Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Pięć gwiazdek EuroNCAP nie dla każdego

Volkswagen Passat, Mercedes E i Skoda Superb dostały po pięć gwiazdek w ostatnich testach EuroNCAP. Nieco gorzej oceniono Forda, Suzuki i Dacię. Które modele zasłużyły na maksymalne oceny bezpieczeństwa?

Dziewiąta generacja Volkswagena Passata kontynuuje historię sukcesu modelu. Passat, obecnie dostępny wyłącznie jako kombi, naszpikowany jest innowacjami w zakresie bezpieczeństwa, co przekłada się na ocenę EuroNCAP. I choć ogólna ocena to maksymalna nota pięciu gwiazdek w poszczególnych kategoriach wcale noty nie były najwyższe.

W teście EuroNCAP oprócz gwiazdek oceny przyznawane są w czterech kategoriach. Passat osiągnął najlepszy wynik w kategorii ochrony dorosłych pasażerów (93 procent) i wysokie oceny cząstkowe w kategorii ochrona dzieci (87 proc.), ochrona niechronionych uczestników ruchu (83 proc.). Najgorzej poszło Passatowi w kategorii systemy wspomagające kierowcę, w której przyznano 80 proc.

Passat Passat

Passat w podstawowej wersji to po prostu Passat. Passat ma zatem liczne systemy wspomagające już w standardzie, m.in. Side Assist (asystent zmiany pasa ruchu), Lane Assist (system utrzymywania pasa ruchu), adaptacyjny tempomat ACC, funkcję hamowania przed nadjeżdżającym pojazdem podczas skrętu, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamera cofania Rear View i system rozpoznawania znaków przy użyciu przedniej kamery, a także reflektory LED i tylne światła w tej samej technologii.

Na uwagę zasługuje system Front Assist z funkcją monitorowania pieszych i rowerzystów, który zwiększa poziom ochrony niechronionych użytkowników dróg w przypadku wykrycia ryzyka kolizji. Z kolei system ostrzegania przy wysiadaniu może uniemożliwić pasażerowi otwarcie jednych z drzwi, gdy inny użytkownik drogi (rowerzysta, motocyklista itp.) zbliża się od tyłu. System dodatkowo emituje ostrzeżenia dźwiękowe i świetlne.

Bo ważne są dzieci

Kolejną ważną technologią w Passacie jest Car2X, która umożliwia pojazdowi wymianę informacji o lokalnych zagrożeniach z innymi pojazdami i infrastrukturą drogową.

Przy poprawie ochrony pasażerów, duży nacisk położono na bezpieczeństwo dzieci. Zarówno w testach zderzenia czołowego, jak i bocznego, Passat zapewnił bardzo dobrą ochronę wszystkich krytycznych obszarów ciała dwóch manekinów dziecięcych i otrzymał maksymalną liczbę punktów.

Od 2023 r. kryteria testowe Euro NCAP stały się jeszcze bardziej rygorystyczne: nowe wymagania obejmują na przykład zdolność wykrywania dzieci pozostawionych w samochodzie – to kryterium spełnia również nowa generacja Passata.

Chińczycy w czołówce

Najwyższą liczbę gwiazdek w ostatnich badaniach otrzymały także Mercedes E, Skoda Superb oraz Kodiaq, Volkswagen Tiguan oraz nieobecny jeszcze w Polsce chiński Zeekr 001 i model X, a także chiński Maxus Mifa 7. Najwyższe noty otrzymały także Toyota CH-R oraz Nio EL6.

Oceny cząstkowe:

  • Mercedes E: 92 proc., 90 proc., 84 proc., 87 proc.
  • Skoda Superb: 93 proc., 87 proc., 82 proc., 80 proc.
  • Skoda Kodiaq: 89 proc., 93 proc., 82, proc, 78 proc.
  • Toyota CH-R: 85 proc., 86 proc., 86 proc., 79 proc.

Na cztery a nawet trzy

Nie wszystkie przebadane auta poradziły sobie na piątkę. Po trzy gwiazdki otrzymały Dacia Duster, Suzuki Swift i Ford Tourneo Custom (4 gwiazdki w wersji Safety Pack). Na cztery gwiazdki oceniono także Hondę CR-V.

Oceny cząstkowe:

  • Dacia Duster (3 gwiazdk): 70, 84, 60, 57 proc.
  • Suzuki Swift (3 gwiazdk): 67, 65, 76, 62 proc.
  • Ford Tourneo Custom (3 gwiazdk): 75, 86, 77, 53 proc.
  • Honda CR-V (4 gwiazdk): 85, 86, 80, 79 proc.
Przeczytaj również
Popularne