Biały i biały perłowy stały się najbardziej popularnymi kolorami samochodów na świecie, dołączając do koloru srebrnego. Takie wnioski płyną z niedawno opublikowanego raportu firmy DuPont za rok 2011. Kolory biały i biały perłowy przewyższyły popularnością dawnych rywali (czarny i szary). Raport DuPont, wydawany od 59 lat, zawiera rankingi popularności kolorów samochodów i analizę trendów w 11 wiodących regionach motoryzacyjnych świata. W 2010 kolory biały i biały perłowy plasowały się obok szarego na trzeciej pozycji światowego rankingu, osiągając 16% udział w rynku. Rosnąca popularność tych kolorów w Ameryce Północnej, w połączeniu z ich wzrostem popularności w Europie, Chinach, Korei, Ameryce Południowej i Afryce Południowej, przyczyniły się do osiągnięcia poziomu 22% na rynku światowym. Kolory czarny i szary spadły na odpowiednio trzecie i czwarte miejsca. Kolory czerwony i niebieski zajmują miejsca piąte i szóste. Najpopularniejsze kolory samochodów na świecie według raportu DuPont to:1. biały i biały perłowy (wspólnie z kolorem srebrnym): 22%3. czarny i efekt czarnego: 20%4. szary: 13%5. czerwony: 7%6. niebieski: 6%7. brązowy i beżowy: 5%8. zielony: 2%9. żółty i złoty: 1% Srebrny i czarny już dawno znalazły się w pierwszej trójce najczęściej wybieranych kolorów. Jednak w ciągu ostatnich kilku lat biały i biały perłowy cieszyły się stale rosnącą popularnością, głównie poza Ameryką Północną. "W tym roku, popularność tego koloru wzrosła o ponad 4% - powiedziała Lockhart. "Nastąpił wzrost akceptacji konsumentów dla koloru białego. Klienci chcą, aby ich samochody „pachniały świeżością” i producenci samochodów są tego świadomi. Srebrny i czarny były kiedyś kolorami symbolizującymi luksus, ale rola białego znacznie się zwiększyła w tej symbolice. Luksus to teraz zróżnicowana paleta kolorów, a jego poczucie jest najbardziej znaczącym motywatorem poszukiwanym przez światowych projektantów samochodów. Klasyczny biały i biały perłowy inspirują w projektowaniu luksusowych samochodów". Ameryka PółnocnaBiały i biały perłowy po raz piąty z rzędu zdominowały udział w kolorach najczęściej wybieranych samochodów w Ameryce Północnej, osiągając 23% udziału w rynku. Biały dominował w segmencie ciężarówek i SUV, gdzie ma 29% rynku. Czarny i efekt czarnego osiągnął 18% udziału w rynku i był najpopularniejszym kolorem w segmencie samochodów luksusowych, przy czym efekt czarnego kontynuuje wzrost, dystansując kolor czarny podstawowy. Obniżyła się popularność koloru srebrnego, osiągając poziom 16%. Prowadzi on jednak w sektorze aut kompaktowych i ma 20% rynku. Szary ma 13% i był na czwartej pozycji we wszystkich segmentach. Czerwony utrzymuje pięte miejsce w rankingu z 10-proc. udziałem. Mocne kolory takie jak jasnoniebieski czy żółcie, odcienie brązu, beże i zielenie uzupełniają paletę kolorów w regionie. EuropaW Europie czarny i efekt czarnego są najpopularniejsze i reprezentują 25% rynku samochodów, z czego aż 40% rynku luksusowych samochodów typu SUV. Od 2007 roku czarny i efekt czarnego utrzymują pozycję lidera w regionie. DuPont zakłada, że ta tendencja utrzyma się w najbliższej przyszłości, szczególnie w odniesieniu do efektu czarnego. Biały i biały perłowy osiągnęły zaskakujący wzrost o około 5% w stosunku do 2010 i mają 20% w rynku. Było to spowodowane popularnością tego koloru we wszystkich segmentach samochodowych. "W Europie biały postrzegany jest jako inspiracja dla trendu ekologicznego, gdyż symbolizuje nowoczesny minimalizm i technologię przyszłości - powiedziała Elke Dirks, projektant kolorów dla DuPont w Europie. "Tendencja ta spowodowała znaczny wzrost udziału kolorów białego perłowego i białego w segmencie aut luksusowych". Popularność szarego (18%) i srebrnego (15%) spadła w tym roku. Niebieski uzupełnia ranking europejski z 7-proc. udziałem w rynku. Srebrny prowadzi w Chinach i Korei PołudniowejSrebrny prowadzi w regionie Azji i Pacyfiku, osiągając więcej niż 25% udziału w regionie i utrzymując pozycję lidera z ubiegłego roku w Chinach i Korei. Biały i biały perłowy miały drugie miejsce w regionie Azji i Pacyfiku, z nieco mniej niż 25% udziałem, na czele z Japonią i Indiami, gdzie te kolory są kolorami nr 1. W Chinach srebrny jest wciąż na szczycie i ma 26% udziału w rynku, chociaż odnotował 7-proc. spadek w porównaniu do roku 2010. Czarny i efekt czarnego był nr 2 w Chinach w tym roku, ale ich udział zmniejszył się o ponad 9%. Popularność niebieskiego wzrosła w segmencie małych samochodów. Również inne kolory są coraz szerzej stosowane w tym kraju. W Japonii kolory biały i biały perłowy osiągnęły poziom 26%, obniżając swój udział z 28% w roku ubiegłym. Czarny i efekt czarnego również zanotowały spadek do 20%, wyprzedzając jednak kolor srebrny, który zajął trzecie miejsce w rankingu i ma 19% rynku. Niebieski (9%) i szary (9%) zamykają pierwszą piątkę w Japonii, przy czym szary zanotował wzrost o 4%. "W regionie Azji i Pacyfiku, obserwujemy zmianę trendów kolorstycznych na związane z naturą co symbolizuje tutaj kolor niebieski - powiedziała Kumiko Ohmura, dyrektor działu marketingu kolorów w regionie Azji i Pacyfiku. "Zaobserwowaliśmy spadek popularności koloru czarnego, w związku ze wzrostem popularności koloru niebieskiego w segmencie małych samochodów oraz szerszego zastosowania innych kolorów." W Korei Południowej srebrny miał prawie 30% rynku w 2011 roku. Następnie plasuje się biały i biały perłowy z 25%. Czarny i efekt czarnego spadły na trzecie miejsce w Korei Południowej z poziomem 15% (w dół o 9% w porównaniu z rokiem 2010). W Indiach w czołówce znalazł się kolor biały reprezentujący 28% rynku. Następnie plasuje się srebrny z 27% oraz szary na trzeciej pozycji, tylko z 9%. Ameryka Południowa, BrazyliaSrebrny prowadził na rynku Ameryki Południowej z 30-proc. udziałem w rynku. Był także pierwszym kolorem wyboru w Brazylii. Drugim najpopularniejszym kolorem w Ameryce Południowej jest efekt czarnego i czarny, reprezentowany przez 19% w regionie. Biały i biały perłowy był trzeci, z 17% całego rynku Ameryki Południowej (podobnie w Brazylii). Biały i biały perłowy na szczycie w Afryce Południowej, podczas gdy Rosja woli czarny. W tegorocznym raporcie DuPont kolory biały i biały perłowy miały najwyższy na świecie udział w rynku w Republice Południowej Afryki, osiągając poziom 40%. Kolejnym kolorem był srebrny, z prawie 22% rynku oraz czarny i efekt czarnego, które zamykają pierwszą trójkę z prawie 12%. W Rosji czarny i efekt czarnego są najpopularniejszymi kolorami samochodów, z ponad 23-proc. udziałem w rynku. Srebrny jest na drugim miejscu, z niewiele ponad 22%. Biały i biały perłowy mają prawie 15% rynku. Warto zauważyć, że kolor zielony zdobył 7% rynku w Rosji. Jego udział jest mniejszy niż w 2010 roku, lecz wciąż największy na świecie ze wszystkich regionów badanych w raporcie DuPont. Źródło: DuPont, Samar