Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Pink Motor Day już trwa!

Wśród kobiet nie brakuje „petrolheadów” i osób z bardzo wysokimi kompetencjami cenionymi w branży motoryzacyjnej. Może więc dziwić dlaczego stanowią tak wyraźną mniejszość w tej branży. To właśnie tym dysproporcjom poświęcone jest spotkanie Pink Motor Day, które odbywa się dziś w Mediolanie.

Odsetek kobiet na najwyższych stanowiskach jest nadal bardzo niski. Według danych Gender Diversity Index, w 2020 roku pośród 668 spółek giełdowych w Europie, 35% członków zarządów stanowiły kobiety i tylko 7% spółek było kierowanych przez panie. Nie inaczej to wygląda w motoryzacji.

Jednym z najważniejszych przesłań, które stoją za spotkaniem Pink Motor Day 2022 jest przełamanie tabu jakoby świat motoryzacji był tylko męską domeną. Jest to spotkanie poświęcone uprzedzeniom wobec kobiet, wykonującym zawód uważany za typowo męski, a także ich wkładowi w rozwój firm motoryzacyjnych i zmiany w podejściu do nowej mobilności. Patronat nad tą imprezą objęła firma LeasePlan.

Organizatorki Pink Motor Day rozmawiają o tym z kobietami odgrywającymi ważne role w sektorze motoryzacyjnym. Przewidziano cztery panele dyskusyjne, którym przewodniczyć będą panie z różnymi doświadczeniami i funkcjami w branży motoryzacyjnej. Wśród nich są osoby na stanowiskach kierowniczych oraz przedsiębiorczynie. Są one dowodem na to, że zrobienie zawrotnej kariery w branży motoryzacyjnej jest możliwe, czemu służą m.in. niezaprzeczalne umiejętności w zarządzaniu, menedżerski talent i duch przedsiębiorczości. Organizatorki mówią też o obecności kobiet w nauce, technologii oraz inżynierii. Większa liczba kobiet na najwyższych stanowiskach przyczynia się do wzrostu wydajności, a tym samym wynagrodzeń.

 

Jest o czym rozmawiać

Motoryzacja nie jest pierwszym segmentem rynku, w którym kobiety poszukują zatrudnienia. Wiele z nich niesłusznie uważa, że to typowo męski świat, w którym ścieżka rozwoju kariery i awansu może być trudniejsza. Jak dodaje Anna Wiśniewska, Head of Marketing w LeasePlan Polska: Patrząc na portfel klientów LeasePlan, tylko 30% osób zarządzających flotą samochodową stanowią kobiety. Nie sposób więc zaprzeczyć, że kobiety wciąż są w tym sektorze niedostatecznie reprezentowane.

 

Kobiety moto-sukcesu

Dziś wiele kobiet odgrywa niezwykle istotną rolę, zapisując ważne karty w historii samochodowego przemysłu. Zajmują kluczowe pozycje w światowych koncernach motoryzacyjnych, odpowiadając za strategie działań, projektowanie i wykonanie pojazdów, którymi jeździmy. Pełnią też kluczowe role w firmach, dostarczających usług z zakresu szeroko rozumianej mobilności, zarządzają flotami pojazdów i sprawdzają się w tych rolach równie dobrze, a często znacznie lepiej niż mężczyźni. 

Przykładem z Wielkiej Brytanii jest Linda Jackson, która swoją karierę zaczynała jako księgowa w koncernie Jaguar, następnie stała się dyrektor finansową marki Rover – najpierw we Francji, a potem na całą Europę, by w 2014 roku objąć funkcję prezes marki Citroen. W ten sposób została pierwszą Brytyjką, stojącą na czele światowego motoryzacyjnego koncernu i jedną z trzech prezesek największych koncernów motoryzacyjnych na świecie. W 2021 roku objęła funkcję prezes marki Peugeot w strukturach megakoncernu Stellantis.

Znakomitych fachowców nie brakuje również w Polsce. Doskonałym przykładem jest Henryka Bochniarz, która w latach 90. sprawowała funkcję Ministra Przemysłu i Handlu, w 2005 roku kandydowała na urząd Prezydenta RP, a od 2015 roku zasiada w radzie nadzorczej koncernu motoryzacyjnego FCA Poland (obecnie Stellantis). Ponadto, od lat poświęca się działaniom zmierzającym do zwiększenia roli kobiet na rynku pracy i w życiu publicznym. Podobne przykłady można by mnożyć.

 

PD / LeasePlan

Przeczytaj również
Popularne