Auta hybrydowe przestały być tylko kwiatkiem do kożucha dla firm motoryzacyjnych. Ich sprzedaż z roku na rok rośnie. Samar przygotował statystki, które pokazują, które hybrydy są najpopularniejsze w poszczególnych segmentach rynkowych.
Po pierwszym półroczu 2017 r. Polacy nabyli już łącznie 8 594 samochodów z napędem spalinowo-elektrycznym. To o 90% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Tak duży przyrost sprzedaży pokazuje, że kierowcy coraz bardziej dostrzegają walory aut hybrydowych. To trend, który jest coraz popularniejszy na świecie.
Na polskim rynku oferowanych jest kilkadziesiąt modeli hybrydowych, jednak zainteresowanie nimi nie rozkłada się równomiernie. Sprzedaż niektórych sięga tysięcy egzemplarzy, inne sprzedają się pojedynczo. Poniżej prezentujemy wyniki w poszczególnych segmentach rynkowych, w rozbiciu na marki wolumenowe oraz na marki klasy premium.
MARKI WOLUMENOWE
Segment B
Jedynym przedstawicielem segmentu B jest Toyota Yaris Hybrid. Tym samym jest ona zwycięzcą w swoim segmencie, ale jednocześnie znajduje się w ścisłej czołówce wszystkich aut hybrydowych. Od stycznia do czerwca zarejestrowano 1173 sztuk tego modelu. Jej cena startuje z poziomu 66 900 zł.
Segment C
W pierwszym półroczu 2017 roku zarejestrowano w Polsce 2256 samochodów z napędem hybrydowym należących do segmentu C. Co ciekawe, z wyjątkiem jednej sztuki (Volkswagen Golf GTE – wersja plug-in, za 158 tys. zł), wszystkie to Toyoty Auris w wersjach hatchback i kombi. Hybrydy Toyoty kosztują od 85 900 złotych.
Segment D
W ciągu pierwszych 6 miesięcy zarejestrowano 241 hybryd z tego segmentu. Najpopularniejszym modelem okazał się Hyundai Ioniq – 107 rejestracji (105 900 zł). Na drugim miejscu uplasowała się Toyota Prius (ceny od 119 tys. zł) z wynikiem na poziomie 90 rejestracji. Trzeci był kosztujący 131 tys. zł Ford Mondeo Hybrid (33 rejestracje). Czwarty - Volkswagen Passat GTE (11 rejestracji), którego ceny za wersję hybrydową typu plug-in zaczynają się od 176 tys. zł.
Minivany
W tym segmencie do klientów trafił zaledwie jeden egzemplarz samochodu - Toyota Prius+, której ceny zaczynają się od 139 tys. zł.
Crossovery
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy bieżącego roku zarejestrowano w Polsce w sumie 2449 crossoverów hybrydowych. Na pierwszym miejscu znalazła się kosztująca 106 900 zł Toyota C-HR, z liczbą rejestracji na poziomie 2232 sztuk. Na drugim i równocześnie ostatnim miejscu w tym segmencie uplasowała się Kia Niro (88 900 zł) z liczbą rejestracji na poziomie 217 sztuk.
SUV-y
Po sześciu miesiącach tego roku zarejestrowano w Polsce 1353 hybrydy z tego segmentu. Najpopularniejszym modelem (1346 sprzedanych egzemplarzy) okazała się Toyota RAV4. Na drugim miejscu znalazł się Mitsubishi Outlander PHEV (7 rejestracji). Cennik Mitsubishi zaczyna się od kwoty 189 tys. zł.
MARKI KLASY PREMIUM
Segment B
Segment ten ma w klasie premium tylko jednego przedstawiciela i jest nim BMW i3. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że to model elektryczny, ale wersja z Range Extenderem, a więc agregatem prądotwórczym klasyfikuje się jako hybrydę. W pierwszym półroczu do klientów trafiło 27 egzemplarzy tego auta. Jego cena podstwowa to 182 tys. zł.
Segment C
Od stycznia do czerwca 2017 zarejestrowano w Polsce 272 samochody klasy premium z napędem hybrydowym, należące do segmentu kompaktów. Najpopularniejszym samochodem w tym gronie jest Lexus CT 200h za 117 900 zł, którego kupiło aż 270 osób. Na drugim miejscu, z dwiema rejestracjami znalazło się Audi A3 Sportback e-tron, które kosztuje od 170 tys. zł.
Segment D
W pierwszej połowie bieżącego roku zarejestrowano w sumie 131 samochodów z napędem hybrydowym w tym segmencie. Na pierwszym miejscu znalazło się Infiniti Q50 (liczba rejestracji 63). Ceny tego auta zaczynają się od 224 tys. zł. Kosztujący 175 tys. zł BMW 330e (hybryda typu plug-in) znalazł się na drugim miejscu z liczbą rejestracji na poziomie 39 sztuk, a podium zamyka Lexus IS 300h (29 rejestracji). Lexus kosztuje praktycznie tyle samo ile BMW - 174 tys. złotych.
Segment E
W okresie od stycznia do czerwca zarejestrowano w Polsce 56 samochodów premium segmentu E. Na pierwszym miejscu z 33. sprzedanymi autami uplasował się Lexus GS (218 tys. zł). Kolejne miejsca zajęły kosztujące minimum 242 tys. zł BMW 5 (14 rejestracji), oferowane od 288 tys. zł Infiniti Q70 (8 rejestracji) oraz Mercedes E (jedna sztuka). Mercedes kosztuje dokładnie tyle samo pieniędzy co BMW 5, a więc 288 tys. zł.
Segment F
W segmencie największych limuzyn poziom rejestracji hybryd za pierwsze pół roku to 3 samochody. Na pierwszym miejscu (2 rejestracje) znajduje się BMW 7 (koszt minimum 450 tys. zł). Jedną rejestrację odnotował Lexus LS. Samochód zgodnie z cennikiem kosztuje od 633 tys. zł.
Segment G
Klasa samochodów sportowych również występuje w odmianach hybrydowych. Od stycznia do czerwca 2017 r. zarejestrowano w sumie 16 egzemplarzy. Na pierwszym miejscu (po 6 rejestracji) znalazły się Porsche Panamera (490 tys. zł) oraz BMW i8 (616 tys. zł). Trzecie miejsce (4 rejestracje) przypadło Lexusowi RC, który kosztuje od 199 tys. zł.
Minivany
Segment minivanów klasy premium ma, podobnie jak w przypadku minivanóa) wolumenowych zaledwie jednego przedstawiciela i jest nim BMW 2 Active Tourer. Samochód w wersji podstawowej kosztuje 157 000 złotych. W pierwszym półroczu BMW sprzedało 10 takich aut.
Crossovery
Ten segment rynku jest bardzo popularny wśród klientów aut klasy premium, którzy wybierają modele hybrydowe. W okresie od stycznia do czerwca zarejestrowano aż 342 takie auta. Segment ten zdecydowanie zdominował Lexus NX. Dealerom udało się sprzedać aż 336 egzemplarzy kosztującego 196 tys. zł samochodu. Pozostałe miejsca zajęły Mercedesy GLC (5 rejestracji) oraz Mercedes GLC Coupe (jedna rejestracja). dwie rejestracje to Mercedes GLE (od 354 tys. zł).
SUV-y
W pierwszym półroczu zarejestrowano 264 samochody należące do tego segmentu. Na pierwszym miejscu znalazł się kosztujący od 307 tys. zł Lexus RX (209 rejestracji). Na kolejnych uplasowały się kosztujące 351 tys. zł Volvo XC90 (33 rejestracje), BMW X5 za 267 tys. zł (11 rejestracji) oraz Porsche Cayenne, którego cena to minimum 428 tys. zł (5 rejestracji). Na pozostałych miejscach uplasowały się hybrydy marki Audi. Model Q7 kupiło 4 klientów oraz hybrydy Mercedesa - GLE wybrało 2 klientów.