Zmiany w podatku akcyzowym ograniczą oszustwa na rynku aut używanych. Tak uważa Forum Rynku Samochodów Używanych - zespół w skład którego wchodzą przedstawiciele największych w Polsce firm działających na rynku samochodów używanych, które wydało oświadczenie popierające proponowane przez Ministerstwo Finansów zmiany w systemie naliczania podatku akcyzowego od samochodów.
„Zmiana ta, pomijając w ogóle dyskusję o wysokości stawek akcyzowych, dzięki uzależnieniu wysokości akcyzy jedynie od wieku i pojemności samochodu, a nie od jego deklarowanej wartości, zlikwiduje powszechny problem fałszowania umów i zaniżania wartości pojazdów używanych sprowadzanych do Polski, a tym samym da uczciwym sprzedawcom takich aut równe szanse w konkurowaniu na rynku z handlarzami nieuczciwymi, oszukującymi tak Skarb Państwa, jak i nabywców tychże pojazdów. Mamy nadzieję, że zmiana modelu podatku akcyzowego jest pierwszym krokiem do przywrócenia na rynku sprzedaży aut używanych w Polsce wiary polskich przedsiębiorców i ich klientów w sprawne i sprawiedliwe funkcjonowanie naszego państwa” – oświadcza FRSU.
Sprzedaż samochodów używanych w Polsce obejmuje ponad 1,5 mln transakcji rocznie. Rynek ten boryka się z wieloma problemami natury prawnej, w tym głównie z nieuczciwymi sprzedawcami i rozwojem „szarej strefy”. Jednym z podstawowych problemów jest nagminne zaniżanie wartości pojazdów używanych sprowadzanych z zagranicy. W czerwcu 2016 r. Forum Rynku Samochodów Używanych przekazało do polskich władz wykonawczych i ustawodawczych projekty zmian prawnych dotyczące ograniczenia nieuczciwych praktyk i szarej strefy w branży sprzedaży aut używanych, wśród niż także propozycje wprowadzenia zmian w zasadach naliczania podatku akcyzowego.
- Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące opodatkowania samochodów podatkiem akcyzowym oparte są na dwóch czynnikach - podstawie opodatkowania, którą stanowi wartość pojazdu oraz stawki uzależnionej od pojemności silnika (3,1% dla pojazdów do 2000 cm pojemności oraz 18,6% dla pojazdów o pojemności silnika powyżej 2000 cm). Powyższa konstrukcja przyczynia się do nadużyć. Powszechnym zjawiskiem jest zaniżanie wartości pojazdu w zawieranych za granicą pisemnych umowach kupna-sprzedaży, co faktycznie prowadzi do obniżenia wpływów do budżetu państwa i nierównej konkurencji na rynku – przekonuje Paweł Rzepka, przewodniczący FRSU i prezes firmy Carport.
- Projekt rządowy zakłada, że wysokość podatku nie będzie już uzależniona od deklarowanej wartości auta. Dotychczas w bardzo wielu wypadkach obserwowaliśmy zaniżanie wartości aut sprowadzanych z zagranicy. FRSU zwracało na to uwagę, składając pakiet propozycji zmian w prawie w czerwcu 2016 r. Nowe zasady są jasne i sądzę, że dzięki nim naprawionych zostanie wiele zaniedbań w polskim systemie prawnym. I co najważniejsze, uczciwi sprzedawcy aut używanych - tacy jak my - będą mieli na rynku równe szanse, bez konieczności konkurowania z nieuczciwymi handlarzami fałszującymi umowy i zaniżającymi wartość pojazdów używanych sprowadzanych do Polski – mówi Przemysław Vonau, prezes zarządu salonu samochodów używanych autlet.pl i członek FRSU.
Forum Rynku Samochodów Używanych – działający przy Związku Dealerów Samochodów