Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Rejestracje pojazdów styczeń 2022

Samochody będą jeszcze bezpieczniejsze
Bezpieczeństwo na drogach rozumiane zarówno jako ochrona osób przebywających w pojeździe jak też niechronionych użytkowników drogi jest jedną z najważniejszych trosk konstruktorów, producentów, kierowców i wszystkich użytkowników motoryzacji od początku jej istnienia. Dlatego nie dziwi, że samochody są wyposażane w coraz to nowsze dostępne systemy mające na celu poprawę bezpieczeństwa. Problem został dostrzeżony także przez Komisję Europejską, która od kilku lat pracuje nad aktem prawnym – General Safety Regulation (GSR). Rozporządzenie GSR będzie nakładało na producentów obowiązek wyposażania nowych samochodów w układy i systemy poprawiające bezpieczeństwo na drogach. I tak większość tych rozwiązań zostanie wprowadzona już w połowie tego roku i będzie dotyczyć pojazdów nowo homologowanych, czyli wprowadzanych na rynek po raz pierwszy. W 2022 roku wejdzie w życie obowiązek wyposażania prawie wszystkich pojazdów, a jedynie nieliczne- najbardziej zaawansowane systemy pojawią się w samochodach w roku 2026. Ten obowiązek będzie dotyczył m.in. systemów ostrzegających o rozproszeniu uwagi kierowcy czy hamujących awaryjnie w przypadku pojawienia się pieszych lub rowerzystów. Na pokładzie samochodu będziemy mieć urządzenie przypominające nieco czarną skrzynkę jakie są np. w samolocie, czyli rejestrator zdarzeń drogowych. Chodzi o to, by w razie wystąpienia kolizji czy wypadku można było dowiedzieć się na przykład z jaką prędkością jechał kierowca i czy hamował przed wypadkiem. Jeszcze większą uwagę położono na systemy zapobiegające wypadkom. I tak pojawi się inteligentny asystent prędkości, czyli mówiąc w uproszczeniu samochód sam będzie nas informował, że przekraczamy limit prędkości w danym miejscu.–. Wreszcie – w związku z tym, że zdarzają się kolizje czy potrącenia pieszych przy cofaniu – pojawią się systemy wykrywające obiekty pojawiające się z tyłu samochodu. No i jeszcze jedna kwestia, która niestety wciąż jest dużym problemem, a mianowicie alkohol za kierownicą. Co prawda nie pojawi się obligatoryjne montowanie alkomatów w pojazdach, ale ustawodawca zobligował producentów do tego, aby w pojeździe pojawiły się konstrukcyjne ułatwienia pozwalające na montaż takich urządzeń, zwłaszcza że już dziś w niektórych krajach są prowadzone rozmowy nad wprowadzeniem obowiązku instalacji alkomatów.

Zdecydowana większość tych rozwiązań jest obecnie dostępna na rynku, ale nie są dostępne we wszystkich pojazdach. Jednak po wejściu w życie GSR, będą musiały być montowane we wszystkich kategoriach pojazdów. To dobra decyzja, bo prowadzenie pojazdu ciężarowego – na przykład ciągnika siodłowego z naczepą wymaga bardzo dużych umiejętności i każdy system, który spowoduje zwiększenie bezpieczeństwa, na przykład zmniejszenie martwego pola w lusterkach, będzie bardzo dobrym i pomocnym rozwiązaniem. Ustawodawca postanowił również wprowadzić kilka rozwiązań, które będą stosowane tylko w samochodach osobowych i dostawczych. Będą to m.in. systemy utrzymania pasa ruchu, zaawansowane systemy hamowania przed pieszymi i rowerzystami, czy rozwiązania konstrukcyjne mające na celu zminimalizowanie skutków obrażeń w przypadku kolizji samochodu z pieszym, czy rowerzystą.

Na koniec pojawia się pytanie o koszty. Jest oczywiste, że obligatoryjne wprowadzenie tych wszystkich systemów podniesie cenę samochodu. Jednakże, kiedy wszystkie pojazdy będą musiały być w nie wyposażone to cena jednostkowa będzie niższa. Przede wszystkim jednak pamiętajmy, że ludzkie zdrowie i życie nie ma ceny i jeśli to wyposażenie sprawi, że w skali Europy pozwoli ocalić wiele istnień ludzkich – to chyba nie ma o czym dyskutować.

I właśnie bezpiecznego podróżowania i dotarcia do celu sobie i Państwu życzę.

Z pozdrowieniami
Jakub Faryś

 

 

 

Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. Systematycznie publikuje opracowania, raporty, analizy i statystyki nt. sytuacji bieżącej branży motoryzacyjnej, jak i w ujęciu historycznym. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.

Przeczytaj również
Popularne