Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN 2025

Czym jeżdżą młodzi kierowcy?

szereg3Przeciętny wiek pojazdu prowadzonego przez młodego kierowcę w wieku 18-25 lat wynosi 11 lat. W tym okresie auto przejeżdża średnio 165 tys. km i ma 1,6 usterki, najczęściej układu zawieszenia i układu kierowniczego, a także układu hamulcowego i oświetlenia – wynika z akcji DEKRA SafetyCheck, przeprowadzonej w Polsce po raz pierwszy w ubiegłym roku. Do wypadków komunikacyjnych spowodowanych przez młodych kierowców w wieku od 18 do 25 lat dochodzi w ruchu drogowym wyjątkowo często. Oprócz brawurowej jazdy połączonej z brakiem odpowiedniej praktyki dochodzi jeszcze jedna przyczyna, która powoduje, że właśnie ci uczestnicy ruchu drogowego stają się grupą najwyższego ryzyka na drodze - młodzi ludzie jeżdżą najczęściej starszymi samochodami, które wykazują wiele usterek. Według danych DEKRA, samochód mający 9 – 11 lat, stwarza potencjalnie trzykrotnie większe zagrożenie, niż samochód w wieku do trzech lat. W ramach przeciwdziałania tej sytuacji DEKRA Polska przeprowadziła akcję DEKRA SafetyCheck – bezpłatną kontrolę pojazdów użytkowanych przez młodych kierowców. Pierwsze tego rodzaju badania zostały przeprowadzone w 2007 roku w Niemczech. W ciągu 5 lat sprawdzono tam ponad 100 tys. pojazdów, w których wykryto blisko 200 tys. usterek. W Polsce akcja SafetyCheck przeprowadzona została po raz pierwszy w 2011 roku w ramach uczestnictwa DEKRA w projektach z zakresu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego: Dekady Działań na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Europejskiej Karty Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym. Obecnie przedstawiono wyniki akcji. Według DEKRA Polska kontrola miała pomóc odpowiednio wcześnie oraz niezależnie od wymaganych prawem badań technicznych, stwierdzić w samochodach istotne usterki mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, w tym stanowić zagrożenie życia kierowców i ich pasażerów, a także innych uczestników ruchu drogowego. Działania miały również uczulić młodych kierowców na ryzyko związane z usterkami technicznymi pojazdu i uświadomić im zależność pomiędzy stanem technicznym pojazdu, a bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Akcja DEKRA SafetyCheck trwała od lipca do końca września ub. roku i była realizowana w 100 wybranych Stacjach Kontroli Pojazdów DEKRA, gdzie młodzi kierowcy w wieku od 18 do 25 lat mogli sprawdzić bezpłatnie swoje samochody w zakresie stanu wybranych elementów niektórych podzespołów pojazdów: układu zawieszenia, podwozia, układu kierowniczego, układu hamulcowego oraz kwestii związanych z oświetleniem i widocznością. W czasie akcji przebadano ponad 1000 samochodów. Średni wiek kierowców wyniósł 23 lata, średni wiek ich pojazdów - 11 lat, a średni przebieg - 165 tys. km. Kierowcami badanych aut byli w przeważającej większości mężczyźni. Młode kobiety stanowiły zaledwie 24% kierowców. 77% pojazdów miało więcej niż 8 lat, najczęściej - 10-14 lat. Tylko 27% aut nie miało żadnej usterki, pozostałe 73% miało co najmniej jedną. Średnio na auto przypadło 1,6 usterki. Wraz z wiekiem pojazdów odsetek wykrytych usterek wzrastał, np. w przypadku samochodów 13-15-letnich dochodził do blisko 80%. Najwięcej pojazdów – prawie 50% - miało usterki układu zawieszenia i układu kierowniczego, ponad 25% - związane z układem hamulcowym, a ponad 30% - z oświetleniem. Młodzi polscy kierowcy preferują marki niemieckie – ponad 50% pojazdów z pierwszej dziesiątki uczestniczących w akcji DEKRA SafetyCheck zostało wyprodukowanych w Niemczech. Najstarszym przebadanym autem był Fiat 126p z 1984 roku, zaś pojazdem o największym przebiegu – VW Passat, który przejechał blisko 500 tys. km. DEKRA Polska

Przeczytaj również
Popularne