Największy model w ofercie japońskiej marki na rynku europejskim – Suzuki SX4 S-Cross ‒ przeszedł gruntowną modernizację. Najciekawszych zmian dokonano w tym modelu pod maską.
Suzuki jako jedna z pierwszych marek na rynku europejskim wprowadziła na rynek crossovera już w 2006 roku. W ostatnich latach mocno tę ofertę rozbudowano o model segmentu C, czyli SX4 S-Cross, oraz nieco mniejszą Vitarę. Nie zapominajmy, że japońska marka ma jeszcze w ofercie model Jimny, a do niedawna również Ignisa, który doczeka się następcy jesienią br. Dzięki odmłodzonej gamie crossoverów Suzuki zamierza zwiększyć do 2020 roku sprzedaż na rynku europejskim z 200 tys. obecnie do około 280 tys. sztuk.
Odmłodzony model SX4 S-Cross rozpoznamy m.in. po nowych, mniejszych przednich reflektorach, nowej atrapie grilla i innym zderzaku przednim. Z oferty zniknęły reflektory bi-ksenonowe, a ich miejsce zajęły reflektory LED. Zmianom, choć mniej znaczącym, poddano również pas tylny. Prześwit zwiększył się z 16,5‒17 cm (zależnie od wersji) do 18 cm, za sprawą seryjnego zastosowania nowego rozmiaru ogumienia.
Zmiany w kabinie są minimalne. Nadal ergonomia i jakość montażu Suzuki oraz wygoda foteli wypadają bardzo dobrze. Przeciętnej jakości ciemnoszare tworzywa nie robią jednak złego wrażenia.
Przyzwoicie wypada funkcjonalność wnętrza – nie brakuje uchwytów i schowków, a w bagażniku zastosowano praktyczną podwójną podłogę. Pojemność bagażnika w tym modelu wynosi 430 l, a po złożeniu oparć kanapy powiększa się do 1269 l. Jedynym większym minusem jest mała przestrzeń nad głowami pasażerów drugiego rzędu w momencie montażu szklanego dachu.
Z oferty modelu SX4 S-Cross jakiś czas temu zniknął silnik Diesla 1.6 DDIS/120 KM, a obecnie żegnamy się z jednostką benzynową 1.6VVT/120 KM. Miejsce tej ostatniej zajęły dwa silniki turbodoładowane Boosterjet. Pierwszy z nich to 3-cylindrowa jednostka 1.0 o mocy 112 KM (170 Nm/2000‒3500 obr./min). Mocniejszy 4-cylindrowy silnik ma pojemność 1.4 i moc 140 KM (220 Nm/1500‒4000 obr./min). Silniki współpracują z 5-stopniową (1.0) lub 6-stopniową (1.4) mechaniczną skrzynią biegów. Dla obu jednostek dostępna jest również 6-stopniowa skrzynia automatyczna. Suzuki daje możliwość dokupienia napędu na cztery koła Allgrip (dopłata 7 tys. zł) dla jednostki 1.0. W modelu z większym silnikiem napęd 4WD jest montowany standardowo.
Nadal dużą zaletą crossovera Suzuki jest pewność prowadzenia i komfort resorowania. Nawet w szybciej pokonywanych zakrętach pojazd zachowuje się przewidywalnie. Wysokie noty zbiera również precyzja układu kierowniczego oraz żwawość silnika 1.4, który bardzo ochoczo zbiera się do pracy i rozpędzania samochodu.
Importer postanowił wyraźnie obniżyć ceny, bo ok. 5‒6 tys. zł, w stosunku do aktualnego modelu. Suzuki po prostu ogranicza rabatowanie swoich modeli, podając w cennikach od razu ceny zbliżone do transakcyjnych. Równocześnie wyposażenie odmłodzonego modelu jest wyraźnie lepsze. W podstawowej wersji Comfort (ceny od 66,9 tys. zł) znajdziemy m.in. manualną klimatyzację, bluetooth czy tempomat z ograniczeniem prędkości. Wersja Premium (od 73,9 tys. zł) została wzbogacona m.in. o światła do jazdy dziennej LED, dwustrefową automatyczną klimatyzację, czujnik deszczu i system multimedialny z tylną kamerą cofania. To najpopularniejszy wariant wybierany przez polskich klientów. Wersje z napędem na cztery koła kosztują od 80,9 tys. zł i są dostępne dopiero od pakietu wyposażenia Premium. Sprzedaż wersji z napędem na cztery koła stanowią ok. 30‒40% łącznej sprzedaży.
W ofercie Suzuki jest również nieco mniejszy i tańszy model Vitara, jednak w opinii importera wzajemna kanibalizacja sprzedaży jest bardzo niewielka – na poziomie 10%. A więc funkcjonowanie podobnych crossoverów w obrębie jednej marki ma sens.
Zmodernizowany SX4 S-Cross nie grzeszy urodą. Trzeba mu jednak oddać, że na drodze sprawuje się odwrotnie proporcjonalnie do tego, jak wygląda, a jednocześnie oferuje bardzo praktyczne wnętrze i całkiem atrakcyjne ceny. Dzięki temu ma szansę na utrzymanie pozycji rynkowej mimo coraz ostrzejszej rywalizacji w segmencie crossoverów i SUV-ów.
Kto testował: Przemysław Dobrosławski
Co: Suzuki SX4 S-Cross 1.4 Boosterjet Elegance Sun
Gdzie: Iława
Kiedy: 25‒26.07.2016
Ile: 200 km
Prowadzenie i komfort jazdy, całkiem praktyczne wnętrze, żwawy silnik 1.4 Boosterjet.
Dyskusyjny wygląd, mało miejsca nad głowami pasażerów drugiego rzędu (przy szklanym dachu).