Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Ford Mondeo - Hybrydowy sedan

Ford jest przykładem producenta, który ‒ mając wyraźnie mniejsze doświadczenie w technologii napędów hybrydowych od Toyoty ‒ potrafił zbudować równie udany napęd spalinowo-elektryczny. Czy Mondeo Hybrid ma szansę zaistnieć w firmach?

W ostatnich dwóch latach możemy obserwować wysyp modeli hybrydowych na rynku. Najpierw nastąpił on w segmencie premium, ale wiele nowości spodziewanych jest wśród modeli popularnych, np. w ofercie Kii i Volkswagena. Nie wszyscy jednak pamiętają, że od zeszłego roku hybrydowy model znajdziemy w ofercie Forda we flagowym Mondeo.

Tylko w sedanie
Spośród innych wersji Mondeo wariant spalinowo-elektryczny odróżniają jedynie dodatkowe oznaczenia Hybrid na przednich nadkolach oraz klapie bagażnika. Poza tym wersja hybrydowa oraz modele z gamy Vignale jako jedyne są oferowane z nadwoziem sedan.
Wnętrze hybrydowego Mondeo jest przestronne, zwłaszcza z przodu. Fotele okazują się bardzo wygodne i dobrze trzymają w zakrętach. Dla wymagających przygotowano fotele z regulacją w 10 kierunkach. Na pochwałę zasługuje jakość montażu i użyte w kabinie materiały. Tak jak w innych wariantach Mondeo, na środku deski rozdzielczej znajduje się okazały 8-calowy ekran dotykowy. Niestety, nie jest on mistrzem intuicyjności. Ustawianie nawigacji jest żmudne, a czułość ekranu pozostawia wiele do życzenia.
Wersję hybrydową rozpoznamy po zestawie zegarów za kierownicą. Po obu stronach centralnie położonego prędkościomierza znajdują się wyświetlacze o przekątnych 4,2 cala, które przekazują m.in. rozbudowane statystyki i wykresy o aktualnej pracy napędów. Możemy na nich na bieżąco śledzić, ile energii zużywamy do rozpędzania pojazdu, trenować ekologiczną jazdę oraz obserwować ile energii odzyskujemy przy każdym hamowaniu i rekuperacji. Na wariant hybrydowy wskazuje dźwignia zmiany biegów jak w automacie oraz brak manetek do zmiany przełożeń pod kierownicą.
Zamontowanie dodatkowych akumulatorów systemu hybrydowego przy tylnej osi sprawiło, że i bagażnik ma mniejszą pojemność (383 l) niż w klasycznym modelu (541 l). W podłodze bagażnika powstał poza tym wyraźny schodek, a pod podłogą nie znajdziemy koła zapasowego. Musi nam wystarczyć zestaw naprawczy.

Silnik elektryczny w tym samochodzie nie jest jedynie sposobem na to, by bezszelestnie przemieścić się po parkingu. To pełnoprawny napęd użyteczny w różnych sytuacjach drogowych.

Zaawansowana hybryda
Sedan Forda jest napędzany przez 2-litrowy silnik benzynowy (140 KM/173 Nm przy 4000 obr./min) współpracujący z motorem elektrycznym (120 KM/240 Nm). Oba silniki wytwarzają w tandemie łącznie 187 KM i maks. 175 Nm momentu obrotowego, który jest przenoszony na przednie koła poprzez bezstopniową skrzynię eCVT. Mondeo Hybrid w czasie normalnej jazdy miejskiej spalał ok. 5,5 l benzyny na 100 km, a w trasie na drodze szybkiego ruchu ok. 7,6 l/100 km. Przy odrobinie wprawy możemy nasze spalanie obniżyć o 1,5‒2 l/100 km. Szczególne oszczędności są możliwe w ruchu miejskim, gdyż tam możliwe jest pokonanie kilkukilometrowych tras w trybie EV, nie będąc przy tym zawalidrogą. Mondeo może się pochwalić dużą skutecznością odzyskiwania energii podczas hamowania, zwłaszcza po przełączeniu dźwigni zmiany biegów w pozycję L. Przy umiejętnej jeździe korzystanie z hamulca uda nam się ograniczyć do minimum. Także osiągi zasługują na uznanie. Ten półtoratonowy pojazd długości 487 cm rozpędza się do setki w zaledwie 9,2 sekundy. Wrażenie rozpędzania od 0 do 50 km/h jest znakomite za sprawą ruszania głównie przy użyciu jednostki elektrycznej, której pełny moment obrotowy jest dostępny natychmiast po naciśnięciu pedału gazu. Niestety, na krytykę zasługuje skrzynia biegów eCVT. Jeśli podczas nieśpiesznej podróży pracuje ona bezgłośnie, sprawiając, że pojazd płynnie i łatwo nabiera prędkości, przy mocnym wciskaniu pedału gazu z początku nie dzieje się nic. Następnie silnik zaczyna nieprzyjemnie wyć, ale nie oznacza to, że pojazd zaczyna równolegle dynamicznie przyśpieszać. Hybrydowy Ford za to spisuje się wzorowo w zakresie precyzji prowadzenia i właściwości jezdnych.

Cena akceptowalna
Hybrydowe Mondeo jest oferowane tylko w dwóch wersjach wyposażeniowych Titanum oraz Vignale, i wyłącznie w nadwoziu sedan. W tańszej wersji mamy w wyposażeniu m.in. dwustrefową klimatyzację i tempomat. Dla przedsiębiorców bardzo przydatny będzie pakiet składający się z aktywnego tempomatu (w cenie 5600 zł), z którym oferowane są: system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu, układ automatycznego sterowania światłami drogowymi, system monitorowania koncentracji kierowcy, system rozpoznawania znaków drogowych czy czujniki parkowania z przodu i z tyłu. Lista opcji, jak przystało na Forda, jest bardzo długa i różnorodna, a wiele dodatków można zamówić w ciekawie dobranych pakietach. Trzeba pamiętać, że nie wszystkie opcje są dostępne dla modelu hybrydowego, np. nie możemy do niego zamówić zawieszenia samopoziomującego czy sportowego.
Najtańsze Mondeo Hybrid kosztuje co najmniej 130,5 tys. zł (119,6 tys. zł w promocji), co wydaje się kwotą niewygórowaną jak na tak zaawansowany model hybrydowy w klasie średniej. Znacznie mniejszy Prius ze zbliżonym wyposażeniem kosztuje przecież podobnie. Konkurencji upatrujemy gdzie indziej, czyli w samej gamie Forda. Za podobne pieniądze możemy nabyć Mondeo z klasycznymi silnikami spalinowymi, jeżdżące równie dobrze lub nawet lepiej (lepsze skrzynie biegów, lepsze osiągi) oraz bardziej praktyczne (większy bagażnik i dobrodziejstwa wersji liftback). Na przykład tyle samo co na hybrydę wydamy na Mondeo z 2-litrowym 150-konnym dieslem ze skrzynią automatyczną lub zamiennie napędem AWD. Model ten w dodatku okaże się oszczędniejszy i bardziej komfortowy w długich trasach.
Te uwagi oraz brak zachęt do zakupu wariantu hybrydowego powodują, że dla flot jego atrakcyjność jest mniejsza niż odpowiedników spalinowych. Na ten moment klasycznie napędzane Mondeo jest po prostu rozsądniejszą ofertą.

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Ford Mondeo Hybrid Titanum

Gdzie: Warszawa

Kiedy: 28.09‒5.10.2015

Ile: 600 km

Osiągi, niskie zużycie paliwa, dobre wyciszenie, właściwości jezdne, wysoki komfort jazdy, wygodne fotele, akceptowalne ceny.  

Ograniczona pojemność bagażnika (przez napęd hybrydowy), skrzynia eCVT, obsługa systemu multimedialnego, hybryda dostępna tylko w nadwoziu sedan, wysoki spadek wartości RV.

Przeczytaj również
Popularne