Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

6 i 8 proc. w górę. Ale nie ma się co cieszyć

Jak wynika z danych Carfax, już 80 proc. używanych aut w Polsce ma w swojej historii uszkodzenia. Rok do roku to wzrost o 6 punktów procentowych. Aż o 8 proc. wzrósł także odsetek aut z innymi defektami.

Według danych CARFAX za pierwszy kwartał 2025 r. statystyczne używane auto w Polsce ma 11 lat i 164 tys. km przebiegu. Wśród samochodów używanych widać minimalny, ale jednak zauważalny, spadek liczby aut z napędem benzynowym na rzecz hybryd.

Najpopularniejsze marki aut używanych to BMW, Audi, Volkswagen, Mercedes i Ford. Z 74 proc. na koniec pierwszego kwartału 2024 r. do 80 proc. wzrósł odsetek używanych aut, w których historii odnotowano uszkodzenia. Wśród aut importowanych, które stanowią już 50 proc. rynku, odsetek pojazdów z odnotowanymi uszkodzeniami wzrósł z 46 proc. do 51 proc.

Analiza zachowań użytkowników platformy CARFAX pokazuje, że już połowa używanych samochodów w naszym kraju została sprowadzona z zagranicy. Rok temu, po pierwszym kwartale 2024 r., odsetek ten wynosił 45 proc. Firma dostarcza użytkownikom raporty o historii używanych samochodów z wiarygodnych oraz certyfikowanych źródeł, a jej baza danych obejmuje 23 mln używanych samochodów w Polsce.

BMW wyprzedziło Audi

W pierwszym kwartale 2025 r. najwięcej aut używanych w Polsce to BMW (8 proc., średnio 12 lat i 177 tys. km przebiegu) i Audi (8 proc., średnio 11 lat i 186 tys. km przebiegu). Kolejne miejsce zajmują Volkswagen (7 proc., średnio 12 lat i 186 tys. km przebiegu), następnie Mercedes (6 proc., średnio 13 lat i 170 tys. km przebiegu) i Ford (6 proc., średnio 10 lat i 159 tys. km przebiegu).

Z obserwacji rynku i trendów wynika, że na takie kształtowanie się listy najpopularniejszych marek wśród aut używanych ma wpływ kilka czynników. Po pierwsze, przekonanie użytkowników o lepszej jakości aut z segmentu premium. Wynika ono prawdopodobnie z głęboko zakorzenionego przekonania, że są one wyposażone w lepsze technologie i wykonane z wyższej jakości materiałów. Częściowo ma to uzasadnienie, jednak niejednokrotnie, jeśli chodzi o mechaniczne elementy pojazdu, stosowane są dokładnie te same lub zbliżone podzespoły, co w autach z segmentu ekonomicznego – mówi Robert Lewandowski, Business Development Manager CARFAX Polska.

Po drugie, często pojazd marki premium można kupić za taką samą kwotę, co samochód z segmentu ekonomicznego, zyskując poczucie posiadania produktu wyższej kategorii. Np. dziesięcioletnie Audi A3 to wydatek rzędu 57 tys. zł, za tyle samo kupimy zaledwie 1,5 roku młodszego Passata i 3,5 roku młodszą Octavię. Moim zdaniem może to być jeden z ważniejszych czynników, jeśli chodzi o spełnianie potrzeb związanych z potwierdzaniem statusu społecznego. Polskie społeczeństwo nadal często właśnie za pomocą pojazdów realizuje potrzebę prestiżu – dodaje Lewandowski.

Lista cieszących się największą popularnością marek nie zmieniła się w stosunku do ubiegłego roku, inna jest jednak kolejność – po pierwszym kwartale 2024 r. pierwsze miejsce zajmowały ex aequo Volkswagen, Audi i BMW (po 7 proc.).

Coraz więcej aut uszkodzonych

W porównaniu roku ubiegłego rośnie odsetek aut, w których historii odnotowano uszkodzenia – z 74 proc. do 80 proc. Wśród używanych samochodów z importu odsetek uszkodzonych wzrósł z 46 proc. do 51 proc.

Wyraźnie wyższy odsetek używanych aut z uszkodzeniami widać również, jeśli spojrzymy na wspomniane wyżej najpopularniejsze marki:

  • BMW – wzrost odsetka aut z uszkodzeniami rok do roku z 71 proc. do 72 proc.
  • Audi – wzrost z 62 proc. do 70 proc.
  • Volkswagen – wzrost z 53 proc. do 61 proc.
  • Mercedes – wzrost z 63 proc. do 75 proc.
  • Ford – wzrost z 57 proc. do 63 proc.

Nie tylko uszkodzonych aut jest coraz więcej – rośnie także odsetek samochodów używanych, w których historii odnotowano zdarzenia związane z ryzykiem, na które warto zwrócić uwagę przed zakupem (np. nietypowe wskazania licznika). Pod koniec pierwszego kwartału stanowiły one 50 proc. analizowanych aut, obecnie jest ich już 58 proc.

Przeczytaj również
Popularne