Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Oszczędności przez grywalizację

Rozmawiamy z założycielami firmy Ecologic, Robertem Bastrzykiem i Emilem Żakiem. Ta rozmowa to kontynuacja zapoczątkowanego w ostatnim numerze cyklu artykułów, które mają na celu przybliżyć usługi i rozwiązania, jakie Ecologic oferuje branży flotowej. Dziś porozmawiamy na temat oszczędności na kosztach paliwa, grywalizacji oraz nowoczesnych metodach szkoleń kierowców.

Wpaździerniku tego roku cena litra benzyny na polskich stacjach przekroczyła barierę 6 złotych. Co to oznacza dla firm?

W kilkanaście miesięcy ceny paliwa wzrosły drastycznie, co mocno przekłada się na koszty funkcjonowania floty.

Szukając oszczędności, administrator floty nie ma żadnego wpływu na cenę paliwa. Może mieć on jednak realny wpływ na to, ile paliwa zużywają samochody w jego flocie. Tak naprawdę największy wpływ na to, ile paliwa zużywają samochody, mają użytkownicy tych samochodów. Administrator floty może wspomóc użytkowników w bardziej ekonomicznej jeździe szeregiem rozwiązań bardziej lub mniej skutecznych, łatwych i trudnych we wprowadzeniu, takich, gdzie efekt przyjdzie szybko lub gdzie trzeba będzie zaczekać na efekt trochę dłużej.

Od kogo tak naprawdę zależy spalanie?

Oczywiście nie jest to tak proste, gdyż wpływ na zużycie paliwa ma wiele czynników: typ pojazdu, warunki pogodowe, pora roku czy sposób użytkowania pojazdu. Niestety, większość tych czynników jest niezależna od użytkownika pojazdu i nie ma nad nią kontroli. To, na co mamy wpływ, to jak kierowcy użytkują pojazdy a dokładnie, jaki mają styl jazdy. Liczby nie kłamią – różnica zużycia paliwa w zależności od stylu jazdy na takich samych pojazdach sięga nawet 3 l/100 km. Są to realne dane z ponad 1000 pojazdów tej samej marki i rocznika uzyskane przy porównaniu rzeczywistego zużycia paliwa z tankowań z oceną stylu jazdy naszego silnika, oceną stylu jazdy.

Ecologic TOP Driver – to program, który łączy wszystkie elementy, tj. ocenę stylu jazdy, grywalizację i szkolenia teoretyczne w jeden spójny i w pełni zautomatyzowany program szkoleniowy z zakresu bezpiecznej i ekonomicznej jazdy samochodem – mówią Robert Bastrzyk i Emil Żak, założyciele firmy Ecologic.

 

Co może firma zrobić w tym zakresie?

Na rynku dostępny jest szereg narzędzi: szkoły jazdy, zajęcia teoretyczne czy telematyka. Pytanie, jakie musimy sobie zadać, to ile mamy czasu i zasobów, bo poszukiwanie dostawców, planowanie i koordynowanie projektu to bardzo żmudne i pracochłonne przedsięwzięcie.

Nasze dotychczasowe doświadczenia w zakresie zmniejszenia zużycia paliwa skupiały się w obszarze oceny stylu jazdy i organizowania programów motywacyjnych opartych o grywalizację. Przeprowadziliśmy ponad 300 tego typu projektów i od wielu lat osiągamy na tym polu duże sukcesy. Przytoczyć tu można wdrożenia w takich firmach jak Unilever, Bayer czy British American Tabacco, a oszczędności na paliwie sięgają 1 l/100 km. Należy pamiętać, że efektem ubocznym wdrożenia naszego produktu jest spadek szkodowości, co dodatkowo przekłada się na bezpieczeństwo we flocie.

Połączenie zaawansowanej telematyki, zautomatyzowanej komunikacji oraz narzędzi do motywacji kierowcy pozwala osiągnąć spektakularne wyniki. To jednak nie wszystko, gdyż ciągle widzimy obszar do innowacji.

Jakie innowacje? Czy możemy rozwinąć ten wątek?

Chcemy, żeby system dodatkowo prowadził zautomatyzowane szkolenia teoretyczne w korelacji z danymi telematycznymi. Nasz nowy produkt – Ecologic TOP Driver – to program, który łączy wszystkie elementy, tj. ocenę stylu jazdy, grywalizację i szkolenia teoretyczne w jeden spójny i w pełni zautomatyzowany program szkoleniowy z zakresu bezpiecznej i ekonomicznej jazdy samochodem.

Korelacja telematyki z programem szkolenia?

Oczywiście, ale w odpowiednim wydaniu. Połączenie tych narzędzi wydaje się oczywiste, ale na rynku nie ma systemu, który w pełni wykorzystałby potencjał takiej synergii. Monitoring aut wraz z oceną stylu jazdy działa w oderwaniu od procesu szkoleniowego lub realizowany jest przez niezależne podmioty, które nie mają możliwości dawać kierowcy wiedzy w odpowiednim momencie. Finalnie są to nieskorelowane informacje, które kierowca otrzymuje w różnych formach przez różne kanały komunikacji w różnym czasie. Można to porównać do źle przygotowanego materiału dydaktycznego na uczelni, gdzie studenci odczuwają efekt chaosu informacyjnego.

Ecologic TOP Driver jest odpowiedzią na ten problem. To narzędzie łączące technologię oraz wiedzę merytoryczną w hybrydowy program szkoleniowy, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa, zmniejszenie zużycia paliwa oraz zbudowanie świadomej i odpowiedzialnej postawy podczas jazdy.

 


Hybrydowe szkolenia? Pierwszy raz spotykam się z takim określeniem w branży flotowej.

Pandemia Covid-19 wpłynęła znacząco na sposób zarządzania flotą i aspekty z tym związane, m.in. ograniczenie możliwości spotkań twarzą w twarz spowodowało, że klasyczne metody szkoleń kierowców stały się niemożliwe lub bardzo trudne do realizacji. Bardzo szybko zidentyfikowaliśmy potrzebę przygotowania platformy, która pozwoli na prowadzenie szkoleń online w interaktywny sposób. Analizując sposoby konsumpcji treści w Internecie, doszliśmy do wniosku, że nie mogą to być długie i nudne webinary, gdzie nie można zagwarantować zaangażowania i uwagi pracownika. Zdecydowaliśmy, że nasza platforma musi bardziej przypominać Instagram Stories czy Tik Tok – krótkie maksymalnie 20-sekundowe filmy, bezpośrednio w aplikacji mobilnej kierowcy Ecologic.app. Takie podejście gwarantuje, że wiedza jest przekazywana częściej, ale w mniejszych dawkach.

Drugim kluczowym elementem są algorytmy, które dostosowują materiał szkoleniowy, biorąc pod uwagę styl jazdy kierowcy. Jeżeli kierowca łamie nagminnie przepisy dotyczące ograniczenia prędkości, system będzie kłaść nacisk ten zakres programu szkoleniowego. Dopełnieniem Ecologic TOP Driver jest mechanizm weryfikacji wiedzy po kolejnych zakończonych etapach szkoleń, m.in. system będzie monitorował, czy kierowca obejrzał filmy szkoleniowe, oraz sprawdzał jego wiedzę poprzez interaktywne quizy w naszej aplikacji mobilnej.

Wszystkie ww. elementy gwarantują autonomiczne działanie systemu, czyli przeprowadzenie 6-miesięcznego programu szkoleniowego bez potrzeby dodatkowej pracy pracownika działu floty.

A co jeśli kierowca nie będzie się angażował?

Produkt ten jest skierowany do całej firmy: pracowników, działu floty, działu HR, działu BHP oraz całego zarządu. Gwarantuje, iż firma dochowuje najwyższych standardów w zakresie bezpieczeństwa swoich pracowników na drodze.

Osoba, która ukończy program, czyli zdobędzie odpowiednią ocenę stylu jazdy, zapozna się z materiałem szkoleniowym i zaliczy test sprawdzający, uzyska certyfikat Ecologic TOP Driver. Tym samym zdobędzie dokument potwierdzający jego wysokie kwalifikacje w tym obszarze. Flota wygeneruje oszczędności na paliwie i zmniejszy szkodowość, dział HR zapewni innowacyjne narzędzie szkoleniowe dla pracowników, a dział BHP będzie miał zagwarantowane ukończenie odpowiednich szkoleń dla pracowników z zakresu bezpieczeństwa. Natomiast dla zarządu osiągnięcie wszystkich wymienionych wyżej celów będzie przysłowiową wisienką na torcie.

Dlatego w żywotnym interesie każdego pracownika firmy powinno być udowodnienie swoich kompetencji w tym zakresie i ukończenie programu Ecologic TOP Driver.

Na jakim etapie jest obecnie produkt? Czy nasi czytelnicy potencjalnie zainteresowani mogą się zgłosić?

Oczywiście, zapraszamy wszystkich zainteresowanych do kontaktu. Zakończyliśmy prace związane z rozwojem technologii i przygotowaniem kontentu merytorycznego. Aktualnie prowadzimy pilotażowe wdrożenia w kilku firmach, zbieramy uwagi od użytkowników i obserwujemy ich zachowania w aplikacji. Chcemy komercyjnie wystartować z usługą do końca tego roku. Na pierwszy kwartał przyszłego roku przygotowujemy też wersję anglojęzyczną, by móc oferować usługę szerszemu gronu użytkowników.

Przeczytaj również
Popularne