Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Finał Konkursu Optifuel 2012 Jak efektywnie oszczędzać?

Optifuel final 2012 11aRenault Trucks pomaga użytkownikom swoich ciężarówek oszczędzać pieniądze za pomocą nowoczesnych programów szkoleniowych Optifuel Training i Optifuel Programme. Aby zachęcić firmy i kierowców do udziału w szkoleniach i podnoszenia kwalifikacji od czterech lat towarzyszy im konkurs ekonomicznej i, co równie ważne, efektywnej jazdy pod nazwą - Konkurs Optifuel. Osoby odpowiedzialne za program szkoleń Optifuel w Renault Trucks Polska twierdzą, że zainwestowane w dokształcanie kierowców pieniądze zwracają się już po dwóch miesiącach, a w kolejnych uzyskiwane oszczędności w znaczący sposób zwiększają zyski przedsiębiorców transportowych. I trudno się z nimi nie zgodzić patrząc na to, jak zmienia się sposób pracy szoferów przetrenowanych przez instruktorów Optifuel. Ze szkoleń skorzystało ich już kilkuset i daje to konkretne efekty. W konkursie wzięło już udział 540 kierowców. W tegorocznym wystartowało ponad 150 osób z Polski, Estonii, Litwy i Łotwy. Najpierw rywalizowali o miano najlepszych w swoich regionach. Eliminacje przy wsparciu Renault Trucks Polska organizowało 12 dealerów. Ich zwycięzcy spotkali się 5 października na wielkim finale, który został rozegrany na płycie dawnego lotniska wojskowego w Bednarach k. Poznania - Chętnych do wzięcia udziału w zawodach z roku na rok jest coraz więcej – mówi Łukasz Kurcbard, inżynier produktu odpowiedzialny w Renault Trucks Polska za program Optifuel. - Każdy litr „urwany" ze średniego zużycia paliwa jest cenny, bo przelicza się go na pieniądze, które zostają w kieszeni przewoźnika. A jeśli do tego przemnożymy ten nadzwyczajny zysk przez liczbę eksploatowanych pojazdów, widać, że jest o co walczyć. A w łańcuszku możliwych oszczędności paliwa najwięcej do powiedzenia i zrobienia mają właśnie kierowcy. Konkurs jazdy ekonomicznej prowadzony był z wykorzystaniem dwóch zestawów obciążonych 22 tonami ładunku (betonowe bloki przymocowane do podłogi naczep). Te zestawy to szkoleniowe ciągniki Renault Magnum 480 DXi z naczepami kurtynowymi: pierwszy z mechaniczną, ręcznie obsługiwaną skrzynią biegów, drugi ze zautomatyzowaną skrzynią Optidriver+ oraz pakietem Optiroll, czyli mający wszystkie rozwiązania techniczne pomagające oszczędzać paliwo. Obydwa ciągniki poruszają się na energooszczędnych oponach Michelin X Energy SaverGreen, cechujących się bardzo niskim współczynnikiem oporów toczenia. Opony tej gamy cechuje poprawa kilku ważnych parametrów jednocześnie. Obok ograniczenia zużycia paliwa o 1,7 l na 100km (w porównaniu do propozycji konkurentów) opony mają zwiększoną przyczepność, wytrzymałość i odporność na przecięcia i otarcia, co przekłada się na większe bezpieczeństwo ludzi i przewożonych towarów. Na pasie startowym i na drogach technicznych lotniska w Bednarach ustawiona została trasa o wysokim stopniu trudności – jak finał, to finał! Trasa o długości 11,4 km zawierała kilka prostych odcinków, ale kończyły się one kombinacjami trudnych zakrętów i rondem. Każdy z uczestników musiał przejechać ją każdym z samochodów Magnum. Szanse więc były równe. Jedynymi utrudnieniami była pogoda (chwilami mocno wiało) oraz sygnalizacja świetlna ustawiona w dwóch miejscach. Zmiany świateł były wyliczone w taki sposób, że przewidując oraz dostosowując prędkość, zawsze można było trafić na zielone bez konieczności zatrzymania zestawu. Poza umiejętnością ekonomicznej jazdy, należało przejazd wykonać w możliwie najkrótszym czasie, bo kierowca efektywny to taki, który potrafi połączyć ogień i wodę, czyli niskie zużycie paliwa i krótki czas pokonania trasy. Jedną z finałowych konkurencji dla polskich uczestników był test ze znajomości przepisów dotyczących czasu pracy kierowców. Przedstawiciele krajów nadbałtyckich zamiast tego walczyli o punkty za kierownicą Renault Maxity. Musieli tym pojazdem pokonać jak najszybciej... trasę toru kartingowego. Żeby jednak nie było za łatwo trzeba to było zrobić na wstecznym biegu - Poziom rywalizacji z roku na rok jest coraz wyższy, a różnice między najlepszymi kierowcami coraz mniejsze. Coraz częściej też mocno depczą po piętach instruktorom Optifuel – dodaje Łukasz Kurcbard. - Zwycięzca konkursu zdobywa oprócz atrakcyjnych nagród dla siebie także nagrodę dla firmy, w której pracuje - jest to szkolenie Optifuel Programme oraz oprogramowanie Infomax ułatwiające zarządzanie flotą pojazdów. Jest więc o co walczyć. Wielu właścicieli firm, których kierowcy uczestniczą w rywalizacji przekonuje się do sensowności przeprowadzenia szkoleń w swoich flotach. Zauważyliśmy też, że bardzo wzrósł poziom wiedzy o czasie pracy kierowców. Po zaciętej walce pierwsze miejsce i tytuł Mistrza Ekonomicznej Jazdy Renault Trucks zdobył Zenon Korsak ze Zgorzelca (firma Kortrans). Od 1994 roku właścicielem firmy transportowej, w której oprócz siebie w roli kierowców zatrudnia jeszcze trzy osoby. Na co dzień zasiada za kierownicą Renault Magnum z zabudową przestrzenną i centralnoosiową przyczepą. Firma ma cztery ciężarówki – wszystkie to pojazdy Renault. Drugi był Michał Walentynowicz z Olsztyna (Waśniewski), a trzeci Kristjan Kraag z Tallina (Tallept Auto). Zwycięzcy podczas gali, która odbyła się w poznańskim hotelu IBB Andersia odebrali atrakcyjne nagrody ufundowane przez Renault Trucks Polska oraz firm partnerów konkursu – firmy Michelin - producenta energooszczędnych opon X Energy Savergreen, w które wyposażony były Renault Magnum, producenta olejów Total, Renault Trucks Financial Services oraz producenta naczep, przyczep i zabudów Zasław. Ponieważ tegoroczny zwycięzca to właściciel firmy transportowej, oprócz wspomnianych szkoleń i Infomaxa otrzymał od firmy Michelin 4 ciężarowe opony SaverGreen i 200 litrów oleju Renault Trucks Oils od Totala. Zasław „dorzucił" atrakcyjny voucher rabatowy przy zakupie nowej naczepy oraz jej gratisowe ubezpieczenie. - Mam nadzieję, że to nie ostatnie nagrody, że zdobędziecie kolejne na europejskim finale, na który zabieramy Was za dwa tygodnie do Sewilli w Hiszpanii. Uzyskujecie świetne wyniki, myślę więc, że szanse na doskonałe miejsca macie ogromne – dodał Marcin Majak, dyrektor marketingu Renault Trucks Polska. Renault Trucks Polska

Przeczytaj również
Popularne