Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
MAN 2025

Ekologiczna motoryzacja? Tak, ale w tej samej cenie

Jak wynika z raportu „Ekologiczna motoryzacja w Polsce” zaledwie 9 proc. badanych uznaje ekologię za kluczowy czynnik podczas wyboru auta. Co więcej, ponad połowa (56 proc.) kierowców nie jest skłonna zapłacić więcej za bardziej ekologiczny pojazd.

Według badania Santander Consumer Multirent, tylko 9 proc. Polaków uznaje ekologiczność samochodu za kluczowy czynnik, a 29 proc. określa jako ważny element decyzyjny. Największa grupa respondentów (38 proc.) przypisuje jej średnie znaczenie, podczas gdy dla 20 proc. badanych jest to czynnik o małym znaczeniu. Zaledwie 4 proc. ankietowanych nie ma jednoznacznej opinii na ten temat. Co więcej, ponad połowa (56 proc.) kierowców nie jest skłonna zapłacić więcej za bardziej ekologiczny pojazd.

Pod względem płci mężczyźni przywiązują do tego aspektu znacznie mniejszą wagę niż kobiety. Niemal jedna czwarta z nich (24 proc.) zadeklarowała bowiem, że ekologiczność pojazdu nie jest dla nich istotna, podczas gdy wśród kobiet odsetek ten wyniósł już 14 proc.

Zakup auta to duża inwestycja, a cena pojazdów z ekologicznymi rozwiązaniami może stanowić istotne kryterium wyboru dla części społeczeństwa. Taką tendencję widać, chociażby w odpowiedziach uczestników badania względem ich wieku.

Młodsi respondenci (18-29 lat), którzy dopiero co wchodzą na rynek pracy i prawdopodobnie nie mają ustabilizowanej sytuacji finansowej, w mniejszym stopniu (30 proc.) wskazują na aspekt ekologiczny, jako ten, który ma dla nich duże znaczenie. Z kolei wśród starszych respondentów w wieku 60+ odsetek ten wzrósł do aż 52 proc. – mówi Piotr Półtorzycki, członek zarządu z Santander Consumer Multirent.

Droższe, ale bardziej przyjazne środowisku

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne, czy też nie, widoczne jest także w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii.

Ponad połowa uczestników badania Santander Consumer Multirent (56 proc.) przyznała, że nie byłaby skłonna zapłacić więcej za pojazd, nawet jeśli miałby posiadać innowacje, które są postrzegane jako bardziej ekologiczne. Jednak już ponad jedna trzecia (34 proc.) Polaków jest gotowa zapłacić więcej, jeżeli mają pewność, że auto jest bardziej sprzyjające środowisku. Pozostałe 10 proc. nie ma jednoznacznie wyrobionej opinii na ten temat.

Jak pokazuje nasze badanie, koszt, jaki kierowca musi ponieść przy zakupie auta, wciąż jest dla Polaków decydującym kryterium. I choć część respondentów już teraz przyznaje, że byłaby skłonna zapłacić więcej za auto bardziej przyjazne środowisku, zdecydowana większość nie jest przychylna takiemu rozwiązaniu.

Bez względu na decyzję klientów oferujemy elastyczne rozwiązania finansowe, które umożliwiają klientom korzystanie z pojazdów elektrycznych i spalinowych bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów na start. Leasing operacyjny Santander Consumer Multirent obejmuje auta osobowe i dostawcze do 3,5 tony wszystkich marek. W ramach tej oferty zapewniamy szereg korzyści takich jak opcja 0 zł wpłaty na start, okres leasingu do 60 miesięcy, szeroki pakietem ubezpieczenia OC, AC i NNW, karta paliwowa, czy też pełna opieka w trakcie likwidacji szkody – komentuje Piotr Półtorzycki, członek zarządu z Santander Consumer Multirent.

Przeczytaj również
Popularne