Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN 2025

Shell Eco-marathon po raz pierwszy w Polsce

120 zespołów z 25 krajów. Cel? Jak najniższe zużycie paliwa. Shell Eco-marathon po raz pierwszy przyjechał do Polski. Na torze Silesia Ring zwycięską drużyna uzyskała spalanie 2,27 l/km.

Po tygodniu pełnym technologicznych emocji, innowacji i rywalizacji, zakończyła się jubileuszowa, 40. edycja Shell Eco-marathon Europe & Africa, która po raz pierwszy odbyła się w Polsce.

W konkursie wzięło udział ponad 120 zespołów z 25 krajów, a uczestnicy zmierzyli się w dwóch klasach: Prototype i Urban Concept, testując pojazdy napędzane energią elektryczną, wodorem lub silnikami spalinowymi.

Shell Eco-marathon to nie tylko konkurs – to przestrzeń dla młodych inżynierów, którzy mają odwagę myśleć inaczej, działać niestandardowo i testować niemożliwe. To właśnie oni – przedstawiciele młodego pokolenia wspierani przez ekspertów z całego świata – budują przyszłość mobilności.

Prawie jak auta produkcyjne

Rywalizacja toczyła się w dwóch klasach. W klasie Prototype, której celem jest maksymalna wydajność energetyczna ultralekkich konstrukcji zwycięskie drużyny z Francji i Niemiec osiągnęły wyniki: 2,267 km/l (silnik spalinowy), 1,024 km/m3 (silnik wodorowy) oraz 1,221 km/kWh (silnik elektryczny).

W klasie Urban Concept, skupiającej się na konstrukcjach najbardziej zbliżonych do użytkowych, miejskich pojazdów tryumfowała drużyna z Danii, osiągając wynik 518 km/l w kategorii silnik spalinowy. W kategorii silnik wodorowy wygrała ponownie Francja z wynikiem 343 km/m3, a w kategorii silnik elektryczny pierwsze miejsce zajęła drużyna z Węgier z wynikiem 327 km/kWh.

Podczas konkursu, w odrębnej kategorii zaprezentowano także pojazdy autonomiczne. Tutaj zwycięzcą został turecki zespół YTU AESK.

Atmosfera Shell Eco-marathon jest niezwykła – energia, pasja i zaangażowanie młodych konstruktorów niezmiennie budzi mój zachwyt. Emocje w tym roku były ogromne, a fakt, że to wyjątkowe wydarzenie po raz pierwszy w historii zawitało do Polski niezwykle mnie cieszy. Dziękuję wszystkim zespołom za ich pasję i zaangażowanie, którymi zarażali przez cały czas trwania wydarzenia – powiedział Piotr Kuberka, Prezes Zarządu Shell Polska.

Rekord poprawiony

Spośród polskich zespołów najbardziej zadowolona wyjeżdża ekipa Project Hydrive z AGH w Krakowie, która poprawiła swój najlepszy wynik o ponad 35% osiągając 327,4 km/m3 wodoru.

Najliczniejszą polską reprezentacją był zespół Hydrogreen Pollub z Politechniki Lubelskiej, który w tym roku po raz pierwszy zaprezentował 2 pojazdy wodorowe w obydwu kategoriach: Hydrosa i Hydrę.

Świetnie zaprezentował się również Rotor z Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Krośnie, który jako jeden z pierwszych pomyślnie przeszedł rygorystyczną kontrolę techniczną i zaprezentował gotowość do rywalizacji już w pierwszych godzinach testów torowych.

40. edycja, 40 lat

Emocji nie zabrakło także wśród studentów z Politechniki Łódzkiej, którzy dzielnie i z ogromnym zaangażowaniem walczyli z problemami technicznymi.

Podczas wielkiego finału w niedzielę wręczone zostały także dodatkowe nagrody za postawę czy ciekawe rozwiązania. Tu wyróżniony został polski zespół Hydrive z AGH w kategorii Innowacje Technologiczne.

Tegoroczna, jubileuszowa edycja była okazją do podsumowania 40 lat działania Shell Eco-marathon, czyli niezwykłej podróży w kształtowaniu kolejnych pokoleń inżynierów, wynalazców i wizjonerów, którzy będą odpowiadać na globalne wyzwania energetyczne.

W mojej ponad 20-letniej karierze związanej z organizacją Shell Eco-marathon niezmiennie zachwyca mnie wyjątkowa atmosfera, pasja i pomysłowość młodych konstruktorów. Co roku spotykamy się w różnych zakątkach świata, by wspólnie świętować postęp technologiczny i podziwiać fantastycznych, niezwykle utalentowanych ludzi. Tak było również teraz – podczas naszej jubileuszowej, 40. edycji, którą po raz pierwszy zorganizowaliśmy w Polsce – podsumował Norman Koch, Globalny Dyrektor Generalny Shell Eco-marathon.

Już za rok ponownie zespoły z całego świata spotykają się, by zakasać rękawy i działać – szukając odpowiedzi na pytania takie jak: jak daleko można przejechać na jednym litrze paliwa?

Przeczytaj również
Popularne