Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Toyota Aygo - Ay, jak to jedzie

Toyota Aygo to mały, miejski samochód, dobrze znany klientom. Ten samochód zazwyczaj nie kojarzy się z dużymi emocjami, a z miejskim maluchem, który zapewnia przemieszczanie się z punktu A do punktu B. Czy tak być musi? W większości wypadków tak, ale polski oddział Toyoty udowadnia, że może być inaczej. Sportowo, szybko i emocjonująco.

Ostry maluch Toyoty – Aygo Chili
Aygo jest jednym z trojaczków (Peugeot 107, Citroën C1), które zadebiutowały w 2005 r. Samochód ten dość znacznie wpłynął na segment najmniejszych samochodów. Był jednym z pierwszych miejskich samochodów, które pokazały, że taki samochód może być dobrze wykończony, mieć obszerne wnętrze i sporą liczbę innowacyjnych gadżetów ułatwiających codzienne, krótkie podróże. Gdyby nie wprowadzenie na rynek Aygo już ładnych kilka lat temu, można przypuszczać, że wprowadzony w tym roku na rynek VW Up! nie byłby tak dopracowany i nie miałby tylu ciekawych rozwiązań.
Mimo że Aygo zostało wprowadzone na rynek aż 7 lat temu, sylwetka, a także design samochodu nie postarzały się zbytnio. Samochód nadal prezentuje się bardzo ciekawie i może się podobać. Wersja samochodu, która zaprezentowana została w tym roku, ma tylko kilka zmian stylistycznych, które nie rzucają się zbytnio w oczy i w większości skupione są na przedniej części nadwozia. Samochód ma inne przednie lampy, zderzak, a także grill. Model rocznikowy 2012 przeszedł także kilka zmian wewnątrz samochodu. Dostępne są dodatkowe opcje wyposażenia, poprawiające komfort podróżowania. Przygotowana została specjalna ostra wersja Chili, z obszerną listą wyposażenia w przystępnej cenie. Samochód w tej wersji ma specjalny kolor – chili – a także unikatową tapicerkę i dodatkowe elementy wyposażenia w środku. Wszystko to dostaniemy za 41 200 zł. Wersja podstawowa dostępna jest już od 32 500 zł.

Miło nam poinformować, że redaktor Piotr Tabor za sterami Aygo Sport wygrał zawody dla dziennikarzy.


Mały z Wałbrzycha
W tej chwili w samochodzie dostępna jest tylko jedna jednostka napędowa – znana z wersji sprzed liftingu 1.0 VVT-i o mocy 68 km. Silnik jest odpowiedni do takiego samochodu. Mała pojemność zapewnia niskie spalanie (nawet 4,4 l/100 km), a także wystarczające osiągi. Cieszyć może fakt, że tak dobre silniki powstają w polskiej fabryce w Wałbrzychu.
Aygo to doskonały samochód miejski. Dobrze wyposażony, tani w eksploatacji, a także szybki w obsłudze serwisowej (co potwierdzają badania). Polski oddział Toyoty, chcąc pokazać, jak duży potencjał drzemie w Aygo, zbudował specjalną wersję – Aygo Sport, samochód przygotowany do sportu, został stworzony w oparciu o seryjne Aygo przy użyciu podzespołów z seryjnych samochodów Toyoty.
Zespół napędowy, a także zawieszenie zostały zaadaptowane z Toyoty Yaris, a następnie odpowiednio przygotowane do rywalizacji sportowej. Zawieszenie to zestaw, który zapewnia wręcz obłędne prowadzenie. Aygo został wyposażony w elementy zawieszenia Yarisa, co pozwoliło na zwiększenie rozstawu kół. Seryjne amortyzatory i sprężyny zostały zastąpione wyczynowym zawieszeniem gwintowanym topowej marki – KW. Całość zestrojona dokładnie pod ten samochód działa wspaniale. Samochód prowadzi się genialnie i wydaje się, że czasem łamie prawa fizyki.
Aygo Sport został wyposażony także we wszystkie elementy bezpieczeństwa – klatka zbudowana wg regulaminu FIA i załącznika J, co uprawnia ją do startu w każdych zawodach sportowych – nawet rangi mistrzostw świata. Homologowane fotele kubełkowe i pasy czteropunktowe zapewniają odpowiednie trzymanie w zakrętach, a system gaśniczy dba, by po ewentualnym wypadku we wnętrzu nie było zbyt gorąco. Tak przygotowany samochód musiał także z zewnątrz zaznaczyć swoje osiągi. Specjalnie przygotowany zestaw spoilerów poszerza samochód, a także nadaje mu wyścigowego klimatu. Gdyby taka Toyota Aygo dostępna była w sprzedaży seryjnej – już stałbym w kolejce.
Samochód zbudowany w większości przy użyciu seryjnych części Toyoty zapewnia genialne osiągi i pokazuje jak duży potencjał drzemie w technologii, którą dysponuje Toyota. Mimo pojemności zaledwie 1,33 l samochód ma 120 KM, które rozpędzają małe Aygo do 100 km/h w 8 s! Jego właściwości trakcyjne, a także prowadzenie potrafią pozytywnie zaskoczyć nawet doświadczonych kierowców. Wygląd Aygo Sport po prostu zachwyca. Nigdy wcześniej nie pomyślałem, że tak może wyglądać miejski maluch. Byłbym nawet gotowy zostać pracownikiem roku, gdyby tylko pracodawca w nagrodę obiecał wymianę seryjnej Aygo, na wersję sport. Chcę ją mieć.

Kto testował: Piotr Tabor

Co: Toyota Aygo

Gdzie: Sochaczew

Kiedy: 27.03.2012

Ile: 50 km

Zachwycający wygląd wersji SPORT

Wersja SPORT nie jest produkowana seryjnie

Przeczytaj również
Popularne