Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Kia cee'd - Lepsza od Golfa

Koreańskie samochody w Europie jeszcze do niedawna były obiektem drwin i żartów. Nigdy nie pomyślałem, że napiszę, że jakakolwiek z koreańskich marek może być lepsza od VW. Nowa Kia cee’d, jest tak dobra, że po raz kolejny muszę przyznać się do zmiany zdania – Kia, może być lepsza od VW.

Poprzedni model cee’da był dla Kii na całym świecie jednym z najważniejszych samochodów, jaki wyprodukowali. Dobra cena połączona z ciekawy designem, nie najgorszym wykończeniem oraz dużą niezawodnością sprawiły, że Kia pierwszy raz tak naprawdę mogła nawiązać walkę w segmencie C. Kia dzięki swoim zaletom i relatywnie niskiej cenie sprzedawała się świetnie. Cee’d nie miał już czego wstydzić się przed samochodami obecnymi w segmencie od lat, jednak mimo wszystko nie był tak dopracowany jak segmentowe przeboje.

Skazany na sukces?
Na salonie samochodowym w Genewie w tym roku światu objawił się nowy cee’d. Przez swoich twórców z góry skazany był na sukces. Czy słusznie? Dowiemy się tego za kilka miesięcy, gdy rynek zweryfikuje odważne plany.
Nowego cee’da trudno nazwać koreańskim samochodem. Zaprojektowany był w Niemczech, a produkowany jest wyłącznie na Słowacji. To widać w każdym calu tego samochodu. Próżno szukać tu przypadkowych kresek i taniego plastiku użytego do wykończenia. Cee’d już dawno nie ma się czego wstydzić wśród aut z tego samego segmentu, ale nowy cee’d pokazał, że to europejska konkurencja ma się czego wstydzić! Nowy model cee’da to auto przemyślane od A do Z. Nie jest to tylko delikatny facelifting, a kompletnie nowy model, korzystający z najlepszych praktyk konkurentów na rynku. Cee’d ma być piękny jak Alfa, oszczędny jak Ford z silnikiem ECOboost oraz niezawodny i doskonale wykończony jak Golf.
Niższy, szerszy, piękniejszy
W świecie jest wiele samochodów podobnych do siebie, które trudno odróżnić, cee’d ma swój styl i potrafi nim zainteresować: jest niższy, szerszy i dłuższy niż poprzednik. Dzięki długotrwałym pracom w tunelu areodynamicznym Kii, udało się zmniejszyć współczynnik oporu powietrza do poziomu najlepszego w klasie. Jaki jest tego efekt? Nowy cee’d jest cichszy, stabilniejszy podczas jazdy, a także bardziej oszczędny. Pochylona przednia szyba, nowy kształt atrapy (który jest motywem przewodnim wszystkich modeli Kii) oraz podłużne, ciekawie narysowane światła przednie sprawiają, że kompakt z przodu wygląda niezwykle atrakcyjnie. Przechodząc do dalszych części samochodu, całość współgra ze sobą, a cee’d okazuje się pięknym hatchbackiem. Kompaktowa Kia wygląda masywniej, bardziej sportowo, a jednocześnie jest tak samo użyteczna jak poprzedni model. Po prostu nam się podoba!

Nowy model cee’da to auto przemyślane od A do Z. Nie jest to tylko delikatny facelifting, a kompletnie nowy model, korzystający z najlepszych praktyk konkurentów na rynku. Cee’d ma być piękny jak Alfa, oszczędny jak Ford z silnikiem ECOboost oraz niezawodny i doskonale wykończony jak Golf.


Wnętrze jak marzenie
Wnętrze i wyposażenie to bez wątpienia jedne z najmocniejszych elementów nowego kompaktu Kii. Wszystkie materiały użyte do jego produkcji są bardzo dobrej jakości. Cała deska rozdzielcza jest miękka, więc istnieje duże prawdopodobieństwo, że po dłuższym okresie eksploatacji nie będziemy doświadczać nieprzyjemnego skrzypienia kokpitu. Deska rozdzielcza zwrócona jest do kierowcy i jednocześnie niezwykle czytelna. Wsiadając do cee’da bez zastanowienia zmienimy temperaturę oraz miejsce nawiewu, ściszymy radio, a także sprawdzimy godzinę. Tapicerka w nowym modelu jest bardzo ciekawa, a jej kolorystyka świetnie komponuje się z kolorami samochodu. Fotele są wygodnie wyprofilowane i niesamowicie dokładnie wykończone. Aż chce się usiąść! Ciekawą nowością jest licznik, który w wyższych wersjach może zostać zamieniony na wyświetlacz HD. Tam znajdziemy komplet informacji. Na środku kokpitu umieszczony został duży, dotykowy 7-calowy wyświetlacz od nawigacji i mulitimediów. Na nim także znajdziemy obraz z kamery cofania. Obsługa nawigacji jest dość intuicyjna, a polski głos lektorki poprowadzi nas wprost do ustawionego celu.
Cee’d został świetnie wyposażony. W opcjach wyposażenia można znaleźć praktycznie wszystkie udogodnienia, które w tej chwili są dostępne na rynku. Poza standardowymi elementami, jakimi są elektrycznie regulowane szyby, lusterka, fotele w opcji znajdziemy także duży panoramiczny dach, podgrzewaną kierownicę, opcję podłączenia iPoda, system utrzymania samochodu w pasie ruchu czy też system, który zaparkuje nową Kię za nas. W liście wyposażenia trudno nie znaleźć pożądanej opcji.

Oszczędnie, ale mało dynamicznie
Specjalnie dla nowego cee’da opracowana została nowa płyta podłogowa, zawieszenie i gama silników. Podczas projektowania szczególny nacisk został położony na ich oszczędność. Średnie spalanie na poziomie 3,7 l w przypadku diesla oraz 5,2 l w przypadku silnika benzynowego to wynik więcej niż zadowalający. Samochody palą tak mało również dzięki pakietowi ECOdynamics, który obejmuje szereg zabiegów mających obniżyć średnie spalanie. W skład modyfikacji wchodzą m.in. system start/stop, zmieniony program w silniku, opony o zmniejszonych oporach toczenia, a także mniejszy alternator i zmodyfikowane wspomaganie kierownicy. Niestety, silniki mimo całkiem pokaźnej mocy wyjściowej są mało dynamiczne. Nawet w przypadku silnika benzynowego o pojemności 1.6 i mocy 135 KM samochód jest po prostu wolny. Przyspieszenie na poziomie 10 sekund nie jest jeszcze niczym dziwnym, jednak w samochodzie brak elastyczności. Najsłabsza Kia przyspiesza do 100 km/h w czasie ponad 13 sekund, a to już naprawdę kiepski wynik. W gamie w tej chwili brak naprawdę mocnych silników, ma się to zmienić jeszcze w tym roku. W tej chwili amatorom sportowej jazdy polecamy wstrzymać się z zakupem. Nowe są także skrzynie biegów. Sześciobiegowe przekładnie są dobrze zestopniowane. Zmiana biegów jest płynna i szybka za sprawą systemu dwóch sprzęgieł połączonych w jednej obudowie.
Wsiadając do cee’da czujemy, że siedzimy na właściwym miejscu. Wszystkie ważne wskaźniki oraz przełączniki są na właściwym miejscu. Świadczy to o doskonałej ergonomii wnętrza samochodu. Poziom hałasu w samochodzie został faktycznie mocno obniżony. Z zewnątrz nie dochodzą nas prawie żadne dźwięki, a silniki pracują prawie bezgłośnie, jednak ich dynamika pozostawia sporo do życzenia. Komfort podróżowania samochodem uległ znacznej poprawie w stosunku do poprzedniej wersji za sprawą przeprojektowanego zawieszenia przedniego, a także nowego zawieszenie tylnego, które teraz pracuje w układzie multi-link.
Kia już dawno przestała być najtańszym samochodem. Trudno się temu dziwić, ich samochody są coraz lepsze i warte są nowej, wyższej ceny. Mimo to cena nowego cee’da wydaje się być bardzo atrakcyjna. Podstawowy model wyceniony został na niespełna 50 000 zł, co w klasie jest jedną z niższych cen. Za Golfa I Focusa zapłacimy ponad 58 000 zł, a za Megane aż 61 000 zł. Mniej zapłacimy za i30, które zostało wycenione nieco ponad 49 000 zł. Mimo że cee’d nie jest najtańszy, jego cena jest niezwykle atrakcyjna, a to kolejny, ważny czynnik sukcesu. Cee’da możemy kupić za niespełna 50 000 zł, ale dobrze wyposażony model z mocnym silnikiem będzie nas kosztował prawie 100 000 zł.
Dzięki dobremu stosunkowi ceny do jakości nowy cee’d faktycznie jest skazany na sukces.

Kto testował: Piotr Tabor

Co: Kia cee'd

Gdzie: Malaga

Kiedy: 18.04.2012

Ile: 120 km

Świetny design i wyposażenie.

Mało dynamiczne silniki.

Przeczytaj również
Popularne