Idą Święta – czas na prezenty!
Dziś nie będzie o tym, że kryzys spowodowany brakiem półprzewodników nadal trwa i zapewne do drugiej połowy 2022 roku nie będzie szansy na powrót do normalności. Nie będę pisał także o tym, że jeśli w życie wejdą przepisy dotyczące emisji CO2, które zaproponowała KE, to – jak powiedział w wywiadzie jeden z szefów dużego koncernu motoryzacyjnego – nawet przedstawiciele tzw. klasy średniej będą mieli problem z zakupem samochodów, bo po prostu staną się one znacznie droższe… Ale ponieważ zbliżają się Święta – dziś będzie o prezentach, ale nie tych pod choinkę, lecz tych, które my kierowcy możemy zrobić naszym samochodom i samym sobie.
Mamy środek zimy, w wielu miejscach leży już śnieg, trzyma mróz, więc warunki na drogach są trudniejsze. Pierwszy zatem prezent, jaki możemy zrobić to zadbać o stan techniczny naszych samochodów. Oczywiście o stan techniczny pojazdów musimy dbać zawsze, ale szczególnie przed nastaniem zimy warto pomyśleć o wymianie opon na zimowe, sprawdzić, czy nasz samochód ma akumulator w dobrym stanie, czy wycieraczki dobrze zbierają mokry śnieg, czy w samochodzie mamy skrobaczkę do szyb, a płyn w spryskiwaczach został wymieniony na zimowy. To istotne, bo jazda przy ośnieżonych i oblodzonych szybach jest bardzo niebezpieczna i – o ile nie skończy się wypadkiem- to może skończyć się dość wysokim mandatem. Muszę w tym miejscu przypomnieć też o konieczności zrzucenia warstwy śniegu zalegającej na dachu i na masce przed rozpoczęciem jazdy, za co będą nam bardzo zobowiązani inni kierowcy.
Nasz samochód bez wątpienia odwdzięczy się nam za wykonanie przeglądu przez mechanika, który sprawdzi między innymi, czy nie trzeba wymienić filtru paliwa, tak żebyśmy rano mogli uruchomić pojazd bez przykrych niespodzianek. Będzie to prezent nie tylko dla samochodu, ale i dla nas, bo samochód w idealnym stanie technicznym w trudnych zimowych warunkach zapewni nam komfort, bezpieczeństwo i przyjemność z jazdy.
Drugi prezent możemy zrobić sobie sami. Jako kierowcy zadbajmy o poprawę umiejętności jazdy zimą. Warto pomyśleć o tym, żeby na przykład zafundować sobie kilka godzin szkolenia jazdy w trudnych warunkach zimowych. Oczywiście po kilku- czy nawet kilkunastu godzinach spędzonych na płycie poślizgowej nie staniemy się mistrzami jazdy zimowej, jednak jest spora szansa, że gdy wpadniemy w poślizg będziemy umieli samochód z niego wyprowadzić. Dobrym prezentem dla naszego samochodu będzie też dodatkowe wyposażenie, które w razie gęstych opadów śniegu czy oblodzenia pomoże nam dojechać do celu. Mam tu na myśli oczywiście łańcuchy na koła i dobry zestaw kosmetyków samochodowych – na przykład sprayu do szybkiego odmrażania szyb. Na koniec chciałbym wspomnieć o może nieco nietypowym prezencie – odrobinie pokory, w którą powinniśmy się wszyscy zaopatrzyć, szczególnie w zimie, kiedy warunki pogodowe mogą zmieniać się z minuty na minutę. Dostosujmy jazdę do warunków panujących na drodze, wtedy będziemy mogli uniknąć przykrych niespodzianek i dotrzeć bezpiecznie do celu. Zaoszczędzi nam to niepotrzebnego stresu i pozwoli na uniknięcie konfrontacji ze stróżami prawa, zwłaszcza, że z początkiem grudnia nastąpiło zaostrzenie przepisów i znaczne podwyżki mandatów za wykroczenia drogowe.
A gdy już o to wszystko zadbamy i bezpiecznie dotrzemy do domu wyglądajmy sań Świętego Mikołaja z workiem pełnym prezentów, czego Państwu i sobie życzę.
Z pozdrowieniami
Jakub Faryś
Informacje opracował zespół ekspertów rynkowych PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
PARTNER WYDANIA: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą obecnie 58 firm: producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, motocykli, skuterów oraz producentów nadwozi w Polsce. PZPM to profesjonalna i wiarygodna organizacja, która reprezentuje interesy przedsiębiorców przed organami administracji publicznej, środkami masowego przekazu, związkami zawodowymi, innymi organizacjami branżowymi (polskimi i światowymi) oraz całym społeczeństwem. Systematycznie publikuje opracowania, raporty, analizy i statystyki nt. sytuacji bieżącej branży motoryzacyjnej, jak i w ujęciu historycznym. PZPM reprezentuje także interesy firm członkowskich w Unii Europejskiej oraz wspólnie z innymi europejskimi stowarzyszeniami uczestniczy w konferencjach oraz debatach organizowanych na szczeblu unijnym, a także w kampaniach społeczno-edukacyjnych. PZPM to organizacja o ugruntowanej pozycji rynkowej działająca od 29 lat.