Nowy pojazd marki Iveco to maszyna do zadań specjalnych. W porównaniu do jego poprzedników, została ulepszona nie tylko stylistyka, ale również wydajność, niezawodność oraz komfort użytkowania.
Iveco Trakker Hi-Land to ciężarówka, która sprawdzi się w każdych warunkach, a także zapewni odpowiedni poziom bezpieczeństwa i wygody. Cała gama Trakker jest dopasowana do różnorodnych wyzwań oraz funkcjonalności.
Innowacyjne rozwiązania technologiczne
Do najważniejszych atutów modelu można zaliczyć ramę podwozia, która wykonana jest z wytrzymałej stali. Dostępne są również różne rodzaje zawieszenia, w tym zawieszenie mechaniczne z resorowaniem parabolicznym lub z resorowaniem półeliptycznym. Dodatkowo wprowadzono zawieszenie pneumatyczne, kompatybilne z systemem ECAS. Na szczególną uwagę zasługuje również skrzynia biegów, która jest szesnastobiegowym mechanizmem ZF. Cechuje się ona dużą niezawodnością, wydajnością, a co więcej, niskimi kosztami eksploatacji. Jest bardzo prosta w obsłudze, dzięki zastosowaniu układu w postaci podwójnego H. Wspomagana jest także systemem servoshift, który usprawnia zmianę biegów oraz podnosi komfort prowadzenia pojazdu.
Iveco Trakker Hi-Land ma także udogodnienie w postaci zautomatyzowanej skrzyni biegów EuroTronic, która dostępna jest w opcjonalnej wersji modelu. Pozwala ona na zmniejszenie ciężaru pojazdu, a także liczby połączeń pneumatycznych oraz elektrycznych. EuroTronic wpływa na szybsze i bardziej precyzyjne zmienianie biegów. Może on pracować również w trybie półautomatycznym. Zautomatyzowany proces zmiany biegów to nie tylko lekkość i komfort prowadzenia, ale również mniejsze zużycie paliwa oraz bardziej ekonomiczna jazda.
Wysoka wydajność pojazdu zapewniona jest dzięki innowacyjnym silnikom Cursor, które mają teraz mniejszą wagę oraz gabaryty, a także cieszą się dużą niezawodnością. Spełniają one wymogi normy Euro 5. Dostępne są w wersjach pojemnościowych 8 i 13 litrów i rozwijają moc od 310 do 500 KM. Dodatkowo wyposażono je w hamulce dekompresyjne ze zwalniaczem hydraulicznym.
Do innowacyjnych rozwiązań w Trakkerze z pewnością możemy zaliczyć CEB, czyli Combined Engine Brake. Mieszany hamulec silnikowy odpowiada za proces dekompresji oraz dławienia spalin za pomocą zaworu motylkowego w kolektorze wydechowym. Zastosowanie tego rozwiązania pozwala na optymalizację momentu obrotowego, a także wydajniejszą oraz ekonomiczną jazdę przy mniejszym zużyciu paliwa.
Model wyposażono również w ulepszoną turbosprężarkę ze zmienną geometrią, która wpływa w głównej mierze na osiągi silnika, przyspieszenie oraz wydajność jazdy. Rozwiązanie pozwala na dopasowanie pracy turbiny do obrotów silnika i optymalną kontrolę ciśnienia doładowania. Iveco Trakker Hi-Land został wyposażony również w ECAS, czyli elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne, pozwalające na komfortową jazdę oraz efektywniejsze hamowanie.
Pojazd spełnia wszelkie normy bezpieczeństwa dzięki zastosowaniu systemu ABS, który zmniejsza siłę hamowania przed zablokowaniem się kół. System EBL pozwala na optymalizację siły hamowania w odniesieniu do obciążenia pojazdu. Opcjonalnie można wyposażyć Iveco Trakker Hi-Land w system ASR, który ma za zadanie niwelację poślizgu kół napędzanych. Wpływa on korzystnie na stabilność pojazdu, a także zużycie opon.
Design oraz ergonomia
Iveco Trakker Hi-Land charakteryzuje się również nową estetyczną, a zarazem bardzo wyrazistą i funkcjonalną, stylistyką. Nieznaczne zmiany wzornictwa wpływają na jego odbiór, a także sprawiają, że nie sposób pomylić go z wcześniejszymi modelami. Do najważniejszych zmian można zaliczyć potrójny stalowy zderzak przedni, a także osłonę przeciwsłoneczną.
Kabinę dla Hi-Land zaprojektowano ze szczególnym uwzględnieniem zasad ergonomii. Położono również nacisk na nowatorskie rozwiązania, które w dużej mierze wpływają na komfort jazdy oraz prowadzenie pojazdu. Atutem jest możliwość przystosowania pojazdu do przewożenia jednocześnie trzech osób. Kabina Hi-Land przeznaczona jest do krótkich tras, dlatego dostosowana jest do tego typu warunków poprzez zapewnienie dużej ilości miejsca wewnątrz, liczne schowki, a nawet specjalne haczyki na ubrania.
Na szczególną uwagę zasługuje również fotel, który ma regulowane zawieszenie z mechanizmem szybkiego opuszczania, dźwignię regulacji wysokości oraz podparcie odcinka lędźwiowego, które zapewnia optymalne ułożenie ciała podczas jazdy. Biorąc pod uwagę przeznaczenie pojazdu, wyposażono go w zestaw szczelnie zamykanych i łatwo dostępnych schowków, znajdujących się pomiędzy i pod fotelami, w drzwiach oraz na półce nad przednią szybą.
Podsumowując, Iveco Trakker Hi-Land to pojazd o wszechstronnym zastosowaniu, który ma znacznie ulepszone parametry związane z ekonomią jazdy, wydajnością, szybkością, przy równoczesnym zachowaniu zasad ergonomii oraz komforcie prowadzenia. Model Hi-Land znajdzie zastosowanie w branży budowlanej, służbach ratunkowych lub w militarnych.
Kto testował: Bartosz Biesaga