Transport dystrybucyjny jest niezwykle wymagającą dziedziną logistyki. Liczy się tu nie tylko czas załadunku i rozładunku, napięty harmonogram dostaw, ale również ładowność pojazdów czy koszt ich eksploatacji. Nic dziwnego, że najwięksi producenci samochodów dostawczych wciąż prześcigają się w udoskonalaniu kolejnych modeli, które są podstawą transportu zarówno lokalnego, jak i regionalnego. Poniżej przegląd najciekawszych propozycji Mercedesa na rok 2014 w zakresie rynku nowych pojazdów dystrybucyjnych.
MERCEDES
Mercedes Benz Atego
Nowy Mercedes Atego to pojazd ciężarowy, który może zostać wykorzystany do wielu zastosowań w przypadku lekkiego i średniego transportu dystrybucyjnego. Występuje w wersjach masy całkowitej od 6,5 do 16 ton. Nowe silniki i innowacyjne rozwiązania techniczne, połączone z wydajnością, sprawiają, że Atego jest doskonałą propozycją w swojej klasie. Duży nacisk położono na jakość wykonania, zarówno elementów konstrukcyjnych wewnątrz, jak i na zewnętrz pojazdu. Kluczowymi cechami nowego Atego są jego wydajność, ekologiczność oraz ergonomia zabudowy. W modelu zastosowano oszczędne silniki cztero- i sześciocylindrowe (spełniające normę Euro 6), a także automatyczny system przełączania biegów PowerShift 3. To połączenie pozwoliło na zwiększenie ekonomii, a także bezpieczeństwa podczas jazdy. Jednostki 4-cylindrowe osiągają moc do 170 kW, a 6-cylindrowe do 220 kW. Wprowadzono także nowy hamulec silnikowy o mocy do 235 kW lub opcjonalnie do 300 kW. Ponadto podstawowy model można wyposażyć również w układ wstępnego podgrzewania paliwa, który znacznie ułatwia funkcjonowanie pojazdu w bardzo niskich temperaturach. Warta uwagi jest również stylistyka wnętrza nowego Atego, skupiona na ergonomii oraz jakości wykonania poszczególnych elementów kokpitu, dostępnego w trzech różnych wersjach. Zintegrowana tablica wskaźników z dużym wyświetlaczem o przekątnej 10,4 cm jest bardzo czytelna. Dodatkowo wprowadzono nowy komputer pokładowy i możliwość opcjonalnego wykończenia kierownicy skórą lub wprowadzenia amortyzowanego fotela. Atego to przedstawiciel nowej generacji pojazdów ciężarowych z najwyższej półki. Jak widać, pojazd został udoskonalony w porównaniu do poprzednika, jednocześnie zachowując jego mocne strony.
Mercedes Benz Antos
Odświeżony Antos to model, który sprawdzi się w przypadku ciężkiego transportu dystrybucyjnego od 18 ton. Do jego głównych zalet można zaliczyć oszczędny silnik Euro 6, ekonomiczność, ergonomiczną kabinę oraz ulepszony układ napędowy. Jako pojazd niedrogi w utrzymaniu oraz serwisowaniu, dzięki ulepszonej konfiguracji parametrów technicznych, w porównaniu do poprzednika ma szanse na umacnianie swojej pozycji na rynku.
Model ma aerodynamiczny kształt, który pozwala na większą oszczędność paliwa. Dodatkowym usprawnieniem w tej kwestii ma być również żaluzja osłony chłodnicy, otwierająca się lub zamykająca w zależności od aktualnego zapotrzebowania na chłodzenie silnika. W ten sposób można zaoszczędzić również olej napędowy. Pojazd ma nowe silniki wyposażone w technologię common rail oraz system wtryskowy X-Puls, redukujący zużycie paliwa.
Warto zwrócić uwagę także na nowoczesny system FleetBoard Eco Support, który wspiera oszczędny styl jazdy, wyświetlając na bieżąco wskazówki dla kierowcy, mające na celu mniejsze zużycie paliwa. Nowy Antos jest również komfortowy dla użytkowników dzięki zastosowaniu trzech rodzajów kabin, wygodnemu fotelowi, asymetrycznemu kokpitowi oraz systemowi przemyślanych schowków i ergonomicznych półek.
Mercedes Benz Econic
Mercedes Econic jest to innowacyjny pojazd dystrybucyjny z niskim wejściem, który cechuje się dużą efektywnością pracy oraz doskonałą pracą podczas codziennej eksploatacji w transporcie dystrybucyjnym, zbiorczym lub komunalnym. Zastosowanie koncepcji kabiny o nazwie Low Entry pozwala na dostosowanie pojazdu do potrzeb kierowców, którzy nie muszą już codziennie pokonywać wielu metrów wysokości, tak jak do tej pory. Niższa pozycja siedzenia oraz przeszklenie większej części kabiny pozwalają na lepszą widoczność oraz efektywniejsze prowadzenie pojazdu. Projektanci Econica położyli duży nacisk na komfort pracy kierowców i bezpieczeństwo jazdy.
Pojazd wyposażony jest w niskoemisyjne silniki BlueEFFICIENCY Power o mocy od 220 do 260 kW (spełniający normę Euro 6) oraz automatyczną sześciostopniową skrzynię biegów Allison z oprogramowaniem Eco. Takie połączenie pozwala na ergonomiczną i ekonomiczną jazdę, a także zmniejszenie emisji hałasu oraz szkodliwych substancji. Wart uwagi jest także mocny hamulec silnikowy Premium. Wszystkie rozwiązania techniczne modelu pozwalają na redukcję paliwa o 4%, a płynu AdBlue aż do 40%!
Wnętrze kabiny Econica wyposażono w kilka intuicyjnych elementów, znacznie ułatwiających prowadzenie pojazdu, takich jak nowy układ wskaźników na kierownicy, ergonomiczna deska rozdzielcza, zintegrowana tablica wskaźników czy lepsze rozmieszczenie foteli. Dodatkowo pogrubiono izolację podłogi kabiny, dzięki czemu skutecznie stłumiono hałas jazdy, czyli również można pokusić się o stwierdzenie, że Mercedes Econic to pojazd ergonomiczny i ekologiczny, komfortowy dla pracownika oraz ma niezłe parametry techniczne.
MITSUBUSHI
Mitsubushi Fuso Carter Eco Hybrid
Fuso Canter o masie całkowitej powyżej 6,5 tony to jeden z najpopularniejszych pojazdów dystrybucyjnych z gamy modeli Daimler Trucks. Jego odświeżona wersja, Eco Hybrid, jest bezpieczniejsza, a także bardziej ekologiczna. Wyposażona jest ona w czterocylindrowe silniki BlueTec 6 o mocy 96, 110 lub 129 kW, spełniające normę Euro 5/6, w zależności od mocy. W modelu zastosowano także technologię SCR i wtrysk AdBlue. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym, model Eco Hybrid ma spalać o 23% paliwa mniej. Może świadczyć o tym uzyskanie przez model prestiżowego wyróżnienia – Europejskiej Nagrody Zrównoważonego Transportu 2014 r. Pojazd zbudowany jest jako system hybrydowy – z dodatkowym silnikiem elektrycznym, dla którego energia wytwarzana jest przez baterie litowo-jonowe. Podczas każdego hamowania są one uzupełniane dzięki zamianie energii kinetycznej w prąd elektryczny. Z pewnością jest to jeden z nowocześniejszych i bardziej innowacyjnych modeli w przypadku lekkich pojazdów dystrybucyjnych.
Kto testował: Bartosz Biesaga
Co: Mercedes Benz Atego, Mercedes Benz Antos, Mercedes Benz Econic, Mitsubushi Fuso Carter Eco Hybrid