T-GDI, 7-DCT oraz GT Line – to oznaczenia wybranych nowinek jakie pojawiły się w zmodernizowanej Kii cee'd drugiej generacji. To kolejne atuty tego kompaktu, które mają przyciągnąć uwagę coraz bardziej wybrednych europejskich nabywców.
Od momentu uruchomienia produkcji Kii cee'd w słowackiej Żylinie w 2006 roku do dziś wyjechało z niej ponad milion tych zgrabnych kompaktów. Tylko w Polsce sprzedano ich ok. 50 tys., i to właśnie nad Wisłą znajduje się ich największy odbiorca flotowy w całej Europie, czyli polska policja.
Druga generacja cee'da pojawiła się na rynku w 2012 roku a już od czerwca pojawił się w ofercie model po faceliftingu.
Pod względem wizualnym cee'd niewiele się zmienił. Dzięki m.in. nowym osłonom pod silnikiem producentowi udało się obniżyć opór powietrza z 0,3 do 0,29. Producent zdecydował się na wprowadzenie linii modelowej GT-Line upodabniającej wizualnie pojazd do sportowych modeli GT. Dotychczas sportowy wariant budził zainteresowanie ok. 1% nabywców cee'da w Polsce, jednak model GT Line ma w założeniach importera stanowić już 7% łącznej sprzedaży (sprzedaż GT będzie zachowana na obecnym poziomie). Wersja GT Line wyróżnia się bardziej masywnym i sportowym zderzakiem, diodami LED ułożonymi w kwadrat, specjalnymi felgami, aluminiowymi obwódkami szyb, większymi progami, innym zderzakiem tylnym i zmienionym kloszem tylnych lamp oraz podwójnym wydechem z tyłu. Wariant ten możemy zamówić wyłącznie z nowa jednostką 1.0 T-GDI lub też najmocniejszym 136-konnym dieslem. Przy okazji faceliftingu nie mogło też zabraknąć wprowadzenia do oferty nowych lakierów (debiutują trzy) oraz nowych wzorów felg (cztery nowe w ofercie).
Producent postanowił zadbać o lepsze wyciszenie pojazdu stosując minimalnie grubsze materiały wyciszające, które mają również większą gęstość. Co ważne producent pozwala na bezpłatne aktualizacje nawigacji w okresie siedmiu lat od zakupu. Aktualizacji podlega również system, dzięki czemu nie powinniśmy mieć obaw, że nowo wprowadzane modele smartfonów nie będą współpracować z samochodowym zestawem multimedialnym.
Istotną nowością pod maską cee'da jest trzycylindrowa, turbodoładowana jednostka benzynowa 1.0 T-GDI. Silnik ten został opracowany i jest budowany w Korei. Jest on oferowany w dwóch wersjach: niedostępnej w Europie 100-konnej oraz o mocy 120 KM. Drugi wariant osiąga maksymalny moment obrotowy 171 Nm w zakresie 1500-4000 obr./min. I rzeczywiście producent nie ma się czego wstydzić na tle konkurentów. Dodajmy, że jednostka 1.6 GDI osiąga maksymalny moment 164 Nm dopiero przy 4850 obr./min. Mimo wyższych cen wersji 3-cylindrowej importer zakłada, że będzie ona stanowiła ok. 10-15% sprzedaży ceed'a w Polsce.
Nowy silnik Kii można z powodzeniem zestawiać z jednostką 1.0 EcoBoost opracowaną przez Forda. Silnik jest bardzo elastyczny, łatwo i płynnie wchodzi na obroty a przy tym zapewnia akceptowalne osiągi. Podczas jazdy miejskiej cee'd w wersji kombi spalał nam ok. 7,5 l/100km, w trasie zużycie spadało do 5,7 litra. Jazda ze stałą prędkością 130 km/h łączyła się ze spalaniem na poziomie 7,3 l. Nie są to złe wyniki biorąc pod uwagę rozmiary i masę pojazdu (1230-1360 kg zależnie od wersji).
Zmianom poddano również silnik 1.6 CRDi, w którym zastosowano nowy wtrysk paliwa i pompę oleju. Silnik 1.6 CRDi rozwija moc 136 KM (w porównaniu do 128 KM jak dotychczas) i moment 280 Nm (poprzednio 265 Nm) od 1500 obr/min (poprzednio 1900 obr/min). Oferta jednostek napędowych Kia cee’d obejmuje w dalszym ciągu benzynowy 136-konny GDI o pojemności 1,6 litra i przekonstruowany 100-konny 1.4 MPI oraz popularny diesel 1.4 CRDi.
Drugą ważną nowością w cee'dzie jest siedmiobiegowa dwusprzęgłowa skrzynia 7-DCT. Jest dostępna na razie tylko z najmocniejszym dieslem.
Za zmodernizowanego cee'da w podstawowej wersji S (1.4/100 KM) zapłacimy 56 990 zł. Model 1.6GDI/135 KM dostępny jest dopiero od wersji M w cenie 64 040 zł, a wariant z nowym silnikiem 1.0 T-GDI/120 KM od 67 040 zł. Kwota za 90-konnego diesla na fakturze wyniesie co najmniej 65 040 zł. Diesel 1.6 CRDi/136 KM sprzężony z dwusprzęgłową, 7-biegową skrzynią to wydatek 77 040 zł.
Zmodernizowana Kia cee’d trafiła do polskich salonów w lipcu, ale dopiero od września są dostępne GT i GT Line.
Więcej informacji o odmłodzonym modelu cee'd znajdziecie Państwo we wrześniowym numerze magazynu FLEET.
PD