Samochody będą jeszcze bezpieczniejsze
Bezpieczeństwo na drogach rozumiane zarówno jako ochrona osób przebywających w pojeździe jak też niechronionych użytkowników drogi jest jedną z najważniejszych trosk konstruktorów, producentów, kierowców i wszystkich użytkowników motoryzacji od początku jej istnienia. Dlatego nie dziwi, że samochody są wyposażane w coraz to nowsze dostępne systemy mające na celu poprawę bezpieczeństwa. Problem został dostrzeżony także przez Komisję Europejską, która od kilku lat pracuje nad aktem prawnym – General Safety Regulation (GSR). Rozporządzenie GSR będzie nakładało na producentów obowiązek wyposażania nowych samochodów w układy i systemy poprawiające bezpieczeństwo na drogach. I tak większość tych rozwiązań zostanie wprowadzona już w połowie tego roku i będzie dotyczyć pojazdów nowo homologowanych, czyli wprowadzanych na rynek po raz pierwszy. W 2022 roku wejdzie w życie obowiązek wyposażania prawie wszystkich pojazdów, a jedynie nieliczne- najbardziej zaawansowane systemy pojawią się w samochodach w roku 2026. Ten obowiązek będzie dotyczył m.in. systemów ostrzegających o rozproszeniu uwagi kierowcy czy hamujących awaryjnie w przypadku pojawienia się pieszych lub rowerzystów. Na pokładzie samochodu będziemy mieć urządzenie przypominające nieco czarną skrzynkę jakie są np. w samolocie, czyli rejestrator zdarzeń drogowych. Chodzi o to, by w razie wystąpienia kolizji czy wypadku można było dowiedzieć się na przykład z jaką prędkością jechał kierowca i czy hamował przed wypadkiem. Jeszcze większą uwagę położono na systemy zapobiegające wypadkom. I tak pojawi się inteligentny asystent prędkości, czyli mówiąc w uproszczeniu samochód sam będzie nas informował, że przekraczamy limit prędkości w danym miejscu.–. Wreszcie – w związku z tym, że zdarzają się kolizje czy potrącenia pieszych przy cofaniu – pojawią się systemy wykrywające obiekty pojawiające się z tyłu samochodu. No i jeszcze jedna kwestia, która niestety wciąż jest dużym problemem, a mianowicie alkohol za kierownicą. Co prawda nie pojawi się obligatoryjne montowanie alkomatów w pojazdach, ale ustawodawca zobligował producentów do tego, aby w pojeździe pojawiły się konstrukcyjne ułatwienia pozwalające na montaż takich urządzeń, zwłaszcza że już dziś w niektórych krajach są prowadzone rozmowy nad wprowadzeniem obowiązku instalacji alkomatów.
Zdecydowana większość tych rozwiązań jest obecnie dostępna na rynku, ale nie są dostępne we wszystkich pojazdach. Jednak po wejściu w życie GSR, będą musiały być montowane we wszystkich kategoriach pojazdów. To dobra decyzja, bo prowadzenie pojazdu ciężarowego – na przykład ciągnika siodłowego z naczepą wymaga bardzo dużych umiejętności i każdy system, który spowoduje zwiększenie bezpieczeństwa, na przykład zmniejszenie martwego pola w lusterkach, będzie bardzo dobrym i pomocnym rozwiązaniem. Ustawodawca postanowił również wprowadzić kilka rozwiązań, które będą stosowane tylko w samochodach osobowych i dostawczych. Będą to m.in. systemy utrzymania pasa ruchu, zaawansowane systemy hamowania przed pieszymi i rowerzystami, czy rozwiązania konstrukcyjne mające na celu zminimalizowanie skutków obrażeń w przypadku kolizji samochodu z pieszym, czy rowerzystą.
Na koniec pojawia się pytanie o koszty. Jest oczywiste, że obligatoryjne wprowadzenie tych wszystkich systemów podniesie cenę samochodu. Jednakże, kiedy wszystkie pojazdy będą musiały być w nie wyposażone to cena jednostkowa będzie niższa. Przede wszystkim jednak pamiętajmy, że ludzkie zdrowie i życie nie ma ceny i jeśli to wyposażenie sprawi, że w skali Europy pozwoli ocalić wiele istnień ludzkich – to chyba nie ma o czym dyskutować.
I właśnie bezpiecznego podróżowania i dotarcia do celu sobie i Państwu życzę.
Z pozdrowieniami
Jakub Faryś
Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. Systematycznie publikuje opracowania, raporty, analizy i statystyki nt. sytuacji bieżącej branży motoryzacyjnej, jak i w ujęciu historycznym. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.