Rozmawialiśmy z p. Jarosławem Chodowcem, p.o. Kierownika Wydziału Transportu w Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa (KOWR). Zapytaliśmy o charakterystykę parku samochodowego KOWR oraz plany dotyczące elektryfikacji floty w państwowej jednostce wspierającej politykę rolną oraz rozwój obszarów wiejskich w Polsce.
Malgorzata Mikołajczyk: Jak liczna jest flota pojazdów zarządzana przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR)?
Jarosław Chodowiec: Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa w swojej flocie posiada 325 aut. Przeważają auta marki Dacia i Skoda.
Jakie rodzaje pojazdów znajdują się w Państwa flocie? Czy są to głównie samochody osobowe, dostawcze, czy również pojazdy specjalistyczne?
Głównie są to samochody osobowe. KOWR nie posiada pojazdów specjalistycznych. Pojazdy dostawcze stanowią 1 % floty.
Komu w organizacji przysługuje samochód służbowy i na jakich zasadach jest przyznawany?
Samochód służbowy do stałego korzystania posiada Dyrektor Generalny wraz z Zastępcami oraz Dyrektorzy Oddziałów Terenowych. Pojazdy są przyznawane na podstawie wewnętrznych aktów prawnych.
Skoro tylko tej grupie przysługują na stałe samochody firmowe, to czy pozostałe auta to auta poolowe?
Pozostałe pojazdy są autami poolowymi w dyspozycji Oddziałów Terenowych w całej Polsce i głownie wykorzystywane są do kontroli terenowych.
Jakie są największe wyzwania związane z zarządzaniem tak dużą i różnorodną flotą?
Największym wyzwaniem jest zapewnienie optymalnej liczby pojazdów, mając na uwadze konieczność ich cyklicznej wymiany, przy zachowaniu racjonalnych kosztów ich utrzymania w tym także zarządzanie ryzykiem i bezpieczeństwem.
Czy pojazdy są wykorzystywane głównie w długodystansowych trasach, czy w obrębie lokalnych oddziałów?
Auta w KOWR wykorzystywane są głównie w lokalnych trasach.
Jak wygląda system monitorowania i optymalizacji użytkowania pojazdów we flocie?
KOWR posiada własny system informatyczny do monitorowania i optymalizacji kosztów pojazdów.
Czy stosujecie Państwo rozwiązania telematyczne?
KOWR nie stosuje rozwiązań telematycznych.
Czy mają Państwo określony cykl wymiany pojazdów we flocie?
Tak, w KOWR wymieniamy pojazdy, które osiągną przebieg minimum 200 tys. lub 8 lat.
Czy we flocie znajdują się pojazdy specjalistyczne, np. z zabudową do transportu materiałów czy sprzętu? Jeśli tak, to jakie są ich główne zastosowania?
Nie posiadamy w swojej flocie samochodów specjalistycznych.
Jakie działania podejmują Państwo, aby zwiększyć bezpieczeństwo kierowców flotowych?
W Naszej instytucji szczególną uwagę zwraca na edukację osób kierujących samochodami służbowymi, aby zmaksymalizować bezpieczeństwo. Przeprowadzane są regularne przeglądy samochodów, a wymiana zużytych części realizowana jest przez wykwalifikowane serwisy. Stosowane są dobrej jakości materiały i wyposażenie. Wszystkie samochody posiadają ubezpieczenie AC.
Czy organizacja przeprowadza szkolenia z zakresu bezpiecznej jazdy lub ekologicznej jazdy dla swoich kierowców?
Tak. KOWR szkoli kierowców w zakresie ekologicznej i bezpiecznej jazdy samochodem.
Czy są to szkolenia obligatoryjne? Jakiego rodzaju szkolenia sprawdzają się w Państwa flocie najlepiej?
Szkolenia organizowane są okresowo np. płyta poślizgowa, pierwsza pomoc.
Jakie rozwiązania technologiczne wspierają bezpieczeństwo – np. monitoring stylu jazdy?
Nie stosujemy monitoringu stylu jazdy, zastosowany jest system do monitorowania pojazdów GPS.
Czy wprowadzili Państwo programy prewencyjne dotyczące redukcji szkód parkingowych i wypadków wśród użytkowników floty?
Na bieżąco podnosimy kulturę bezpieczeństwa i świadomości zagrożeń wśród użytkowników pojazdów oraz przedstawiamy symulacje wypadków.
Czy w Państwa flocie są już pojazdy elektryczne lub hybrydowe? Jeśli tak, jak się sprawdzają w codziennej eksploatacji?
posiadamy samochody elektryczne i hybrydowe, które bardzo dobrze sprawdzają się w codziennej eksploatacji, głównie podczas jazdy miejskiej – udogodnienia w zakresie jazdy buspasem, bezpłatne parkowanie.
Jaki procent floty to pojazdy zelektryfikowane?
Obecnie jest to 20%.
Czy KOWR ma strategię stopniowej elektryfikacji floty? Jakie są Państwa plany w tym zakresie na najbliższe lata?
KOWR stopniowo zwiększa elektryfikację floty, z każdym rokiem planuje powiększać park maszynowy o pojazdy elektryczne.
Jakie wyzwania widzą Państwo w przechodzeniu na napędy alternatywne w sektorze publicznym?
Świadomość użytkowników oraz rozwój infrastruktury drogowej o ładowarki i ich szybkość ładowania.
Czy korzystają Państwo z programów rządowych lub unijnych wspierających rozwój floty niskoemisyjnej?
Tak. Korzystaliśmy z programu „Mój elektryk”.
Czy rozważają Państwo inwestycje we własną infrastrukturę ładowania dla pojazdów elektrycznych?
Planujemy inwestycję we własnościową infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych.
Jakie najważniejsze zmiany w zarządzaniu flotą widzi Pan w przyszłości?
Dekarbonizacja transportu, digitalizacja i automatyzacja procesów, rozwój analizy danych i sztucznej inteligencji (AI).
Czy są planowane nowe rozwiązania technologiczne lub modernizacja systemów zarządzania flotą w Państwa organizacji?
W chwili obecnej modernizujemy wewnętrzny system do zarządzania flotą samochodową.