Jeep Wagoneer po raz pierwszy w historii dostępny będzie w wersji elektrycznej. Pojawi się najpierw na rynku w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, dopiero później trafi do Europy. Moc? 600 KM. Przyspieszenie? 3,4 s do setki. Zasięg? 480 km. Cena? Na razie nieznana.
Wagoneer to sporych rozmiarów SUV, który powstał na zupełnie nowej platformie koncernu Stellantis - STLA Large. Z samochodem terenowym ma już niewiele wspólnego. W wersji S to mierzący 4,9 metrów luksusowy SUV, którym amerykanie chcą mocno wejść na rynek aut klasy premium. Jeep będzie, więc konkurował z BMW iX, Audi Q8 e-tron i nieco większymi Mercedesem EQS SUV oraz Volvo EX90.
W Stanach Zjednoczonych Wagoneer dostępny jest także w wersji L z wydłużonym i kilkanaście centymetrów rozstaw osi. Wersji elektrycznej na razie brak. Jeśli zatem komuś za mało Jeepa, skazany jest na wersje long. Jednak nic na razie nie wskazuje, by trafiła ona do Europy i by pod maskę trafił napęd BEV.
Jeep Wagoneer S, mimomimo że platforma STLA Large przewiduje napęd spalinowy, oferowany jest wyłącznie w wersji BEV z zasięgiem wynoszącym ok. 480 km (wg specyfikacji amerykańskiej) na jednym ładowaniu. Moc układu to 600 koni mechanicznych, przyspieszenie od 0 do 100 km w zaledwie 3,4 sekundy a moment obrotowy to aż 800 Nm. Tak wyśrubowane osiągi w połączeniu z systemem zarządzania trakcją Selec-Terrain mają sprawiać, że Jeep poradzi sobie w różnych warunkach. I choć to SUV, jak na Jeepa przystało, auto nie będzie się bało trudnego terenu. Jak to możliwe?
Zaprojektowane przez Stellantis elektryczne moduły napędowe (EDM) niezależnie napędzają przednie i tylne koła, zapewniając natychmiastową reakcję dzięki stale dostępnemu imponującemu momentowi obrotowemu, natomiast opracowany przez markę Jeep system zarządzania trakcją Selec-Terrain oferuje pięć różnych trybów jazdy: Auto, Sport, Eco, Snow, Sand.
Elektryczne moduły napędowe (EDM) typu „trzy w jednym” zastosowane w Jeepie Wagoneer S łączą silnik elektryczny, falownik i przekładnię redukcyjną w jedną, kompaktową jednostkę, która jest jednocześnie mocna i wydajna. Przedni moduł EDM jest wyposażony w system rozłączania, kół, który zmniejsza zużycie energii podczas jazdy i pomaga zoptymalizować zasięg.
Aby poprawić wrażenia z jazdy oraz zmniejszyć poziom hałasu i wibracji, tworząc ciche wnętrze i zapewniając płynną jazdę, zespół inżynierów Jeepa podwyższył sztywność skrętną nadwozia o 35 proc. w porównaniu z poprzednią generacją SUV-ów marki Jeep średniej wielkości.
Jeep Wagoneer S jest wyposażony w pakiet akumulatorów o napięciu 400 V i pojemności 100 kWh, który pozwala właścicielom naładować samochód od 20% do 80% w zaledwie 23 minut (korzystając z szybkiej ładowarki DC).
Choć Jeep Wagoneer S nawiązuje do poprzedników, jest wyraźnie mniej kanciasty. Charakterystyczny grill wkomponowany jest w nowoczesne i eleganckie nadwozie. Osłona chłodnicy, która nie jest już potrzebna do zapewnienia przepływu powietrza i chłodzenia, oświetla teraz pole widzenia podczas zbliżania się do samochodu. Dzięki nowemu, efektownemu oświetleniu ambientowemu inspirowanemu nowoczesną architekturą, nowy Jeep Wagoneer S ma się wyróżniać nawet z daleka.
Nadwozie jest niezwykle aerodynamiczne. Dach i spojler pokrywy tylnej bagażnika są ustawione pod kątem, aby zminimalizować opór powietrza. Kształt klamek drzwi oraz tylnego spoilera i zintegrowane charakterystyczne płetwy pomagają kierować przepływem powietrza wokół samochodu. Oprócz tego zintegrowany system osłon podwozia, trójwymiarowe nakładki na nadkola kół przednich i unikalna konstrukcja nakładek ochronnych na progi drzwi sprawiają, że powietrze płynnie przepływa wokół kół i na tył pojazdu, minimalizując opór powietrza. Efekt? Wagoneer S jest najbardziej aerodynamicznym SUV-em marki Jeep w historii.
Oprócz wyświetlaczy i ekranów we wnętrzu pojawiło się kilka nowych detali, w tym inspirowana sportem i spłaszczona u dołu kierownica z przeszyciami w kolorze czerwonego wina i z podwójnymi ramionami. Kierownica została pokryta nową antybakteryjną powłoką winylową Cabo, która ułatwia utrzymanie pojazdu w czystości.
Nowością w marce Jeep są elektroniczne przyciski otwierania drzwi, które można z łatwością aktywować, lekko dotykając je kciukiem. Nowe przyciski otoczone są odlewem cynkowym z delikatnym, wyczuwalnym w dotyku wypukłym wzorem. Nie zabrakło także systemu 19-głośnikowy system audio marki McIntosh.
Inżynierowie na pokładzie Jeepa Wagoneera S doliczyli się aż 170 funkcji bezpieczeństwa i ochrony pomagających uniknąć kolizji. I to w standardzie. W wersji Launch Edition (tylko na rynku amerykańskiej) dostępne będą m.in. Aktywny Asystent Kierowcy (Active Driving Assist), Asystent kolizji na skrzyżowaniu (Intersection Collision Assist), system wykrywania senności kierowcy (Drowsy Driver Detection), system rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition) i kamera Surround View.
Dzięki elastycznej architekturze i otwartej programowo platformie, Jeep Wagoneer S może za pośrednictwem bezprzewodowych aktualizacji (OTA) korzystać z innowacyjnych funkcji i usług, w tym dodatkowych technologii zautomatyzowanej jazdy itp. Dzięki aktualizacjom OTA pojazd będzie cały czas ewoluował.
Auto trafi do Europu w przyszłym roku. Polskie ceny poznamy w 2025 r.