Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Znakomite trzy kwartały

Samochody sprzedawały się w firmach jak świeże bułeczki w pierwszych trzech kwartałach 2016 roku. Podczas gdy liczba rejestracji pojazdów osobowych nadal rośnie, to segment aut dostawczych, notujący w okresie od stycznia do sierpnia imponujące wyniki, zaznał we wrześniu wyraźnego tąpnięcia.

Przemysław Dobrosławski

W pierwszych trzech kwartałach 2016 roku zarejestrowano w Polsce 302 966 samochodów osobowych (+17,3%, czyli 44,7 tys. więcej w stosunku do trzech kwartałów roku ubiegłego). W tym czasie zarejestrowano na firmy 203 577 samochodów (+22,8%). Wrzesień był 18. miesiącem z rzędu, w którym rosła liczba rejestracji samochodów na rynku polskim. W trzech kwartałach br. minimalnie wzrosła również sprzedaż pojazdów dla klientów indywidualnych, do 99 409 szt. (+7,5%). Konsekwentnie wzrasta zatem znaczenie przedsiębiorców w zakupach nowych pojazdów. W zeszłym roku rejestrowano na firmy 65,2% samochodów osobowych. Po trzech kwartałach br. było to już 67,2%. Jeszcze nigdy udział rejestracji samochodów osobowych na firmy nie był tak wysoki. Przypomnijmy, że polscy przedsiębiorcy w 2009 roku nabywali jedynie ok. 45% wszystkich nowych pojazdów osobowych.

w1-2

Imponujące wzrosty czołówki

W pierwszej dwudziestce najważniejszych marek kupowanych przez firmy tylko dwie zanotowały spadek rejestracji po III kwartałach br., czyli Fiat (-5,6%) i Nissan (-0,7%). W tym samym okresie aż pięć marek zwiększyło sprzedaż do firm o jedną trzecią lub więcej, czyli Volkswagen (+32,2%), Dacia (+35,3%), Mercedes (+35,5%), Audi (+34,4%) oraz Seat (+43,9%). Dziesięciu najważniejszych graczy na rynku dostaw do firm po trzech kwartałach br. uzyskało udział rynkowy na poziomie 69,1%. W tym samym okresie roku ubiegłego było to 67,9%. Do wielkiej dziesiątki awansowała w tym czasie Dacia i Mercedes, które wykluczyły z tego zestawienia Hyundaia i Nissana.

Firmy, tradycyjnie od lat, najchętniej zamawiają Škody, których w III kw. br. odebrano 27,9 tys. szt., co zapewniło marce 13,7% udziału w rynku. Czeska marka zawdzięcza wyraźny wzrost rejestracji imponującym wynikom Superba i Fabii, których liczba rejestracji w III kw. br. wzrosła odpowiednio o 68,1% i 58,3% w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. Wciąż umacnia swoją pozycję wicelider rynku Volkswagen, który dostarczył przedsiębiorcom 22,7 tys. samochodów (11,2% udziału). Trzon sprzedaży marki z Wolfsburga stanowił Golf (6,8 tys. szt.). Pierwszą trójkę największych graczy w dostawach do firm zamyka Toyota (18,7 tys. szt.). Najchętniej wybieranym modelem przez polskich przedsiębiorców wciąż pozostaje Škoda Octavia, której przedsiębiorcy odebrali 10,2 tys. szt., czyli 19,8% więcej niż przed rokiem. Dokładnie 1 na 25 samochodów rejestrowanych na firmę w Polsce to Octavia. Najpopularniejszą marką wśród klientów indywidualnych stał się po trzech kwartałach Opel (z 11,6% udziału), a na drugą pozycję awansowała Toyota (11,3%). Škoda spadła w tym czasie z pierwszej na trzecią pozycję (z udziałem 10,3%). Świetny wynik Opla to przede wszystkim zasługa znakomitej sprzedaży modelu Astra, która stała się najchętniej wybieranym samochodem wśród klientów indywidualnych (4,3 tys. szt./+60,9%). w3

Wizja Euro 6 nakręciła sprzedaż

Nie mniej imponują wyniki rejestracji samochodów dostawczych. To nie tylko objaw dobrej koniunktury w gospodarce, ale i wejścia w życie od 1 września br. normy Euro 6. Przedsiębiorcy, przewidując wyraźny wzrost kosztów zakupu i użytkowania dostawczaków, bardzo często decydowali się na wcześniejszy zakup pojazdów z normą Euro 5. Przewidywania okazały się bardzo słuszne. Aby samochody spełniały normę Euro 6, producenci musieli dokonać bardziej radykalnych zmian w silnikach niż w przypadku wprowadzania kilku wcześniejszych norm. Tym samym nowe dostawczaki spełniające normę Euro 6 są droższe (zwykle co najmniej kilka tys. zł w zestawieniu z odpowiednikami z normą Euro 5). Do tego spełnić bardziej rygorystyczne normy producenci ograniczyli ofertę silników o dużej pojemności (często sprawdzonych i lubianych przez firmy), oferując w to miejsce mniejsze jednostki turbodoładowane, po których nie bardzo wiadomo, czego się spodziewać. Do tego producenci zaczęli powszechnie stosować AdBlue, czyli roztwór mocznika konieczny do usuwania ze spalin tlenków azotu. Musi być on co kilkanaście tysięcy kilometrów uzupełniany, co też jest kosztem.

Od września nie są już produkowane tańsze dostawczaki z normą emisji spalin Euro 5. Można je co prawda nadal kupować, ale są to egzemplarze ze stoków, wyprodukowane wcześniej, a ich dostępność z czasem będzie coraz bardziej ograniczona. Tym samym widoczne już są wyraźne spadki sprzedaży, jeśli zestawimy ze sobą dane z sierpnia i września br. To pierwsze takie spadki sprzedaży w segmencie aut dostawczych od 21 miesięcy. Największe tąpnięcie we wrześniu zanotowały IVECO (rejestracje skurczyły się o 56,3%) w porównaniu z sierpniem, w Oplu było to już 67,2%, a w Dacii 25,3%. Importerzy nie przewidują jednak dłuższego załamania się sprzedaży w Polsce po wejściu normy Euro 6, gdyż rynek napędza w równie dużym stopniu dobra koniunktura w gospodarce. Tym samym po kilku miesiącach handlowej posuchy sprzedaż ponownie zacznie rosnąć.

w4

W ciągu III kwartałów br. zarejestrowano w Polsce 44,4 tys. nowych pojazdów dostawczych o DMC do 3,5 tony, czyli 20% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. To rekordowy wynik w ostatnim dziesięcioleciu. W segmencie dostawczaków pozycję lidera utrzymuje Fiat, który dostarczył 8470 pojazdów. Włosi zanotowali w ciągu III kw. wzrost rejestracji zaledwie na poziomie 0,9%. Oznacza to, że udział rynkowy Fiata wyraźnie się skurczył z 22,7% do 19,1%. Wiceliderem nadal pozostaje Renault, które zanotowało wzrost sprzedaży na poziomie 22,8%, konsekwentnie zwiększając swoje udziały rynkowe (do 14,6%). Przez lata najchętniej zamawianym dostawczakiem na polskim rynku był Fiat Ducato. W tym roku model ten został wyprzedzony przez Renault Master. Francuzi dostarczyli 5540 szt. tych pojazdów, Fiat Ducato był zarejestrowany 5500 razy. Do wielkiej trójki najpopularniejszych modeli w imponującym stylu wskoczyło IVECO Daily, których zarejestrowano 3872 szt. Sprzedaż tej marki w ciągu III kw. zwiększyła się o 74% w zestawieniu z tym samym okresem roku ubiegłego. I to mimo załamania sprzedaży we wrześniu br.

Przeczytaj również
Popularne