Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Rejestracje pojazdów luty 2023

Wiele już razy pisałem o zaangażowaniu branży motoryzacyjnej w redukcję emisji CO2, o nowych celach redukcyjnych i innych obostrzeniach środowiskowych dzięki którym będzie możliwa poprawa jakości powietrza. Dziś także podejmę ten temat, a to dlatego, że 14 lutego miały miejsce dwa bardzo ważne dla nas wydarzenia. Pierwsze to przyjęcie przez Parlament Europejski propozycji nowych celów redukcyjnych dla samochodów osobowych i dostawczych.

Tak jak przewidywaliśmy, w 2030 roku redukcja w przypadku samochodów osobowych musi osiągnąć 55% zaś w przypadku samochodów dostawczych – 50%. Jednak już w roku 2035 redukcja CO2 w obu tych kategoriach pojazdów będzie musiała wynieść 100%. Ale ponieważ życie jest pełne niespodzianek, to ostateczne głosowanie w Parlamencie Europejskim, które miało się odbyć 7 marca br. i które – jak się wydawało – miało być tylko formalnością, jednak się nie odbyło. Z nieoficjalnych informacji wynika, że Niemcy uzależniły poparcie projektu od wpisania do niego możliwości używania silników spalinowych po 2035 roku, z założeniem, że w miejsce paliw ropopochodnych można będzie używać paliw syntetycznych. Takie podejście jest zgodne ze stanowiskiem branży motoryzacyjnej, które mówi, że transformacji na zeroemisyjną mobilność powinna towarzyszyć zasada tzw. neutralności technologicznej, czyli możliwość zastosowania każdej technologii, dzięki której możliwe będzie osiągnięcie zeroemisyjności. Co prawda na razie paliwo syntetyczne jest zdecydowanie droższe od paliw pochodzących z ropy, ale wiemy, że trwają intensywne prace i są nadzieje, że w najbliższych latach jego cena stanie się bardziej przystępna. Kuluarowo mówi się, że więcej krajów jest skłonnych poprzeć stanowisko Niemiec. W chwili, gdy piszę te słowa nie znamy jeszcze terminu ostatecznego głosowania, choć trwają zaawansowane ustalenia na najwyższym szczeblu unijnym.

Drugie istotne wydarzenie dla branży motoryzacyjnej też miało miejsce 14 lutego. W tym dniu Komisja Europejska opublikowała propozycję redukcji poziomu CO2 dla pojazdów ciężkich – HDV i autobusów. Czekaliśmy na ten dokument dość długo, a jego publikacja była kilkakrotnie odkładana. Jednak już wiemy, że w 2030 roku redukcja CO2 od HDV ma wynieść 45%, w 2035 – 65%, a w 2040 – 90%. Ta propozycja ma fundamentalne znaczenie dla naszego sektora, bo przewóz towarów i świadczenie usług przy użyciu pojazdów ciężarowych jest absolutnie niezbędny do zapewnienia sprawnego funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki. Transport jest szczególnie ważny dla Polski, bo – parafrazując znane powiedzenie – Polska transportem stoi. Dość wspomnieć, że w naszym kraju mamy prawie 40 tysięcy firm transportowych, na których flotę składa się ok. 260 tysięcy pojazdów ciężarowych. Abyśmy utrzymali tę wysoką pozycję w Europie i abyśmy byli konkurencyjni – przejście na zeroemisyjność już powinno się rozpocząć, bo trend budowania flot zeroemisyjnych w innych krajach już trwa. Rzecz jednak w tym, że kilkanaście krajów UE wprowadziło system dopłat do zakupu elektrycznych lub wodorowych samochodów ciężarowych, podczas gdy w Polsce branża wciąż na nie czeka. Jeżeli szanse polskich przewoźników nie zostaną wyrównane, bezpowrotnie utracimy pozycję lidera w europejskich przewozach towarowych.

Jak mówi stare chińskie powiedzenie, a może przekleństwo: „Obyś żył w ciekawych czasach”. I w takich właśnie czasach przyszło nam żyć, dlatego z utęsknieniem wyglądamy spokoju, stabilizacji i przewidywalności – których Państwu i sobie życzę.

Jakub Faryś

Prezes PZPM

 

 

Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. Systematycznie publikuje opracowania, raporty, analizy i statystyki nt. sytuacji bieżącej branży motoryzacyjnej, jak i w ujęciu historycznym. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.

Przeczytaj również
Popularne