Tarcie pomiędzy klockiem hamulcowym a tarczą podczas hamowania może prowadzić do powstawania hałasu o natężeniu nawet 100 dB. To poziom pracy młota pneumatycznego. Textar znalazł na to sposób.
W zależności od konkretnej przyczyny, kierowcy mogą mieć do czynienia z różnymi rodzajami odgłosów, na przykład piszczeniem, obcieraniem lub dźwiękiem przypominającym drapanie szczotką drucianą. Te irytujące dźwięki to jedna z głównych przyczyn reklamacji zgłaszanych w warsztatach.
Nic dziwnego – dążenie przemysłu motoryzacyjnego do stosowania lekkich konstrukcji, różnych rodzajów napędów i nowoczesnych systemów wspomagania kierowcy zwiększa ryzyko powstawania drgań i towarzyszących im odgłosów. Na przykład elementy o obniżonej wadze są bardziej podatne na piszczenie i tarcie. Brak odgłosu silnika w pojazdach elektrycznych wymaga cichszych hamulców. Jednocześnie rosną oczekiwania klientów dotyczące komfortu. Dlatego teoretycznie naturalne dźwięki wydawane przez automatyczne skrzynie biegów czy systemy elektroniczne wspomagające prowadzenie pojazdu skłaniają kierowców do wizyty w warsztacie. Użytkownicy często nie zdają sobie sprawy, że jednym ze sposobów zapobiegania hałasom z auta jest dobór odpowiednich klocków hamulcowych.
Eksperci firmy TMD Friction, do której należy m.in. marka Textar, zalecają zwrócenie szczególnej uwagi na wybór klocków hamulcowych podczas wymiany hamulców. Mechanik powinien wybrać komplet klocków precyzyjnie dopasowany do danego pojazdu, aby zapewnić ciche hamowanie, a tym samym uniknąć reklamacji.
Mieszanki cierne standardowych klocków hamulcowych są projektowane tak, aby działały w wielu różnych pojazdach. W porównaniu do rozwiązań dopasowanych do konkretnych wymagań danego pojazdu te uniwersalne mieszanki mają tendencję do generowania większego hałasu. Dlatego korzystanie przez warsztaty z klocków oferowanych przez dostawców oryginalnego wyposażenia (OE), takich jak TMD Friction, umożliwia ciche hamowanie.
Dzięki ponad 80-letniemu doświadczeniu w produkcji materiałów ciernych na oryginalne wyposażenie pod marką Textar oraz rozbudowanemu zapleczu testowemu TMD jest w stanie zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów z grupy NVH (hałas, wibracje, uciążliwość, z ang. Noise, Vibration, Harshness). TMD opracowuje mieszanki materiałów ciernych precyzyjnie dopasowane do konkretnych pojazdów, z uwzględnieniem charakterystyki ich układów hamulcowych i przewidzianego zastosowania. Kluczowe znaczenie ma zarówno sama mieszanka, jak i użyte w niej składniki. W idealnym przypadku powinny one charakteryzować się niskim poziomem drgań własnych i dobrymi właściwościami tłumiącymi.
Oprócz różnorodnych mieszanek ciernych istnieją także dodatkowe sposoby, które mogą pomóc w tłumieniu przenoszenia drgań z klocka na inne komponenty. Inżynierowie TMD Friction stosują w tym celu 350 różnych podkładek tłumiących, warstwy pośrednie, montaż kierunkowy, nacięcia, fazowania oraz dodatkowe ciężarki.
Aby dojść do źródła zjawisk NVH, musimy wykonać prawdziwą detektywistyczną pracę. Dlatego nasi specjaliści z zespołu do spraw redukcji hałasu zajmują się tymi kwestiami już w trakcie opracowywania klocków hamulcowych. Przyczyny powstawania hałasów są często bardzo złożone. Nie zawsze da się odtworzyć czy przewidzieć dźwięki towarzyszące hamowaniu w warunkach testowych.
Dzięki naszym własnym narzędziom analitycznym i symulacyjnym, 10 stanowiskom testowym oraz testom drogowym, gwarantujemy, że klocki Textar spełniają rosnące wymagania dotyczące NVH również na niezależnym rynku części zamiennychb – mówi Wolfgang Hoffrichter starszy inżynier NVH w TMD Friction.
Marcin Ostrowski, trener techniczny marki Textar, wyjaśnia, dlaczego nie zawsze łatwo jest ustalić przyczynę hałasu dochodzącego z hamulców.
Ludzie często niesłusznie zakładają, że winny jest klocek hamulcowy. Tymczasem przyczyną bywają zużyte elementy zawieszenia lub części, które znacząco różnią się od oryginalnych. Takie przypadki wymagają wiedzy eksperckiej, aby zidentyfikować źródło problemu. Dlatego wspieramy naszych klientów również podczas spotkań na żywo, omawiając konkretne przypadki warsztatowe – podkreśla Marcin Ostrowski, trener techniczny marki Textar.
Aby skutecznie unikać błędów montażowych, które mogą powodować hałas, TMD Friction oferuje warsztatom szereg przydatnych rozwiązań pomagających poprawić komfort i akustykę działania układu hamulcowego oraz uniknąć reklamacji. Są to m.in. poradniki, procedury i dokumenty takie jak listy kontrolne, a także artykuły techniczne, dostępne m.in. na stronie internetowej Textar. Ponadto zespół techniczny organizuje dla mechaników szkolenia stacjonarne oraz bezpłatne webinary.