Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN 2025

Mazda z rekordowymi wynikami

Mazda Motor Corporation ogłosiła wyniki finansowe i sprzedażowe za pełny rok fiskalny. Globalną sprzedaż to rekordowe 1 mln 303 tys. samochodów. Tym samym japoński producent osiągnął 5% wzrost.

Odbudowa sprzedaży, redukcja kosztów i poprawa zysku przyniosły efekty. Sprzedaż liczona jest w 5 bln 18,9 mld jenów (30,6 mld euro) netto, co stanowi 4% wzrostu liczonego rok do roku i przekłada się na całoroczny zysk z działalności operacyjnej w wysokości 186,1 mld jenów (1,1 mld euro) przy przychodzie netto w wysokości 114,1 mld jenów (697 mln euro).

Chociaż inwestycje w elektryfikację napędów wzrosły, wolne przepływy pieniężne pozostały dodatnie na poziomie 105,7 mld jenów (644 mln euro) dzięki dostępności kapitału obrotowego, co przełożyło się na środki pieniężne netto 400,3 mld jenów (2,4 mld euro).

Ameryka Północna pozostaje największym rynkiem sprzedażowym dla Mazdy. Tam także padł rekord - 617 tys. samochodów (+20% w ujęciu rok do roku). W dużej mierze to zasługa Stanów Zjednoczonych, gdzie sprzedano 435 tys. pojazdów, co stanowi 16% wzrost w ujęciu rok do roku, głównie dzięki kontynuacji doskonałych wyników sprzedaży Mazdy CX-50 i innych modeli bazujących na dużej platformie.

U siebie skromnie

Na rodzimym dla Mazdy rynku w Japonii odnotowano sprzedaż 152 tys. pojazdów. Chiny zamykają rok fiskalny wynikiem 74 tys. sprzedanych egzemplarzy. Oczekuje się jednak, że niedawna premiera Mazdy EZ-6, wraz z planowanym wprowadzeniem do końca 2025 roku nowego, w pełni elektrycznego crossovera SUV – Mazdy EZ-60, zwiększy popyt na największym dla Mazdy rynku w Azji (poza Japonią).

Sprzedaż Mazdy w Europie pozostała stabilna, osiągając wynik 174 tys. samochodów, a szczególny wzrost jest prognozowany dzięki ostatniej premierze nowej Mazdy 6e. Zdecydowanie pozytywne wyniki odnotowała Wielka Brytania, jeden z największych europejskich rynków dla Mazdy, gdzie sprzedano 32 tys. samochodów, co stanowi 9% wzrostu oraz Niemcy z wynikiem 44 tys. sprzedanych egzemplarzy.

Polska

Warto przypomnieć, że na polksim rynku w roku kalendarzowym 2024 mazda osiągneła sprzedaż 10 884 samochodów i zajmue 15 miejsce na liście rankingowej za Cuprą, Fordem i Lexusem. To wynik gorszy od ubiegłorocznego o 1,55 proc., co przekłąda sie na udział w rynku 1,97 proc.

Nie planujemy, przyglądamy się

Mazda nie określiła jeszcze swoich prognoz na rok obrotowy kończący się w marcu 2026 roku. Firma uważnie monitoruje amerykańskie otoczenie biznesowe – w tym zmiany w polityce celnej oraz popyt na rynku – i przedstawi aktualizację wraz z wynikami finansowymi za pierwszy kwartał.

Patrząc perspektywicznie, Mazda przyspiesza swoją transformację w kierunku zelektryfikowanej przyszłości poprzez strategiczne innowacje i zaawansowane technologie produkcji. Jak ogłoszono na początku tego roku, strategia Lean Asset firmy zwiększy wydajność aktywów i wzmocni odporność biznesową poprzez optymalizację zasobów i pogłębianie partnerstw.

Tymczasem Mazda Monozukuri Innovation 2.0 będzie dalej rozwijać mocne strony firmy w zakresie elastycznych, wysoce wydajnych procesów rozwoju i produkcji, umożliwiając dostarczanie praktycznych rozwiązań w zakresie elektryfikacji, które zapewniają właściwą równowagę między neutralnością pod względem emisji dwutlenku węgla a zrównoważonym rozwojem biznesu.

Przeczytaj również
Popularne