Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Grupa Cichy-Zasada przekracza 30 tysięcy

Podczas tegorocznego Forum TOP100 poznaliśmy zestawienie największych polskich dealerów w kategorii nowych aut. Rynkowi liderze mają za sobą udany rok zwieńczony dwucyfrowymi wzrostami sprzedaży. Ale, chyba nieco wbrew oczekiwaniom, wskaźnik konsolidacji tym razem nie urósł.

W 2023 r. lepszą sprzedaż w segmencie pojazdów nowych napędzał nie kto inny, a właśnie firmy z wolumenowego topu, zaś statystyczny dealer z grona TOP50 poprawił wówczas rezultat aż o 26,66 proc. W roku ubiegłym było inaczej, bo choć w przekroju całego polskiego rynku sprzedaż rosła, i to nawet szybciej niż przed dwoma laty, wynik uzyskany przez sektor automotive rozłożył się bardziej równomiernie. W efekcie, największe grupy dealerskie nad Wisłą, które w 2024 r. sprzedały 345,4 tys. nowych samochodów (+14,75 proc.), rozwijały się w tempie porównywalnym względem ogółu branży (a gdyby w klasyfikacji uwzględnić salony producenckie – nawet nieco mniejszym; +13,96 proc.).

Niższa niż w 2023 r. dynamika wzrostów nie przeszkodziła zdecydowanej większości przedstawicieli TOP50 w podsumowaniu ubiegłego roku na plusie. W sumie, spośród firm sklasyfikowanych w zestawieniu, lepszy rezultat osiągnęło aż 42 dealerów. Co ciekawe, grono „spadkowiczów” w dużej mierze tworzyli sprzedawcy związani z Toyotą i Lexusem – w rekordowym roku dla japońskich marek taki wynik może budzić zaskoczenie.

 

30 tys. po raz pierwszy

Niespodziankę stanowi również wolumenowy rezultat Grupy Cichy-Zasada/Sobiesław Zasada Automotive, rynkowego lidera, który w 2024 r. sprzedał 31,2 tys. nowych aut. Branżowy gigant już drugi rok z rzędu bije sprzedażowe rekordy – przed dwoma laty przebijając granicę 25 tys. szt., by 12 miesięcy później osiągnąć „trójkę” z przodu.

Powody do zadowolenia mają zresztą wszyscy tegoroczni medaliści, bo sklasyfikowane na dalszych pozycjach PGD oraz Grupa Plichta sprzedały przeszło 21 tys. pojazdów – dystans między obiema firmami skurczył się do zaledwie 400 nowych samochodów. W 2025 r. rywalizacja o srebro będzie więc najpewniej wyjątkowo zażarta.

Do pierwszych roszad doszło natomiast już „oczko” niżej. Za sprawą ponad 30-proc. wzrostów na czwartą i piątą lokatę awansowały kolejno Grupa Bemo oraz Toyota-Lexus Dobrygowski. Co ciekawe, przedstawiciel japońskiej marki zastąpił w zestawieniu swoich kolegów z sieci producenta – Grupę Cygan.

Dyplomy firmom z TOP10 wręczyli Tomasz Bogus, prezes zarządu PKO Leasing, oraz Remigiusz Wolak, reprezentujący Shell Polska

 

Więcej rekordów

W sumie w 2024 r. próg 10 tys. sprzedanych samochodów przekroczyło dziewięciu dealerów (zamykającej TOP10 Grupie Cygan zabrakło do tego celu stosunkowo niewiele, bo około 600 aut) – do tych wymienionych wcześniej należałoby dopisać Grupę Krotoski, polski oddział Grupy Emil Frey, Grupę PTH oraz Grupę Lellek.

Warunkiem obecności na Liście TOP50 było natomiast przekroczenie 3 tys. szt. (a konkretnie 3005 aut, bo tyle sprzedał ostatni w rankingu Uni-Truck). Na koniec warto przywołać dwie firmy, które w minionym roku radziły sobie szczególnie dobrze – autorem największej dynamiki wzrostu (61,6 proc. w górę) było Duda-Cars, numer 12 w rankingu, które ma za sobą udane przejęcie producenckiego salonu Mercedesa w Sosnowcu. Najbardziej imponujący awans – o 15 pozycji – przypadł z kolei w udziale wywodzącej się z Płocka firmie Auto Forum. W 2024 r. dealer wszedł na warszawski rynek, otwierając nowy salon marki Mercedes.

Przeczytaj również
Popularne