Daimler Truck zamierza skorzystać na zwiększonym popycie w sektorze obronnym i szykuje się do zwiększenia dostaw, szerszej oferty prodyktowej i kwalifikacji sieci dystrybucji. Na targach bezpieczeńśtwa i obrony IDEX w Abu Zabi pokaże Zetrosa, Arocsa i podwozie FGA.
Zwykli śmiertelnicy nie mają o nich pojęcia, To olbrzymie i wytrzymałe pojazdy przystosowane do najcięższych warunków i zadań specjanych. Jeden potrafi przewieźć ładunek o masie 250 ton, drugi ma kabinę przed osią trzeci może być wykorzystywany do... wszystkiego. Wystarczy tylko zamwić odpowiednią wersję.
Daimler Truck realizuje strategię w zakresie rozwoju, produkcji i sprzedaży wojskowych pojazdów użytkowych do zastosowań logistycznych. Wraz z wprowadzeniem nowych wariantów pojazdów i dalszą kwalifikacją istniejącej sieci dystrybucyjnej i serwisowej Daimler Truck chce jeszcze szybciej i szerzej reagować na wymagania klientów z sektora obronnego. Jak? W zakładach produkcyjnych w Wörth am Rhein i Molsheim (Francja) Mercedes-Benz Special Trucks prowadzi własne prace badawczo-rozwojowe, realizuje indywidualne życzenia klientów i produkuje duże ilości dla dużych zleceń.
Od Unimoga i Zetrosa o wysokiej dzielności terenowej po typoszeregi samochodów ciężarowych Atego, Actros i Arocs oraz ciężkie ciągniki siodłowe - Mercedes-Benz Special Trucks oferuje szeroką gamę kompletnych pojazdów w różnych wariantach od Euro III do Euro VI, a na życzenie także wyposażenie dodatkowe. Niedawno Mercedes wskrzesił i zainwestował w olbrzymie środki w rozwój znanego modelu Zetros i może teraz zaoferować wszystkie warianty od 2-osiowego 4x4 do czteroosiowego 8x8, z kabiną kierowcy chronioną lub bez, z ogumieniem pojedynczym lub bliźniaczym oraz w różnych normach emisji spalin. Producent sprzedaje również podwozia FGA na bazie Unimoga do zabudów chronionych i dostarcza tak zwane zestawy komponentów pojazdu CKD, za pomocą których pojazdy mogą być samodzielnie budowane w lokalnych zakładach produkcyjnych w kraju klienta.
Krok po kroku rozwijamy naszą działalność w sektorze obronnym. Opracowaliśmy w tym celu jasną strategię zgodnie z mottem „Grow and Invest”. Zawarte w ubiegłym roku umowy i duża liczba przekazanych pojazdów podkreślają, że nasze rozwiązania logistyczne są dostosowane do potrzeb różnych klientów i ich różnych scenariuszy zastosowania. Na targach IDEX w Abu Zabi chcemy również sprostać temu zapotrzebowaniu, oferując pojazdy zaprojektowane specjalnie do użytku w tym regionie – powiedziała Franziska Cusumano, Head of Mercedes-Benz Special Trucks.
Na IDEX w Abu Zabi, jednym z wiodących na świecie targów bezpieczeństwa i obrony, Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentuje m.in. cztery pojazdy obronne, które zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o wytrzymałej eksploatacji w warunkach wysokiej temperatury i zapylonych, piaszczystych obszarach: dwie ciężarówki typoszeregu Zetros Offroad, ciężki ciągnik siodłowy Arocs i zmienne podwozie do zabudów chronionych (FGA).
Zetros jest przeznaczony do zastosowań wojskowych w regionach o ograniczonej infrastrukturze. Kabina kierowcy znajduje się za osią przednią. Zapewnia to niską wysokość całkowitą, znacznie mniejsze wibracje i obciążenia udarowe dla personelu i ładunku, większe bezpieczeństwo jazdy i wyższe prędkości na nieutwardzonym podłożu. Podczas prac w komorze silnika nie trzeba przechylać kabiny kierowcy, część załogi może pozostać w pojeździe i w tym czasie korzystać z systemów komunikacyjnych i innych funkcji pojazdu.
Wszystkie modele Zetrosa są wyposażone w rzędowy sześciocylindrowy silnik wysokoprężny OM 460 o mocy do 510 KM, który nadaje się również do eksploatacji na paliwie NATO F-34. Przy pojemności skokowej 12,8 litra dostępny jest maksymalny moment obrotowy do 2300 Nm. 16-stopniowa skrzynia biegów lub automatyczna skrzynia biegów Allison z przekładnią hydrokinetyczną, dwustopniowa skrzynia rozdzielcza, dołączane blokady mechanizmów różnicowych, duże kąty natarcia i zejścia oraz zdolność brodzenia zapewniają trakcję i napęd nawet na piasku, błocie, podczas przejazdów przez rzeki i na stromym terenie. Zetros może być wykorzystywany jako ciągnik siodłowy o dopuszczalnej masie całkowitej zestawu do 120 ton, a dzięki licznym rozwiązaniom w zakresie zabudowy umożliwia realizację najróżniejszych zadań transportowych.
Mercedes-Benz Arocs oferuje klientom dużą różnorodność wariantów napędu, wielkości kabin kierowcy i elementów wyposażenia. Ta indywidualna konfiguracja umożliwia dostosowanie pojazdu do różnych wymagań klienta i scenariuszy zastosowania. Mocne silniki, wysoce wytrzymałe komponenty napędu oraz solidna konstrukcja podwozia i zawieszenia zapewniają wysoką zdolność do jazdy terenowej.
Arocs jest dostępny z silnikami Euro VI. Oferta silników sięga od 7,7 litra pojemności skokowej o mocy 238 KM do 15,6 litra pojemności skokowej o mocy 625 KM. Umożliwia to transport ciężkich ładunków o masie całkowitej zestawu do 250 ton.
Do eksploatacji w regionach o niższych wymaganiach dotyczących emisji spalin lub gorszej jakości paliwa Arocs jest dostępny również z certyfikatem emisji spalin Euro III i Euro V.
Opcjonalnie można zamontować turbosprzęgło z retarderem. Umożliwia to płynne przenoszenie mocy nawet przy wysokim obciążeniu. Dla kierowcy oznacza to większy komfort jazdy podczas ruszania i zatrzymywania oraz bardziej precyzyjne manewrowanie z wejściowymi momentami obrotowymi do 3000 Nm i pełnym wykorzystaniem mocy silnika aż do granicy Traction Limit.
Wystawiony na targach IDEX 2025 Mercedes-Benz Arocs 4042 AS 6x6 to ciężki ciągnik siodłowy z ogumieniem bliźniaczym i podwójną wciągarką, odpowiedni do ciężkiego transportu terenowego, na przykład jako cysterna. Podwójna wciągarka linowa może być również wykorzystywana do wyciągania uszkodzonych pojazdów oraz do załadunku i rozładunku na naczepie niskopodwoziowej.
Arocs 4042 AS 6x6 ma taki sam silnik jak modele Zetrosa. R6-cylindrowy silnik wysokoprężny OM 460 spełniający normę emisji spalin Euro III osiąga w tym wariancie o pojemności skokowej 12,8 litra moc 421 KM. Skrzynia biegów Mercedes-Benz Powershift 3 przełącza się w pełni automatycznie, zapewniając oszczędny styl jazdy i jednocześnie odciążając kierowcę. Jeśli kierowca chce polegać na własnej czułości podczas zmiany biegów, może opcjonalnie skorzystać z trybu manualnego.
Trójosiowy Arocs 4042 AS 6x6 ma 8200 mm długości, 2500 mm szerokości i 3500 mm wysokości przy rozstawie osi 4200 mm. Pojazd trzyosiowy ma dopuszczalną masę całkowitą 40 ton (dziewięć ton na osi przedniej i dwa razy 16 ton na obu osiach tylnych) i masę całkowitą zestawu drogowego 250 ton.
Wyposażenie specjalne dla służb obronnych obejmuje luk dachowy, który można otwierać i zamykać, zamiast składać, oraz światła maskujące, które minimalizują widoczność podczas jazdy nocą. Ponadto Arocs jest wyposażony w układ regulacji ciśnienia w oponach z bezstopniową regulacją ciśnienia w celu zwiększenia dzielności terenowej.
Podwozie FGA stanowi podstawę dla pojazdów taktycznych opancerzonych (Armoured Personal Carrier, APC) z zabezpieczonymi ogniwami o dopuszczalnej masie całkowitej do 14,8 t. Wielu producentów pojazdów wojskowych buduje swoje produkty na tym podwoziu pochodzącym z Unimoga i korzysta w ten sposób z DNA Unimoga, które sprawdziło się od dziesięcioleci: osie portalowe z rurami przesuwnymi i sprężynami śrubowymi. Komponenty te umożliwiają wysoką zdolność terenową Unimoga dzięki kompleksowemu serwisowi i zaopatrzeniu w części zamienne oraz wsparciu ze strony ekspertów Mercedes-Benz Special Trucks.
Zespół napędowy wystawionego podwozia FGA 14,8 jest wyposażony w 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Euro III OM 926 LA o mocy 240 kW (326 KM) i jest połączony z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów Allison 3500. Podwozie zawiera mechaniczne, elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne złącza, które są przystosowane do różnych zabudów.