Hyundai oficjalnie już rozpoczął w Polsce sprzedaż kompaktowego modelu o nazwie Ioniq. To pierwszy samochód koreańskiego producenta, który będzie oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym lub elektrycznym. Wersja hybrydowa, z podstawowym wyposażeniem Business kosztuje 99 990 zł.
Ioniq to model, który bierze na celownik Toyotę Prius. Oba modele są do siebie zbliżone pod względem stylistycznym oraz zastosowanego układu napędowego. Wersję hybrydową, do której dołączą później odmiany elektryczna oraz hybrydowa z możliwością ładowania z gniazdka (PHEV), napędzają nowo opracowany, czterocylindrowy silnik 1.6 GDI Kappa o mocy 105KM (77 kW) i silnik elektryczny o mocy 43,5 KM (32 kW). Łączna moc zespołu napędowego wynosi 141 KM. Siła napędowa przekazywana jest na koła przedniej osi za pośrednictwem dwusprzęgłowej przekładni 6DCT. Dzięki temu samochód jest bardzo dynamiczny, a zmiana biegów odbywa się płynie, w sposób nie zauważalny dla kierowcy. Układ napędowy Ioniq-a może pracować w trzech trybach: Sport, Comfort i Eco. Zmienia się wówczas nie tylko charakterystyka pracy silnika i skrzyni biegów, ale też siła z jaką pracuje układ wspomagania kierownicy.
Silnik elektryczny czerpie energię z akumulatorów litowo-jonowo-polimerowych, które charakteryzują się największą gęstością, czyli ilością zmagazynowanej energii elektrycznej w tej samej objętości. Dodatkowym atutem jest to, że nie mają one tzw. efektu pamięci, co oznacza, że ich pojemność nie zmienia się przez cały okres eksploatacji samochodu. Akumulatory zamontowano pod tylną kanapą, dzięki temu środek ciężkości pojazdu jest nisko położony, co w znaczący sposób poprawia właściwości jezdne. Takie umiejscowienie akumulatorów pozwoliło wygospodarować spory 550-litrowy bagażnik.
Każdy Ioniq wyposażony jest liczne systemy poprawiające bezpieczeństwo. Na pokładzie znajdują się m.in. 7 poduszek bezpieczeństwa (w tym poduszkę kolanową kierowcy), system hamowania awaryjnego, aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu, system ostrzegania o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu oraz system wykrywania martwego pola z ostrzeganiem przed pojazdami nadjeżdżającymi z tyłu. Wszystkie one zmniejszają ryzyko wystąpienia kolizji na drodze. Komfort jazdy podnoszą natomiast automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja z jonizatorem powietrza, kamera cofania, aktywny tempomat oraz czujnik deszczu. Samochód można doposażyć w system nawigacji z 8-calowym dotykowym ekranem, radiem cyfrowym DAB i 10-letnim programem aktualizacji map MapCare.
Hyundai Ioniq jest objęty 5-letnią gwarancją, bez limitu kilometrów oraz 8-letnim programem Assistance. Na zespół akumulatorów producent udziela 8-letniej gwarancji limitowanej przebiegiem 200 tys. km. Specjalnie z myślą o przedsiębiorcach, już od pierwszego dnia sprzedaży Ioniq jest objęty specjalną ofertą finansowania w postaci atrakcyjnego kredytu, leasingu lub programu Hyundai Abonament.
Żródło: MH/Hyundai