Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN 2025

Mercedes była kobietą

Dla Mercedes Międzynarodowy Dzień Kobiet to szczególne święto. W końcu Mercedes była kobietą. Kobiety odgrywały też decydującą rolę w historii firmy. I choć w Polsce Mercedes to on, nazwa marki wzięła się od damskiego imienia. Ile pań Mercedes jest w naszym kraju?

Nazwa kultowej marki luksusowych aut wzięła się od imienia córki austriackiego przedsiębiorcy Emila Jellinka, który na przełomie XIX i XX wieku pomógł spopularyzować pojazdy ówczesnej firmy Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) z Cannstatt koło Stuttgartu. Dwa dni przed Bożym Narodzeniem 1900 r. Wilhelm Maybach, genialny inżynier DMG, dostarczył mu egzemplarz modelu 35 HP, uchodzącego za pierwszy samochód o nowożytnej konstrukcji. Jellinek nazwał go imieniem swojej córki z pierwszego małżeństwa – Mercedes (z hiszp. łaska).

Kobiety przewijają się zresztą przez całą historię Mercedes-Benz – począwszy od Berthy Benz, żony Carla Benza, konstruktora pierwszego samochodu, która w sierpniu 1888 r. odbyła przełomową dalekobieżną podróż wynalazkiem swojego męża. Dzięki swojej odwadze i determinacji zademonstrowała potencjał automobilu jako indywidualnego środka transportu. Wspólnie z dwoma synami pokonała wtedy ponad 100 km, udowadniając niezawodność i praktyczność pojazdu Benza, a przy okazji zebrała szereg ważnych spostrzeżeń na potrzeby przeprowadzenia ulepszeń technicznych.

She's Mercedes

Od tamtej Mercedes-Benz nieprzerwanie wspiera i inspiruje kobiety, zachęca je do dzielenia się swoimi doświadczeniami oraz rozwoju – od tych zatrudnionych na stanowiskach biurowych przez produkcję aż po zespoły wyścigowe (a nawet kierowców).

Od 2015 r. producent prowadzi specjalną inicjatywę She's Mercedes, która akcentuje potrzeby damskiej części klienteli i patronuje wydarzeniom oraz działaniom edukacyjnym dla kobiet. Wpisuje się ona w kulturę korporacyjną Mercedes-Benz jako firmy, która promuje różnorodność i korzysta z jej profitów. Nie tylko jednego dnia – 8 marca, ale przez cały rok.

Polska świeci przykładem

Ma to bezpośrednie przełożenie na praktykę, także na polskim gruncie: fabryka Mercedes-Benz Manufacturing Poland w Jaworze od lat inwestuje w rozwój i szkolenia kobiecego personelu, a także tworzy programy edukacyjne dla uczennic szkół ponadpodstawowych (Girls GO Technology, czyli „dziewczyny oswajają technologię”).

Kobiety stanowią zresztą około 50% wszystkich pracowników jaworskiego zakładu, podczas gdy średnia w sieci fabryk Mercedesa na świecie to zaledwie około 15%. Co więcej, w fabryce nie ma zjawiska gender pay gap, czyli nierówności płac.

Mercedes to imię

Według oficjalnych danych w Polsce żyje 180 kobiet o imieniu Mercedes, a 11 kolejnych używa go jako drugiego imienia (dla porównania – ponad milion Polek ma na imię Anna). W ostatnich latach nadawano je zaledwie kilka razy rocznie, głównie jako drugie imię (łącznie 5 razy w 2024 r., 9 w 2023 r. i 15 w 2022 r.).


Przeczytaj również
Popularne