Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Rejestracje pojazdów luty 2022

Wojna

Szanowni Państwo,
Nigdy nie sądziłem, że w swoim felietonie kiedykolwiek będę poruszał temat wojny, zwłaszcza, że – poza konfliktem w Jugosławii na początku lat dziewięćdziesiątych – Europa od siedemdziesięciu siedmiu lat mogła cieszyć się pokojem. Nie będę pisał o cierpieniu milionów ludzi, nie będę jej też komentował z punktu widzenia politycznego, bo każdy z nas śledzi sytuację na bieżąco. Każda wojna, oprócz bezgranicznego cierpienia, niesie też za sobą bardzo poważne, a czasem wręcz fundamentalne konsekwencje ekonomiczne. Tak jest i w tym przypadku. Wojna w Ukrainie, a w jej wyniku sankcje nałożone na Rosję będą miały niezwykle poważne skutki dla europejskiej gospodarki, której bardzo ważną częścią jest branża motoryzacyjna. Oczywiście w pierwszym odruchu myślimy o zerwanych łańcuchach dostaw z zakładów w Ukrainie. Takim sztandarowym przykładem są wiązki przewodów do pojazdów, których jednym z większych producentów w Europie jest Ukraina. To jednak nie wszystko, ponieważ w Ukrainie działała wiele innych zakładów produkujących części i podzespoły. I nawet jeśli w niektórych zakładach jeszcze możliwa byłaby produkcja, to sytuacja na granicach oczywiście nie pozwala na sprawną logistykę, bo w tej chwili najważniejsze jest ratowanie ludzkich istnień.

Kolejną konsekwencją jest zaprzestanie jakichkolwiek operacji handlowych, czyli krótko mówiąc- sprzedaży pojazdów światowych marek samochodów na rynku rosyjskim. Z dnia na dzień, chyba już wszyscy producenci ogłosili, że nie będą sprzedawać swoich produktów na terenie Rosji. No i idąc dalej, w zakładach wielkich koncernów motoryzacyjnych wstrzymano również produkcję. Spotkało się to z natychmiastową reakcją Rosji, której przedstawiciele rządu oświadczyli, że rozważają nacjonalizację zakładów, w których nie będzie kontynuowana produkcja. To bezprecedensowe działanie, które może mieć trudne do wyobrażenia konsekwencje.

Wreszcie, pojawia się kolejny ważny obszar – surowce. I o ile temat ropy i gazu jest nieustannie obecny w dyskusjach o konsekwencjach wojny, to stosunkowo mało mówi się o tym, że Rosja jest znaczącym dostawcą m.in. palladu czy niklu, a Ukraina dostawcą neonu, który jest niezbędny do produkcji półprzewodników. Pojawia się również pytanie, jak będzie wyglądała dalsza transformacja branży motoryzacyjnej, która została zaprezentowana w projekcie Komisji Europejskiej Fit for 55. Jak wojna wpłynie na dostępność niezbędnych do transformacji surowców i na finanse koncernów motoryzacyjnych. Dziś oczywiście priorytetem jest ratowanie ludzkiego życia i obrona niepodległości Ukrainy. Przyjdzie jednak moment – oby jak najszybciej – kiedy zajmiemy się powrotem do normalnego życia i wtedy problemy, o których mówię staną się kluczowe.

Zwykle swoje felietony kończę sformułowaniem „czego Państwu i sobie życzę”. Dziś to zdanie zyskuje zupełnie inny wymiar – nie życzenia, ale apelu o pokój i bezpieczeństwo.

Jakub Faryś
Prezes PZPM

 

 

 

 

 

Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. Systematycznie publikuje opracowania, raporty, analizy i statystyki nt. sytuacji bieżącej branży motoryzacyjnej, jak i w ujęciu historycznym. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.

Przeczytaj również
Popularne