Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Daimler Truck szykuje się na wojnę

Daimler Truck zamierza skorzystać na zwiększonym popycie w sektorze obronnym i szykuje się do zwiększenia dostaw, szerszej oferty prodyktowej i kwalifikacji sieci dystrybucji. Na targach bezpieczeńśtwa i obrony IDEX w Abu Zabi pokaże Zetrosa, Arocsa i podwozie FGA.

Zwykli śmiertelnicy nie mają o nich pojęcia, To olbrzymie i wytrzymałe pojazdy przystosowane do najcięższych warunków i zadań specjanych. Jeden potrafi przewieźć ładunek o masie 250 ton, drugi ma kabinę przed osią trzeci może być wykorzystywany do... wszystkiego. Wystarczy tylko zamwić odpowiednią wersję.

Daimler Truck realizuje strategię w zakresie rozwoju, produkcji i sprzedaży wojskowych pojazdów użytkowych do zastosowań logistycznych. Wraz z wprowadzeniem nowych wariantów pojazdów i dalszą kwalifikacją istniejącej sieci dystrybucyjnej i serwisowej Daimler Truck chce jeszcze szybciej i szerzej reagować na wymagania klientów z sektora obronnego. Jak? W zakładach produkcyjnych w Wörth am Rhein i Molsheim (Francja) Mercedes-Benz Special Trucks prowadzi własne prace badawczo-rozwojowe, realizuje indywidualne życzenia klientów i produkuje duże ilości dla dużych zleceń.

Powiedz czego potrzebiujesz, oni to zbudują

Od Unimoga i Zetrosa o wysokiej dzielności terenowej po typoszeregi samochodów ciężarowych Atego, Actros i Arocs oraz ciężkie ciągniki siodłowe - Mercedes-Benz Special Trucks oferuje szeroką gamę kompletnych pojazdów w różnych wariantach od Euro III do Euro VI, a na życzenie także wyposażenie dodatkowe. Niedawno Mercedes wskrzesił i zainwestował w olbrzymie środki w rozwój znanego modelu Zetros i może teraz zaoferować wszystkie warianty od 2-osiowego 4x4 do czteroosiowego 8x8, z kabiną kierowcy chronioną lub bez, z ogumieniem pojedynczym lub bliźniaczym oraz w różnych normach emisji spalin. Producent sprzedaje również podwozia FGA na bazie Unimoga do zabudów chronionych i dostarcza tak zwane zestawy komponentów pojazdu CKD, za pomocą których pojazdy mogą być samodzielnie budowane w lokalnych zakładach produkcyjnych w kraju klienta.

Krok po kroku rozwijamy naszą działalność w sektorze obronnym. Opracowaliśmy w tym celu jasną strategię zgodnie z mottem „Grow and Invest”. Zawarte w ubiegłym roku umowy i duża liczba przekazanych pojazdów podkreślają, że nasze rozwiązania logistyczne są dostosowane do potrzeb różnych klientów i ich różnych scenariuszy zastosowania. Na targach IDEX w Abu Zabi chcemy również sprostać temu zapotrzebowaniu, oferując pojazdy zaprojektowane specjalnie do użytku w tym regionie – powiedziała Franziska Cusumano, Head of Mercedes-Benz Special Trucks.

Na IDEX w Abu Zabi, jednym z wiodących na świecie targów bezpieczeństwa i obrony, Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentuje m.in. cztery pojazdy obronne, które zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o wytrzymałej eksploatacji w warunkach wysokiej temperatury i zapylonych, piaszczystych obszarach: dwie ciężarówki typoszeregu Zetros Offroad, ciężki ciągnik siodłowy Arocs i zmienne podwozie do zabudów chronionych (FGA).

Zetros, czyli legenda

Zetros jest przeznaczony do zastosowań wojskowych w regionach o ograniczonej infrastrukturze. Kabina kierowcy znajduje się za osią przednią. Zapewnia to niską wysokość całkowitą, znacznie mniejsze wibracje i obciążenia udarowe dla personelu i ładunku, większe bezpieczeństwo jazdy i wyższe prędkości na nieutwardzonym podłożu. Podczas prac w komorze silnika nie trzeba przechylać kabiny kierowcy, część załogi może pozostać w pojeździe i w tym czasie korzystać z systemów komunikacyjnych i innych funkcji pojazdu.

Wszystkie modele Zetrosa są wyposażone w rzędowy sześciocylindrowy silnik wysokoprężny OM 460 o mocy do 510 KM, który nadaje się również do eksploatacji na paliwie NATO F-34. Przy pojemności skokowej 12,8 litra dostępny jest maksymalny moment obrotowy do 2300 Nm. 16-stopniowa skrzynia biegów lub automatyczna skrzynia biegów Allison z przekładnią hydrokinetyczną, dwustopniowa skrzynia rozdzielcza, dołączane blokady mechanizmów różnicowych, duże kąty natarcia i zejścia oraz zdolność brodzenia zapewniają trakcję i napęd nawet na piasku, błocie, podczas przejazdów przez rzeki i na stromym terenie. Zetros może być wykorzystywany jako ciągnik siodłowy o dopuszczalnej masie całkowitej zestawu do 120 ton, a dzięki licznym rozwiązaniom w zakresie zabudowy umożliwia realizację najróżniejszych zadań transportowych.

Arocs, czyli różnorodność

Mercedes-Benz Arocs oferuje klientom dużą różnorodność wariantów napędu, wielkości kabin kierowcy i elementów wyposażenia. Ta indywidualna konfiguracja umożliwia dostosowanie pojazdu do różnych wymagań klienta i scenariuszy zastosowania. Mocne silniki, wysoce wytrzymałe komponenty napędu oraz solidna konstrukcja podwozia i zawieszenia zapewniają wysoką zdolność do jazdy terenowej.

Arocs jest dostępny z silnikami Euro VI. Oferta silników sięga od 7,7 litra pojemności skokowej o mocy 238 KM do 15,6 litra pojemności skokowej o mocy 625 KM. Umożliwia to transport ciężkich ładunków o masie całkowitej zestawu do 250 ton.

Do eksploatacji w regionach o niższych wymaganiach dotyczących emisji spalin lub gorszej jakości paliwa Arocs jest dostępny również z certyfikatem emisji spalin Euro III i Euro V.

Opcjonalnie można zamontować turbosprzęgło z retarderem. Umożliwia to płynne przenoszenie mocy nawet przy wysokim obciążeniu. Dla kierowcy oznacza to większy komfort jazdy podczas ruszania i zatrzymywania oraz bardziej precyzyjne manewrowanie z wejściowymi momentami obrotowymi do 3000 Nm i pełnym wykorzystaniem mocy silnika aż do granicy Traction Limit.
Wystawiony na targach IDEX 2025 Mercedes-Benz Arocs 4042 AS 6x6 to ciężki ciągnik siodłowy z ogumieniem bliźniaczym i podwójną wciągarką, odpowiedni do ciężkiego transportu terenowego, na przykład jako cysterna. Podwójna wciągarka linowa może być również wykorzystywana do wyciągania uszkodzonych pojazdów oraz do załadunku i rozładunku na naczepie niskopodwoziowej.

Arocs 4042 AS 6x6 ma taki sam silnik jak modele Zetrosa. R6-cylindrowy silnik wysokoprężny OM 460 spełniający normę emisji spalin Euro III osiąga w tym wariancie o pojemności skokowej 12,8 litra moc 421 KM. Skrzynia biegów Mercedes-Benz Powershift 3 przełącza się w pełni automatycznie, zapewniając oszczędny styl jazdy i jednocześnie odciążając kierowcę. Jeśli kierowca chce polegać na własnej czułości podczas zmiany biegów, może opcjonalnie skorzystać z trybu manualnego.
Trójosiowy Arocs 4042 AS 6x6 ma 8200 mm długości, 2500 mm szerokości i 3500 mm wysokości przy rozstawie osi 4200 mm. Pojazd trzyosiowy ma dopuszczalną masę całkowitą 40 ton (dziewięć ton na osi przedniej i dwa razy 16 ton na obu osiach tylnych) i masę całkowitą zestawu drogowego 250 ton.

Wyposażenie specjalne dla służb obronnych obejmuje luk dachowy, który można otwierać i zamykać, zamiast składać, oraz światła maskujące, które minimalizują widoczność podczas jazdy nocą. Ponadto Arocs jest wyposażony w układ regulacji ciśnienia w oponach z bezstopniową regulacją ciśnienia w celu zwiększenia dzielności terenowej.

FGA, czyli podwozie do zabudów chronionych

Podwozie FGA stanowi podstawę dla pojazdów taktycznych opancerzonych (Armoured Personal Carrier, APC) z zabezpieczonymi ogniwami o dopuszczalnej masie całkowitej do 14,8 t. Wielu producentów pojazdów wojskowych buduje swoje produkty na tym podwoziu pochodzącym z Unimoga i korzysta w ten sposób z DNA Unimoga, które sprawdziło się od dziesięcioleci: osie portalowe z rurami przesuwnymi i sprężynami śrubowymi. Komponenty te umożliwiają wysoką zdolność terenową Unimoga dzięki kompleksowemu serwisowi i zaopatrzeniu w części zamienne oraz wsparciu ze strony ekspertów Mercedes-Benz Special Trucks.

Zespół napędowy wystawionego podwozia FGA 14,8 jest wyposażony w 6-cylindrowy silnik wysokoprężny Euro III OM 926 LA o mocy 240 kW (326 KM) i jest połączony z 6-stopniową automatyczną skrzynią biegów Allison 3500. Podwozie zawiera mechaniczne, elektryczne, hydrauliczne i pneumatyczne złącza, które są przystosowane do różnych zabudów.

Przeczytaj również
Popularne