftingu wygląda jeszcze lepiej. Czy da się zrobić lepszy samochód? Na pewno, ale dowiemy się o tym wtedy, kiedy Audi wypuści swój nowy model.
Kto testował: Piotr Tabor
Co: Audi A4
Gdzie: Poznań
Kiedy: 21.03.2012
Ile: 150 km
Doskonała jakość wykończenia wnętrza.
Mało zmian w porównaniu do wersji sprzed liftingu.