Mercedes E 53 HYBRID kontynuuje tradycję mocarnych wersji Klasy E. Legendarny AMG Hammer W 124 wraca. Teraz w wersji hybrydowej z funkcją Race Start i mocą 612 KM.
Mercedes-AMG E 53 Hybrid otwiera kolejny rozdział w historii mocarnych wersji Klasy E, trwającej od czasów AMG Hammera z serii 124. Najnowsze wcielenie – dostępne jako Limuzyna i Kombi – z funkcją wyścigowego ruszania Race Start osiąga moc na poziomie poprzedniego E 63 S, czyli 612 koni mechanicznych, a przy tym legitymuje się imponującą wszechstronnością.
Żywiołowy charakter 3,0-litrowego silnika R6 łączy z potencjałem elektryfikacji i oferuje możliwość pokonania nawet ponad 100 km w trybie eklektycznym oraz funkcję szybkiego ładowania DC. Ceny E 53 Hybrid z bogatą standardową specyfikacją, zaczynają się od 502 400 zł.
Potężne wydania Klasy E są dostępne od blisko czterech dekad, od czasów tzw. Hammera – niezwykle rzadkiego wydania serii 124 z jednostką V8 z 4-zaworową głowicą zaprojektowaną przez AMG. Z uwagi na swój brutalny charakter model szybko zyskał przydomek „the hammer” (z ang. młot), a dziś jego kolekcjonerskie egzemplarze notują zawrotne ceny na całym świecie.
Hammer mógł konkurować parametrami z elitą sportowych aut, a przy tym pozostawał prawdziwym Mercedesem – znakomicie wykonanym, luksusowym, bezpiecznym i komfortowym na dalekich trasach. Jego wpływ sięga nie tylko kolejnych generacji Klasy E sygnowanych przez AMG, ale również całej klasy zbliżonych pojazdów. Dziś ta unikalna wszechstronność definiuje najnowszego Mercedesa-AMG E 53 Hybrid.
Hybrydowy napęd plug-in E 53 Hybrid łączy 3,0-litrowy silnik turbo o 6 cylindrach (449 KM) oraz mocną jednostkę elektryczną (163 KM) o wysokim momencie obrotowym, a także 9-biegową przekładnię AMG SPEEDSHIFT TCT 9G i pojemny akumulator (21,2 kWh netto). Rzędowa 6-cylindrowa jednostka odznacza się niezwykle spontaniczną reakcją, a dodatkowa fala momentu obrotowego od silnika elektrycznego potęguje ciąg niezależnie od prędkości obrotowej. Z funkcją RACE START (opcja z pakietem AMG DYNAMIC PLUS) moc systemowa wynosi 612 KM, tak jak w przypadku E 63 S poprzedniej generacji, a systemowy moment obrotowy to 750 Nm. W rezultacie E 53 Limuzyna osiąga 100 km/h w 3,8 s.
HybridRównocześnie hybrydowy napęd plug-in pozwala użytkować E 53 Hybrid jak samochód elektryczny. Nawet ponad 100-kilometrowy zasięg w trybie elektrycznym (dane dla cyklu WLTP) sprawia, że codzienne podróże można odbywać nim niezwykle płynnie i cicho, bez lokalnej emisji spalin. Ładowanie ułatwia mocna ładowarka prądu przemiennego (AC) o mocy 11 kW, a także opcjonalna funkcja szybkiego ładowania prądem stałym (DC) z mocą do 60 kW. Dzięki temu baterię można naładować od 10% do 80% w około 20 minut. Efektywność i komfort jazdy zwiększa wydajna rekuperacja (120 kW) z automatycznym trybem pracy w zależności od sytuacji na drodze. Samochód można ładować na publicznych stacjach np. przy okazji zakupów.
Swoje wyśrubowane kompetencje E 53 Hybrid demonstruje już wizualnie – wyrazistą stylizacją zderzaków i osłon progów oraz szerzej rozstawionymi kołami ze specyficznymi obręczami. Standardowy, w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ zapewnia optymalną przyczepność, co przekłada się na wysoką stabilność i bezpieczeństwo jazdy zarówno na drogach suchych, jak i mokrych czy zaśnieżonych.
Specjalnie z myślą o E 53 Hybrid zespół projektantów AMG opracował i dostroił zawieszenie AMG RIDE CONTROL ze stalowymi sprężynami oraz adaptacyjnymi, dwuzaworowymi amortyzatorami, które łączy wysoki potencjał w zakresie dynamiki jazdy z imponującym poziomem komfortu. Tłumienie drgań każdego koła dostosowuje się do aktualnej sytuacji na drodze – szybko i precyzyjnie, dzięki osobnym zaworom dla fazy ugięcia i odbicia. Podwozie zapewnia odpowiednią izolację akustyczną pod kątem jazdy na napędzie elektrycznym przy zachowaniu zdecydowanie sportowego charakteru AMG. Ten pakiet uzupełniają wysokowydajny sportowy układ hamulcowy AMG oraz seryjna skrętna tylna oś, która poprawia zarówno zwrotność, jak i stabilność prowadzenia.
Rezultat: E 53 Hybrid prowadzi się z niezachwianą pewnością i… zadziwiającą lekkością. To zasługa doświadczenia inżynierów AMG, którzy potrafią zapewnić luksusowym limuzynom Mercedesa niezwykle harmonijne, wyważone połączenie integracji z samochodem, stabilności oraz komfortu. Masa własna samochodu – 2315 kg – plasuje się zresztą na bardzo konkurencyjnym poziomie, zwłaszcza biorąc pod uwagę rozbudowaną standardową specyfikację.
W wykorzystaniu rozpiętości podwozia kierowcę wspierają programy AMG DYNAMIC SELECT, precyzyjnie dopasowane do techniki hybrydowego zespołu plug-in. Odpowiadają one za regulację kluczowych parametrów, takich jak reakcja napędu i skrzyni biegów, charakterystyka układu kierowniczego, tłumienie czy brzmienie.
E 53 Hybrid łączy wysokie osiągi i wydajność hybrydowego napędu z nowym wymiarem intuicyjnej cyfryzacji, jaki oferuje obecna Klasa E. Przyjazny system operacyjny MBUX z możliwością instalacji aplikacji zewnętrznych firm, w tym popularnych usług strumieniowania wideo, zapewnia dogodne warunki do pracy lub kinową rozrywkę podczas długich podróży.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala mu uczyć się zwyczajów użytkownika i definiować procedury, które automatyzują wykonywanie rutynowych czynności. Rozbudowany pakiet systemów wspomagających wspiera kierowcę zarówno od strony bezpieczeństwa, jak i komfortu, ograniczając obciążenie na nużących odcinkach podróży.
Ceny Mercedesa-AMG E 53 Hybrid w Polsce rozpoczynają się od 502 400 zł za wariant Limuzyna (Kombi: od 514 100 zł). Bogate wyposażenie standardowe obejmuje m.in. podświetlaną osłonę chłodnicy, zawieszenie AMG RIDE CONTROL, skrętną tylną oś, pakiet parkowania z zestawem kamer 360°, 19-calowe obręcze, asystenta martwego pola, adaptacyjny tempomat DISTRONIC, reflektory matrycowe DIGITAL LIGHT, nawigację z rozszerzoną rzeczywistością, ładowarkę indukcyjną, podgrzewane przednie siedzenia oraz elementy wykończenia kabiny czarnym drewnem jesionowym o otwartych porach.
Na życzenie dostępne są opcje pozwalające na daleko idącą personalizację – podkreślenie sportowego charakteru lub przeciwnie, zapewnienie dyskretnego wzornictwa. Wśród nich: ekskluzywne lakiery MANUFAKTUR (również matowy), obręcze o średnicy 21 cali (w tym kute), pakiet akustyczny, skórzana tapicerka nappa, wykończenia z drewna lub włókna węglowego, fotele AMG Performance, podsufitka z mikrofibry, ekran dla pasażera z przodu MBUX Superscreen, a także pakiety stylizacyjne oraz zestawy dodatkowego wyposażenia.