Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Jeep ma już 80 lat

15 lipca 1941 r. firma Willys-Overland Co. podpisała kontrakt z Departamentem Wojny USA na rozpoczęcie produkcji pierwszego wojskowego pojazdu Jeep. Do 1945 roku, na potrzeby armii amerykańskiej Willys-Overland wyprodukował ponad 350 000 sztuk Jeepa MB. A to był dopiero początek...

Na jego bazie wojskowego modelu wkrótce potem stworzono cywilny model Jeepa CJ, którego produkcja rozpoczęła się jeszcze przed zakończeniem wojny. CJ-2A z 1945 roku był pierwszym na świecie „cywilnym” pojazdem z napędem na cztery koła dostępnym masowo. Chociaż CJ-2A miał konstrukcję MB, wprowadzono w nim jednak kilka godnych uwagi ulepszeń. Wyposażenie obejmowało otwieraną klapę tylną, koło zapasowe na burcie nadwozia, powiększone reflektory oraz zewnętrzny korek wlewu paliwa.

Pierwszy SUV
W 1946 r. firma Willys-Overland wprowadziła na rynek pierwsze w branży kombi ze stalowym nadwoziem, Willys Wagon, ale prawdziwy przełom nastąpił w 1949 r., kiedy dodano napęd na cztery koła, tworząc pierwszego SUV-a. Umożliwiający wygodne przewożenie do siedmiu pasażerów, transport ładunków i pokonywanie nawet najtrudniejszych tras, Willys Wagon zmienił zasady gry. Zaprojektowany przez Brooksa Stevensa Wagon był produkowany przez prawie 20 lat, dłużej niż jakikolwiek inny ówczesny amerykański samochód.

Jeep Jamboree – „Granddaddy" wszystkich wydarzeń 4x4
W 1953 roku w Georgetown Divide w Kalifornii zorganizowano pierwsze Jeep Jamboree, które przyciągnęło 55 samochodów i 155 uczestników. To wydarzenie, zorganizowane przez Marka Smitha pokazało, jak bardzo właściciele samochodów marki Jeep pragną spotykać się, aby razem spędzać czas i  bawić się pod znakiem przygody z napędem 4x4. Od tamtej pory Jeep Jamboree z dumą organizuje imprezy na szlakach na terenie całych Stanów Zjednoczonych, a jedną z najpopularniejszych tras off-roadowych jest Rubicon Trail we wschodniej Kalifornii biegnąca przez pasmo górskie Sierra Nevada, prawdopodobnie najbardziej wyczerpujące 17 mil (27.3 km) off-roadowej przygody na świecie. Niewiele marek samochodowych na świecie może pochwalić się takim poświęceniem i zaangażowaniem swojej społeczności, co marka Jeep. W każdym zakątku świata, każdego dnia można zobaczyć pasję właścicieli i fanów samochodów z logo Jeepa.

Wagoneer tworzy oryginalnego SUV-a klasy Premium
W 1963 Jeep Wagoneer był oryginalnym SUV-em klasy Premium łączącym napęd na cztery koła z automatyczną skrzynią biegów. Wyposażony w opcje, które do tej pory były dostępne tylko w samochodach osobowych z wyższej półki, Wagoneer zmienił oczekiwania Klientów, co do samochodu z napędem na cztery koła. Dzięki temu poszerzono rynek i atrakcyjność samochodów z napędem 4x4 i stworzono nowoczesnego SUV-a, reklamowanego jako „All-New, All-Jeep”.
20 lat później marka Jeep wprowadziła na rynek Grand Wagoneera, który przeniósł wrażenia Premium 4x4 na wyższy poziom, oferując w standardzie wyposażenie, jak skórzana tapicerka, klimatyzacja, radio AM/FM/CB, izolacja akustyczna i wykończenie, podkreślające naturalny rysunek słojów drewna.

Pierwszy na świecie kompaktowy SUV – Cherokee
Kryzys energetyczny z 1979 roku doprowadził do rozwoju mniejszego pojazdu 4x4. Jeep Cherokee XJ z 1984 roku został zaprojektowany od podstaw i był pierwszym na świecie kompaktowym SUV-em. Zbudowany na platformie samonośnej, samochód był znacznie mniejszy niż jego poprzednik, zachowując jednakże 90% przestrzeni w kabinie. Pojazd był wyposażony w system napędu na cztery koła Command-Trac umożliwiający szybką zmianę trybów skrzyni rozdzielczej podczas jazdy.

Narodziny legendy
Pojawienie się Jeepa Wranglera w 1986 r. było odpowiedzią na potrzeby Klientów poszukujących kompaktowego SUV-a oferującego większy komfort. Nowy model miał niższy środek ciężkości, wygodniejsze wnętrze i lepiej zachowywał się na drodze. Stworzył precedens, stając się jednym z najbardziej lubianych, o wyjątkowych zdolnościach terenowych, samochodów marki Jeep w  historii. Mimo że na wzór CJ-7 nadwozie Wranglera było wciąż otwarte, wspólnych części i komponentów pozostało niewiele, a od strony mechanicznej nowy Jeep był bliższy Cherokee niż CJ-7. 5 sierpnia 1987 roku, nieco ponad rok od momentu wprowadzeniu Wranglera na rynek, American Motors Corporation została sprzedana spółce Chrysler Corporation, a popularna marka Jeep stała się częścią Chrysler's Jeep / Eagle Division.

Jeep Grand Cherokee dosłownie przedziera się w Detroit
7 stycznia 1992 roku podczas inauguracji Salonu Samochodowego „North American International Auto Show” w Detroit, prezes Chryslera, Bob Lutz, zjechał pierwszym nowym Jeepem Grand Cherokee ZJ z linii produkcyjnej Jeffersona, przejechał ulicami miasta, a następnie w niezwykle efektowny sposób, przedarł się przez szklaną ścianę Cobo Center, znacząc nadejście przełomowego SUV-a klasy Premium. Grand Cherokee oferował ekskluzywne wyposażenie wnętrza, świetne zachowanie na drodze i komfort bez uszczerbku dla możliwości terenowych, dzięki którym marka Jeep stała się legendą.

Niezrównana przyczepność i zachowanie na drodze
W 1999 roku wprowadzono dwa nowe systemy napędu na cztery koła. System Quadra-Trac II oferował innowacyjny system, transferujący moment obrotowy z tyłu na przód i z boku na bok, co oznaczało, że moment napędowy był natychmiast dostępny na wszystkich czterech kołach, zapewniając doskonałą przyczepność i zachowanie na drodze przez cały czas i we wszystkich warunkach bez ingerencji kierowcy. Po połączeniu systemu Quadra-Trac z nowymi progresywnymi osiami Vari-Lok, dostarczającymi znacznie większy moment obrotowy na koło z lepszą przyczepnością, powstał nowy system Quadra-Drive.

Globalna ekspansja
W ciągu ostatniej dekady marka Jeep rozszerzyła swoją globalną ofertę produktów o nowe modele, jak kompaktowy Jeep Renegade i całkowicie nowy Jeep Gladiator, najbardziej wszechstronny pickup Jeepa w historii. Marka rozszerzyła również swoją działalność produkcyjną, dzięki czemu Klienci na takich rynkach jak: Europa, Brazylia, Indie i Chiny, mogą cieszyć się lokalnie montowanymi samochodami marki Jeep.
Zróżnicowane portfolio produktów i globalny zasięg produkcji, z 10 fabrykami w 6 krajach, umożliwiły marce Jeep znaczne zwiększenie sprzedaży w ciągu 10 lat.

 

W roku jubileuszu 80-lecia, ewolucja marki Jeep przyspieszyła wraz z pojawieniem się 4xe, czyli wyłącznego i zastrzeżonego przez markę Jeep sposobu wykorzystania elektryfikacji do opracowywania i produkcji najbardziej wydajnych, dających radość z jazdy i zaawansowanych samochodów 4x4 na świecie, w tym całkowicie nowego Jeepa Grand Cherokee, który zostanie zaprezentowany na targach New York International Auto Show w 2021 roku.
Jako ikona, Jeep Wrangler 4xe przewodzi ofensywie elektryfikacyjnej marki. Jeep Wrangler Trail Rated® 4x4 swoje możliwości zawdzięcza szczelnemu, wodoodpornemu akumulatorowi i elektronice, która sprawdza się w najtrudniejszych warunkach. Napędzana silnikiem 2.0L R4 DOHC turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa, wersja PHEV 4xe dysponuje imponującą mocą 380 koni mechanicznych i momentem obrotowym wynoszącym 637 Nm. Dzięki zużyciu paliwa na poziomie około 3,5 l/100 km w trybie hybrydowym, bezemisyjnemu zasięgowi w trybie elektrycznym wynoszącemu ponad 50 km (w cyklu miejskim WLTP), przyspieszeniu od 0 do 100 km/h w 6,4 sekundy i trybom jazdy E-Selec, jest to najpotężniejszy Wrangler w historii wprowadzony w Europie.

 

Jeep

Przeczytaj również
Popularne