Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Quo vadis branżo TSL?

Podsumowanie 2021: Dariusz Terlecki, dyrektor sprzedaży Europa Środkowo-Wschodnia, Webfleet Solutions, mówi o rynkowych hitach telematyki i branży transportu drogowego.

Ostatnie 1,5 roku to działania w cieniu pandemii oraz wyzwania związane z Pakietem Mobilności, Brexitem, brakiem kierowców, rosnącymi cenami paliw i wieloma innymi czynnikami, które zwiększają ryzyko funkcjonowania firm transportowych. W naszym Panelu odbudowy mobilności flot, który uruchomiliśmy we współpracy z firmą Geotab na bieżąco obserwujemy aktywność flot komercyjnych. Dane wskazują, że po początkowym tąpnięciu, nastąpiła odbudowa mobilności i transport wrócił do swojej przed pandemicznej aktywności. W naszym ostatnim sondażu przeprowadzonym w listopadzie b.r. przewoźnicy określali swoje perspektywy jako stabilne, mimo, że środowisko biznesowe zdaje się temu przeczyć.

W stosunku do roku 2022 przedsiębiorcy transportowi wykazują już więcej rezerwy. W życie wejdą kolejne przepisy z Pakietu Mobilności, które rodzą kolejne obciążenia, zwłaszcza zapisy dotyczące delegowania kierowców i rozliczania czasu pracy. Szacuje się, że branżę będzie to kosztować około 30 miliardów złotych rocznie, a wzrost kosztów dla przedsiębiorców specjalizujących się w transporcie międzynarodowym będzie wahać się między 20 a 40 procent. Zatem koszty transportu wzrosną. I paradoksalnie to najbliższy rok będzie dużo większym wyzwaniem, niż poprzedni, stąd rosnąca potrzeba i rola digitalizacji, która pozwoli optymalizować pracę flot, obniżać koszty i generować oszczędności.

TMS, telematyka – must have

Współczesna telematyka to zdecydowanie bardziej zaawansowane systemy pomiaru, zbierania i analizy danych niż prosty GPS – można tu mówić o TSL Business Intelligence.

Z naszej ankiety przeprowadzonej w listopadzie 2021 roku wśród 200 firm transportowych wynika, że 80% z nich korzysta z jakiejś formy telematyki. Najczęściej wykorzystuje się monitoring i lokalizowanie pojazdów, a zatem funkcje podstawowe. 29% przedsiębiorców uważa wspomniane parametry nadal za najważniejsze, aczkolwiek wykorzystują oni także dane o zużyciu paliwa, podróżach, o czasie pracy, bezpieczeństwie, optymalizacji tras i dane z tachografów. Te informacje zebrane w raportach pozwalają na efektywniejsze i bardziej kompleksowe zarządzanie flotą.

Same dane to jednak nie wszystko, trzeba je umieć właściwie wykorzystać. Dlatego szkolimy spedytorów i dyspozytorów, ponieważ dla nich telematyka to fundamentalne narzędzie pracy. Oni też najczęściej szkolą kierowców. Jeśli dyspozytor zauważy, że kierowca zużywa o 20 procent więcej paliwa niż inni na tej samej trasie, to jest to poważny impuls do edukacji i zmiany. Dyspozytorzy i spedytorzy są rozliczani z realizacji zleceń na czas i przy rozsądnych kosztach. Telematyka to rzetelne źródło informacji o kosztach i czasie. Jeśli dyspozytor zaraportuje zarządowi realizację wszystkich zleceń w zadanym czasie i do tego redukcję kosztów, to odniósł sukces.

Bezpieczeństwo w cenie

Dotąd królowały hasła: efektywność i obniżka kosztów. Obecnie dołącza do nich bezpieczeństwo. Zyskuje ono na znaczeniu, ponieważ okazuje się, że także przekłada się na realne korzyści i pieniądze. Zwiększone bezpieczeństwo pojazdu, kierowcy i ładunku oraz prewencyjność działania to wyższa wiarygodność przewoźnika, zadowoleni kierowcy, mniej nieprzewidzianych przestojów i większa stabilność działania przedsiębiorstwa transportowego. Dlatego firmy coraz chętnie inwestują w zaawansowane systemy bezpieczeństwa jak WEBFLEET Video czy WEBFLEET TPMS.

Kierunki branży TSL

Polska wraz z innymi państwami Europy Środkowej realizuje ponad 50% przewozów drogowych w transporcie międzynarodowym. Planowane zmiany legislacyjne, o których wspomniałem, mogą sprawić, że zaczniemy być mniej atrakcyjni kosztowo, w UE trudniej będzie konkurować. Jednak sądzę, że w samej Unii nasi przedsiębiorcy nie oddadzą pola, digitalizując i optymalizując procesy oraz specjalizując się, jeśli chodzi o wybór tras.

Istotnym kierunkiem jest także elektryfikacja flot. Choć na dziś ta perspektywa może wydawać się jeszcze odległa, to jednak warto już teraz zacząć się przygotowywać. To nie tylko trend, ale nieuchronna przyszłość. Nasze badanie przeprowadzone wśród 5 tys. klientów w EU, dysponujących 100 tys. pojazdów flotowych lekkich i pasażerskich, które monitorujemy, wykazało, w związku ze sposobem realizacji zleceń aż 61% pojazdów komercyjnych w EU mogłoby zostać zastąpionych już teraz pojazdami elektrycznymi i byłoby to opłacalne dla właścicieli tych flot.

Elektryfikacja, jak każdy proces biznesowy, powinna odbywać się w oparciu o rzetelne dane, tak by maksymalnie wykorzystać potencjał nowych pojazdów i uniknąć niepotrzebnych ryzyk. Firma Webfleet Solutions przygotowała rozwiązania wspierające zarządzających w tym zakresie. Dzięki analizie danych z wykonywanych przez pojazdy podróży nasi klienci mogą już teraz określić, które pojazdy opłacałoby im się wymienić na elektryczne oraz jakie modele byłyby odpowiednie. Ponadto zarządzający posiadający we flocie pojazdy o różnym napędzie, mogą sprawnie zarządzać flotą mieszaną i wdrażać dalsze sukcesywne zmiany przy pomocy jednego interfejsu WEBFLEET. Firmy korzystające z naszej telematyki zyskują dostęp do regularnie i automatycznie generowanych raportów gotowości do elektryfikacji i na ich podstawie mogą podejmować efektywne biznesowo decyzje.

Webfleet Solutions liderem w Europie

W 2021 roku sporo się wydarzyło w Webfleet Solutions. Nawiązaliśmy współpracę z Mercedesem (OEM.connect), zintegrowaliśmy platformę WEBFLEET z systemem e-TOLL, otworzyliśmy nowy odział na Węgrzech, wprowadziliśmy rewolucyjne produkty: WEBFLEET Video i WEBFLEET TPMS. Nasze starania zostały zauważone i docenione nie tylko przez klientów, ale także przez branżę. Webfleet Solutions otrzymał tytuł „Europejskiej Firmy Telematycznej Roku”, przyznawany przez Frost & Sullivan, a nasz moduł do zarządzania flotą elektryczną WEBFLEET EV zwyciężył w kategorii produkt/usługa flotowa: „Ekologiczne rozwiązania dla flot samochodowych” w konkursie Fleet Derby 2021.

W najbliższym czasie będziemy rozwijać produkty wspierające elektryfikację flot. Budujemy także coraz ściślejszą synergię w ramach grupy Bridgestone. Przykładem tego jest WEBFLEET TPMS. Co kwartał wprowadzamy aktualizacje naszych produktów i regularnie wprowadzamy na rynek nowe oferty. Będziemy się także rozwijać poprzez poszerzanie zasięgu geograficznego oraz dalszy rozwój organiczny.

Życzmy sobie…

Mamy przed sobą okres bardzo dynamicznych zmian, związanych z cyfryzacją i rozwojem mobilności – te obszary będą coraz bardziej istotne dla firm transportowych. Trzeba się nauczyć żyć w bardzo zmiennym środowisku, obserwować trendy i działać elastycznie, by nie zostać w tyle. Przedsiębiorcy rynku TSL pokazali, że to potrafią i to nawet lepiej niż inne branże, zatem życzę nam wszystkim dużo ciekawych projektów, kreatywności i odwagi w realizacji założonych celów biznesowych. ■

Dariusz Terlecki

Przeczytaj również
Popularne