Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN 2025

"O kropelce", czyli testy Volkswagena Golf Sportsvan

Trzy Volkswageny Golfy Sportsvan z silnikami benzynowymi, trzech doświadczonych flotowców na trasie trzystu kilometrów rywalizowało w konkursie eco-drivingu tuż przed szkoleniem Fleet Management Training. Oto nasza relacja...

 

 

DSC 5600W konkursie Volkswagena i Magazynu Fleet wzięły udział trzy samochody Volkswagen Golf Sportsvan 1.4TSI/150 KM. Pojazdy te zostały użyczone od dealerów Volkswagena: Krotoski-Cichy z Łodzi, Sobiesław Zasada Warszawa oraz Porsche Połczyńska.

  ZrzutWśród zgłaszających się chętnych, uczestniczących w szkoleniu Fleet Management Training, wylosowano trzech fleet managerów, których zadaniem było przejechać trasę z Warszawy do Krakowa, a więc na miejsce szkolenia, przy jak najniższym spalaniu. W konkursie wzięło udział trzech doświadczonych fleet managerów: Grzegorz Rączka z firmy Siemens Sp. z o.o., Krzysztof Kopysiewicz z APC Instytut Sp. z o.o. oraz Rafał Niewiadomski z Pfleiderer Grajewo S.A. Samochody zostały przekazane uczestnikom w salonie Porsche Połczyńska w dn. 18 października, gdzie zapoznano ich z zasadami konkursu i przebiegiem testu. Uczestnicy mieli więc dobę aby zapoznać się z samochodami i poćwiczyć jazdę o kropelce.

Zrzut2Trzy, dwa, jeden start...
Po zatankowaniu pojazdów, wyzerowaniu liczników i spisaniu przebiegu w niedzielę (19.10) ok. godz. 13 uczestnicy konkursu wyruszyli w kierunku Krakowa na szkolenie Fleet Management Training. Tym razem uczestnicy mieli utrudnione zadanie, ponieważ na dotarcie do celu mieli oni tylko pięć godzin od startu. Tym samym uniknięto sytuacji, w której uczestnik, starając się spalić jak najmniej, jechałby niezwykle wolno ograniczając płynność ruchu innym kierowcom na drodze. Na trasie miał miejsce obowiązkowy postój na stacji paliw w Suchedniowie, czyli niemal w połowie drogi do miejsca szkolenia.

DSC 5690DSC 5691DSC 5698Po dokładnie 4 godzinach i 40 minutach (odliczając przerwę na postój w Suchedniowie) uczestnicy konkursu niemal w tym samym czasie stawili się na metę konkursu pod hotelem Qubus w Krakowie.

DSC 5696Niespodzianka na mecie
Po spisaniu danych spalania, średniej prędkości i czasów przejazdu okazało się, że wszyscy uczestnicy testu uzyskali identyczne zużycie benzyny - 4,7 l/100 km. To dokładnie tyle samo ile podaje producent w katalogu dla jazdy pozamiejskiej, i to zarówno dla wersji z DSG i skrzynią manualną.

DSC 5706Jury zdecydowało się więc nagrodzić Krzysztofa Kopysiewicza z firmy APC Instytut Sp. z o.o., który podróżował Golfem Sportsvanem ze skrzynią manualną (dwa pozostałe były wyposażone w DSG). Według danych katalogowych van Volkswagena ze skrzynią manualną spala wyraźnie więcej paliwa niż wyposażony w skrzynią zautomatyzowaną. W warunkach miejskich spala on 6,9 l/100 km (+0,5 l w porównaniu z DSG) a w cyklu mieszanym - 5,5 l/100 km (+0,1 l). DSC 5715Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali ciekawe upominki od Volkswagen Group Polska. Zwycięzca, oprócz okolicznościowego voucheru został nagrodzony zaproszeniem na wyjazd na europejską prezentację nowości Konzern Group Forum w 2015 roku.

 

DSC 5605Minivan na schwał
Mimo nieśpiesznej, nieco monotonnej jazdy żaden z uczestników nie narzekał na komfort i praktyczność Volkswagena Golf Sportsvan, Widać wyraźnie, że do konstruowania tego minivana niemieccy konstruktorzy przyłożyli się wyjątkowo starannie. Zastąpił on model Golf Plus, który pojawił się na rynku w 2005 roku i bazował na Golfie piątej generacji. Przetrwał on na rynku dziewięć lat, dzięki głębokiemu liftingowi w 2008 roku upodabniającemu ten model do Golfa VI. VW Golf Sportsva9Sportsvan ma bardziej proporcjonalną sylwetkę niż Golf Plus. Zawdzięcza to szerszemu o 5 cm nadwoziu (180,7 cm), większej długości (+13,4 cm/433,8 cm) i powiększonemu rozstawowi osi (+10,7 cm/268,5 cm) przy praktycznie tej samej wysokości (157,8 cm). Dla porównania dodajmy, że Golf hatchback jest niższy o 12,6 cm, a Golf Variant bez relingów o 11,7 cm. Bagażnik Sportsvana, o pojemności od 500 do 590 litrów, po złożeniu na płasko oparć kanapy powiększa się do 1520 litrów (w Golfie Variancie jest 1620 litrów). Dzięki wyższemu nadwoziu zmieścimy w nim przedmioty o wysokości nawet metra, np. lodówkę. Warto dodać, że tylną kanapę możemy przesuwać na długości 18 cm a jej oparcie jest dzielone w proporcjach 40/20/40. Poza tym po złożeniu oparcia fotela obok kierowcy przestrzeń ładunkowa wydłuża się do 254 cm. VW Golf Sportsvan14Volkswagen przewiduje montaż pod maską jedynie dwóch jednostek benzynowych w dwóch wariantach mocy, tj. 1.2 TSI (85 i 105 KM) oraz 1.4 TSI (125 i 150 KM). Wielbiciele diesli zainteresują modelami 1.6 TDI o mocach 90 lub 110 KM lub też 2.0 TDI o mocy 150 KM. Najsłabszy wariant benzynowy oraz diesle 1.6 TDI dostępne są z 5-biegową skrzynią manualną (110-konny diesel ma w opcji DSG). Pozostałe wersje Sportsvana dysponują skrzyniami 6-biegowymi lub też mogą być sprzężone z dwusprzęgłową przekładnią DSG. Za skromną dopłatą 440 zł zyskamy możliwość wyboru trybu jazdy naszym Sportsvanem (między trybami: Sport, Normal, Eco oraz Individual). Funkcjonalność ta nie jest jednak dostępna dla podstawowej wersji wyposażenia oraz silnika 1.2 TSI/110 KM.
Ceny Sporstvana z wyposażeniem Trendline zaczynają się od 67 690 zł za wersję z silnikiem 1.2TSI/85 KM. Pięciodrzwiowy Golf hatchback w tej samej kompletacji jest tańszy o 4700 zł, a Variant o 1000 zł. Za najtańszego diesla 1.6 TDI/90 KM przyjdzie nam wyłożyć 77 790 zł. Do wyposażenia seryjnego należą m.in. klimatyzacja, elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne, wskaźnik temperatury zewnętrznej, elektrycznie otwierane/zamykane boczne szyby, fotel kierowcy z regulacją wysokości czy centralny zamek z pilotem. Każdy Golf Sportsvan jest wyposażony także w osłonę przestrzeni bagażowej (po zdemontowaniu można ją schować pod podłogą bagażnika), oświetlenie bagażnika, wyjmowaną podłogę w bagażniku ze schowkiem pod podłogą oraz asymetrycznie dzieloną, składaną i przesuwaną tylną kanapę. Szkoda, że dopłacać musimy za komputer pokładowy (+180 zł). Wyposażenie seryjne Golfa Sportsvana Trendline, które nie było dostępne w Golfie Plusie to system radiowy ze złączem kart SD, elektroniczny hamulec postojowy oraz wskaźnik kontrolny ciśnienia w oponach. Po raz pierwszy dla Golfa oferowany będzie, jako wyposażenie dodatkowe, np. Blind Spot Sensor (+1440 zł) z asystentem ułatwiającym wyjechanie z miejsca parkingowego.

PD

Przeczytaj również
Popularne