Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN 2025

Audi idzie w hybrydy. Najwięcej PHEV w segmencie premium

Od kompaktowego A3 Sportback po luksusowe SUV-y Q7/Q8 i flagową limuzynę A8. Każdy model Audi ma teraz napęd hybrydowy ładowany z gniazdka. Zasięg? W zależności od modelu to ponad 120 km.

Audi nieco zmieniło strategię elektryfikacji i zamiast na siłę tworzyć czyste elektryki, hybrydyzuje, co się da. Na dodatek hybrydyzuje na napęd z wtyczką, czyli tworzy auta z napędem plug-in. Już dzisiaj w wersji PHEV dostępna jest praktycznie cała gama; od kompaktowego A3 Sportback, przez eleganckie A5 i A6, aż po luksusowe SUV-y Q7 i Q8 i liuzynę A8.

Nowy napęd łączy osiągi i praktyczność z możliwością bezemisyjnej jazdy na co dzień. Dzięki nowym akumulatorom i inteligentnemu zarządzaniu napędem, nowa generacja hybryd plug-in oferuje zasięg elektryczny ponad dwukrotnie większy niż poprzedniki. Jak je rozpoznać? Oprócz oczywistych elementów jak klapka do gniazdka ładowania nowe modele hybrydowe plug-in Audi mają nowe oznaczenie e-hybrid.

Maluch - Audi A3

Najnowsza generacja kompaktowej hybrydy plug-in to krok naprzód w segmencie kompaktowych samochodów premium. Dzięki zaawansowanemu akumulatorowi o pojemności 19,7 kWh oraz nowemu silnikowi 1.5 TFSI evo2, A3 Sportback TFSI e-hybrid umożliwia pokonywanie codziennych tras wyłącznie na napędzie elektrycznym z zasięgiem do 128 km.

Auto można ładować prądem do 40 kW a moc układu napędowego to 272 KM (przyspieszenie od o do 100 km/h 6,3 sekundy). Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym wynosi 140 km/h, co pozwala na komfortową jazdę miejską wyłącznie na napędzie elektrycznym.

Odrobina sportu - Audi A5 e-hybrid quattro

Model A5 reprezentuje idealne połączenie sportowej elegancji z praktycznością codziennego użytkowania. Dostępny jako kombi, czyli Avant i sedan, czyli Limousine, wyposażony jest w akumulator o zwiększonej o 45 proc. pojemności w porównaniu z poprzednikami.

Sercem układu napędowego jest silnik 2.0 TFSI o mocy 252 KM współpracujący z mocnym silnikiem elektrycznym o mocy 143 KM i momencie obrotowym 350 Nm. Akumulator o pojemności 25,9 kWh (netto 20,7 kWh) zapewnia zasięg elektryczny do 116 km, podczas gdy system napędu quattro gwarantuje doskonałą trakcję w każdych warunkach.

Modele dostępne są w dwóch wariantach mocy systemowej: 299 lub 367 KM, co pozwala na przyspieszenie do setki w 5,9 lub 5,1 sekundy. Maksymalna moc ładowania AC wynosi 11 kW, co pozwala na pełne naładowanie akumulatora w zaledwie 2,5 godziny.

Komfort - Audi A6 e-hybrid quattro

Audi A6 to synonim komfortu. Także dostępny jest jako Avant i Limousine w dwóch poziomach mocy. Podobnie jak A6 korzysta z tej samej baterii i tych samych silników. Zasięg jednak jest ciut mniejszy, bo wynosi 111 km. System zarządzania napędem automatycznie wybiera optymalną strategię działania, oferując dwa tryby pracy: EV i hybrid.

Standardowa skrętna oś tylna zwiększa zwrotność przy niskich prędkościach i zapewnia większą stabilność przy wyższych prędkościach, umożliwiając skręcanie tylnych kół do pięciu stopni w kierunku przeciwnym do przednich kół.

Hybrydowe V6 - A7 Sportback TFSI e-hybrid

Charakterystyczna sylwetka czterodrzwiowego coupé A7 Sportback w wersji hybrydowej plug-in to unikalne połączenie emocjonalnego designu z praktycznymi korzyściami napędu hybrydowego. Zaawansowany system zarządzania napędem umożliwia wybór spośród czterech różnych trybów jazdy, dostosowując charakterystykę pojazdu do aktualnych potrzeb kierowcy.

Akumulator litowo-jonowy o pojemności 14,4 kWh netto zapewnia zasięg elektryczny od 61 do 67 km, podczas gdy połączenie z mocnym silnikiem spalinowym V6 gwarantuje sportowe osiągi. Model dostępny jest w dwóch wersjach mocy systemowej: 299 KM oraz 367 KM, przy czym mocniejszy wariant 55 TFSI e przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,7 sekundy. Maksymalna moc ładowania AC wynosi 7,4 kW. Co zaskakujące ładowania DC nie przewidziano. Zbyt małą na to jest bateria.

Flagowy krążownik - Audi A8 TFSI

Reprezentacyjna limuzyna też może być hybrydą plug-in. A8 łączy komfort podróżowania z osiągami i wydajnością. Zaawansowany układ napędowy składający się z trzylitrowego silnika V6 TFSI i wydajnego silnika elektrycznego zapewnia imponującą moc systemową 462 KM oraz systemowy moment obrotowy wynoszący 700 Nm.

Dzięki temu przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 4,9 sekundy. Akumulator litowo-jonowy o pojemności 14,4 kWh netto (17,9 kWh brutto) umieszczony w tylnej części pojazdu nie wpływa na przestronność kabiny pasażerskiej, zachowując wszystkie zalety luksusowej limuzyny.

Model dostępny jest również w przedłużonej wersji A8 L, oferującej jeszcze więcej miejsca dla pasażerów tylnych siedzeń, przy maksymalnej mocy ładowania wynoszącej 7,4 kW.

Świat SUV-ów - Audi Q7 i Q8 TFSI

Luksusowe SUV-y Q7 i Q8 w wersjach hybrydowych plug-in po gruntownej modernizacji łączą przestronność z zaawansowaną technologią elektryfikacji. Akumulator o zwiększonej pojemności 25,9 kWh (netto 22 kWh) zapewnia zasięg elektryczny do 90 kilometrów w warunkach miejskich, podczas gdy zaawansowane systemy, takie jak po raz pierwszy dostępny układ czterech skrętnych kół czy elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłów (eAWS), poprawiają dynamikę.

Model dostępny jest w dwóch poziomach mocy: 55 TFSI e quattro o mocy 394 KM z przyspieszeniem 0-100 km/h w 5,7 sekundy oraz 60 TFSI e quattro z imponującymi 490 KM, zapewniającymi przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,0 sekundy. Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym osiąga 135 km/h.

Jak to działa?

Wszystkie hybrydy PHEV Audi wykorzystują podobny system zarządzania napędem. Zaprojektowano go z myślą o wydajności, elastyczności i maksymalnym komforcie. Dla osiągnięcia najwyższej efektywności uwzględnia on parametry takie jak dane z czujników, planowanie trasy i jej przebieg. Predykcyjna strategia operacyjna pozwala również na odzyskiwanie znacznie większej ilości energii elektrycznej poprzez hamowanie regeneracyjne i inteligentne rozłożenie jej wykorzystania na całej trasie.

Nie wszystkie Audi jednak korzystają z najnowszego układu hybrydowy II generacji znanego choćby z Volkswagena Tiguana czy Skoday Superb czy Kodiaq.

Rekuperacja na nowym poziomie

Ładowanie hybryd plug-in można łatwo zintegrować z codziennym życiem. Na stacjach szybkiego ładowania możliwe jest ładowanie z mocą do 40 kW. W punktach ładowania w mieście czy na własnym miejscu parkingowym w domu możliwe jest ładowanie trójfazowe prądem przemiennym o mocy 11 kW. W rezultacie proces ładowania od 0 do 100 procent trwa tylko około 2,5 godziny.

W modelach A5 e-hybrid i A6 e-hybrid kierowca wybiera poziom rekuperacji za pomocą łopatek przy kierownicy. Dzięki nowej architekturze Premium Platform Combustion (PPC), stopień rekuperacji w trybie jazdy elektrycznej można regulować na trzech różnych poziomach, podobnie jak w modelach całkowicie elektrycznych. Lewa łopatka służy do wyboru hamowania elektrycznego, prawa łopatka może być używana do zmniejszenia poziomu rekuperacji.

I pomyśleć, że jeszcze dwa lata temu hybrydy PHEV uznawane były za coś bezsensownego, a przecież przy świadomym wykorzystywaniu i regularnym ładowaniu akumulatora trakcyjnego to idealne połączenie świata elektromobilności z technologią spalinową.

Przeczytaj również
Popularne