Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN 2025

BYD Seal 5 DM-i. Po co chińskim sedanem przejechał 1200 km?

Nie ma ani olbrzymiego zbiornika paliwa, ani szczególnie dużej baterii trakcyjnej. Ale jest hybrydą PHEV, co pozwala na osiąganie niskiego spalania. Po co chińskim sedanem przejechałem 1200 km na jednym tankowaniu?

Jazda o kropelce nie jest moją bajką. Nikt przecież na co dzień nie chowa się za tirami, nie jeździ z wyłączoną klimatyzacja i nie pilnuje cały czas obrotów. Było zatem normalnie. I to przez całe 1200 km, choć producent podaje maksymalny zasięg 1050. No prawie. Bo ostatnie 150 km faktycznie potraktowałem jak prawdziwy eksperyment.

Najpierw wygląd

Seal 5 to średniej wielkości sedan. Chińczycy się upierają, że ten segment wcale nie wyginął. Tam nie, tutaj?

Hyundai wycofał ostatnio Elantrę, na placu boju została Toyota Corolla i Skoda Octavia. BYD-owi przyjdzie się zmierzyć z naprawdę mocnymi rywalami. Ale na wstępie Seal 5 jest od nich większy. I to czuć szczególnie wewnątrz kabiny. Owszem pozycja za kierownicą nie jest może wzorcowa, a deska rozdzielcza nie szokuje nowoczesnością, ale wszystko jest na miejscu i pod ręką. Lekcja z ergonomii została odrobiona. Z minusów warto wspomnieć o wysoko umieszczonej tylnej półce, która zajmuje sporą część widoku w lusterku wstecznym.

Nadwozie SEAL 5 DM-i zostało zaprojektowane przez zespół pod kierunkiem Wolfganga Eggera, dyrektora designu BYD. Inspiracją dla tego modelu była natura oraz motywy związane z oceanem, co widać w płynnych liniach zwiększających aerodynamiczną efektywność napędu hybrydowego Super DM.

Morza i oceany

Przód samochodu nawiązuje do najnowszej stylistyki BYD „Ocean X” – będącej ciekawym połączeniem płynnych kształtów i wyrazistych dolnych „latających płetw”, które nadają sylwetce dynamiczny charakter. Charakterystycznym elementem przodu są
reflektory z wbudowanymi światłami do jazdy dziennej LED dostępnymi w standardzie. Linia boczna też jest płynna i przyjemna dla oka jedynie auto wydaje się dziwnie wysoko postawione na standardowych 17-calowych felgach aluminiowych.

Długość auta to 4,78 m. Rozstaw osi wynoszący 2 718 mm zapewnia komfortową podróż dla pięciu dorosłych, a bagażnik o pojemności 508 potrafi robić wrażenie. To fakt nie ma żadnej podwójnej podłogi, przez co już na pierwszy rzut oka bagażnik wydaje się olbrzymi.

Na środku deski rozdzielczej znajduje się 12,8-calowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości, który można obracać pionowo lub poziomo. Obsługuje on sterowanie głosowe podstawowymi funkcjami oraz skróty dotykowe do ogrzewania i wentylacji. Dla zwolenników klasycznych przycisków dostępne jest sterowanie z kierownicy oraz za pomocą konsoli centralnej z przyciskami wokół dźwigni zmiany biegów stylizowanej na kryształ.

4G

Auto zapewnia stałą łączność dzięki wbudowanemu modułowi 4G, pozwalając na bieżące aktualizowanie aplikacji oraz systemu (Over-the-Air). Systemy Apple CarPlay i Android Auto działają płynnie. Samochód jest wyposażony w podwójne gniazdo USB, a wersje Design mają ładowarkę bezprzewodową 15W.

Dostęp do samochodu jest łatwiejszy dzięki funkcji NFC, dostępnej poprzez aplikację BYD na smartfony. Pozwala to na użycie telefonu do odblokowania samochodu czy też otwarcia pojazdu dla członków rodziny.

Seal 5 DM-i wspiera tryb Vehicle-to-Load (V2L), umożliwiający zasilanie urządzeń zewnętrznych mocą do 3,3 kW, co jest przydatne na przykład podczas biwakowania lub w innych sytuacjach, gdy pilnie potrzebujemy zasilania.

1200 km

Przejechany dystans 1200 km nic nikomu nie powie bez wiedzy na temat pojemności zbiornika paliwa i baterii. W zbiorniku Seala 5 mieści się 48 litrów (choć po korek nawet 55) i 18,3 kWh. W sumie niewiele. Ale teraz najważniejsze sercem technologii DM-i jest silnik elektryczny a w zasadzie dwa. Stąd nazwa Dual Motor. Z dopisku „i”, czyli Inteligance, choć BYD raz z niego rezygnuje, raz nie. Najważniejsze, że jeden silnik napędza koła samochodu, drugi mniejszy jest zamknięty w skrzyni biegów i również może napędzać koła, ale także a może przede wszystkim odzyskuje energię. Dokładnie tak samo, jak w technologii innej chińskiej marki Omoda i Jaecoo.

Chińczycy tak dopracowali układ, że w połączeniu z wolnossącym silnikiem spalinowym 1.5, stworzonym specjalnie na potrzeby takiej hybrydy moc systemowa to 204 KM, średnie spalanie potrafi spaść poniżej 3 litrów na setkę. Owszem, jeśli jedziemy na samym prądzie, na komputerze zobaczymy nawet 0, a w danych fabrycznych znajdziemy wartość 1,7, ale mowa o średnim zużyciu obliczanym na podstawie zużycia energii i paliwa wyrażonym w litrach.

Ze średnią prędkością 78 km/h

A najciekawsze jest to, że wynik osiągnąłem przy średniej prędkości 78 km/h jadąc i na autostradzie 140 km i na ekspresówce 120. Cały czas jednak, trzymając się przepisowych ograniczeń, i umiejętnie korzystając z trybów jazdy Eco, Normal i Comfort. O trybie Sport faktycznie zapomniałem. Ale oprócz tego korzystałem wydajnie z trybów HEV i EV i Eco, który jak się okazuje, ma dwa poziomy.

Technologia Super DM może działać na dwa różne sposoby – w trybie EV, w którym koła napędzane są wyłącznie silnikiem elektrycznym, oraz w trybie HEV, który przez większość czasu działa na podobnej zasadzie: silnik benzynowy zasila akumulator i silnik elektryczny za pośrednictwem przetwornicy, a auto reaguje jak typowy pojazd elektryczny. W sytuacjach, gdy potrzebna jest dodatkowa moc, tryb HEV może przełączyć się z układu szeregowego na równoległy, łącząc możliwości silnika spalinowego i elektrycznego.

Wbudowana ładowarka AC umożliwia pełne naładowanie akumulatora (od 15% do 100%) w mniej niż trzy godziny. To 6,6 kW, ale bateria jest mała, stad taki wynik.

Eksperyment

A co z tymi ostatnimi 150 kilometrami? Wtedy zrobiło się ciekawie. Auto pozwala doładować baterię, zużywając przy tym ciut więcej paliwa. Ale jak jedziesz szybciej to i tak jest niewielka różnica. Zatem tuż przed zużyciem całej benzyny doładowałem baterię i tak dojechałem dodatkowe 80 km, osiągając 1200 km na jednym tankowanio-ładowaniu.

Poniżej 10 proc. baterii, która w normalnych warunkach nigdy nie wyczerpie się mocniej niż 20-25 proc. dostałem komunikat, o krytycznym stanie. Wytrzymałem kolejne 5 proc. i w trosce o stan baterii dolałem paliwa. Silnik spalinowy od razu wkręcił się na obroty, starając się doładować baterię.

Naszym zdaniem

Seal 5 DM to drugi hybrydowy model marki BYD na naszym rynku. Cała reszta to elektryki. Ceny w Polsce rozpoczynają się od 129 900 zł za wersję Comfort oraz 139 900 zł za wersję Design.

Dużo? Mało? Więcej niż Toyota i Skoda. Ale tam nie dostaniemy technologii PHEV. Najtańsza Toyota Corolla sedan wyceniona jest na 117 tys., a pod maską ma układ hybrydowy o mocy 180 KM. W Skodzie z kolei tylko mamy miękką hybrydę, bo PHEV zarezerwowana jest dla Superba.



Pytanie, czy możliwość ładowania z gniazdka (taka sobie, bo tylko 6,6 kW), kilka dodatkowych koni mechanicznych i nieco przestronniejsze wnętrze przyciągnie klientów do salonów BYD? W końcu nadal pozostaje mniej wygodna pozycja za kierownicą i dramatyczna trakcja. Opony Giti nie nadążają z mocą przenoszoną na przednie koła. Na plus jednak warto zapisać komfortowe zawieszenie i dobre wyciszenie kabiny.

Gdyby było taniej, pewnie byłby to dodatkowy argument, ale jak usłyszałem podczas prezentacji, BYD nie chce być kojarzony z tanią chińską motoryzacją. I jest to jakaś strategia.

Specyfikacja modelu

 

BYD SEAL 5 DM-i

Specyfikacja

 

Comfort

Design

Wymiary (L/W/H, mm)

4780/1837/1515

Masa własna (kg)

1635

1635

Rozstaw osi (mm)

2,718

Typ napędu

Napęd na przednie koła

Całkowita moc układu (KM)

204

204

Maksymalna moc silnika (KM)

97   

97

Prędkość maksymalna (km/h)

180

180

Czas przyspieszenia 0-100 km/h (s)

7.5

7.5

Rozmiar koła (cale)

17

17

Zasięg elektryczny - WLTP w cyklu mieszanym (km)

100

100

Zasięg - WLTP w cyklu mieszanym (km)

1050

1050

Zużycie paliwa - WLTP w cyklu mieszanym (l/100 km)

4.8

4.8

Zużycie paliwa - WLTP ważone w cyklu mieszanym (L/100km)

1.7

1.7

Emisja CO2 (g/km)

38

38

Pojemność zbiornika paliwa (L)

48

48

Pojemność bagażnika (L, tylne siedzenia podniesione/opuszczone)

508/1295

Liczba miejsc (osób)

5

Typ baterii

Bateria BYD Blade (LFP)

Pojemność znamionowa (kwh brutto)

18.3

18.3

Moc ładowania

6.6kW AC

6.6kW AC

Czas ładowania prądem zmiennym (15-100%, min)

174

174

V2L function

W standardzie

 

 

Przeczytaj również
Popularne