Rozwód z koncernem PSA i zawiązanie współpracy Fiata z Renault przy produkcji średnich samochodów dostawczych o DMC trzech ton było niemałą niespodzianką w motoryzacyjnym światku. Związek ten może jednak wyjść włoskiej marce na dobre.
Włoski producent liczy na spore ożywienie sprzedaży w segmencie średnich dostawczaków dzięki modelowi Talento. Firma planuje dostarczać ok. 30 tys. tych samochodów rocznie, z czego ok. tysiąca sztuk sprzedawać w Polsce. Przypomnijmy, że w zeszłym roku polscy klienci odebrali 422 szt. poprzednika, czyli egzemplarzy Scudo. Fiat zakłada, że pozyska nowych klientów, m.in. dzięki lepszym parametrom przewozowym Talento w zestawieniu z odchodzącym modelem.
Kolejny bliźniak
Nowy dostawczak Fiata to nic innego jak bliźniak modelu Renault Tra c, który powstaje zresztą w tej samej francuskiej fabryce. Identyczne modele są wytwarzane przez Opla oraz Nissana. Gdyby nie nowa atrapa chłodnicy i inne logo na masce, kołpakach i tylnej klapie Fiat Talento byłby nie do odróżnienia od dostawczaka Renault. Nowość włoskiej marki różni się diametralnie od modelu Scudo. Fiat Talento jest przede wszystkim samochodem znacznie większym, co przekłada się na lepsze parametry przewozowe. Długość nowego modelu wynosi 499,8 cm w wersji L1 oraz 539,8 cm w wariancie L2. Scudo w wersji L1 miał długość 480,5 cm, a L2 – 513,5 cm. Rozstaw osi w nowym modelu wy- nosi 310 lub 350 cm (w Scudo było to 300 cm i 312 cm).
Więcej przestrzeni
Talento jest oferowane w trzech wersjach nadwozia: furgon, kombi oraz platforma do adaptacji Pianale. Producent przewidział w nowym modelu cztery wersje furgonów, które oznaczono jako L1H1, L2H1, L1H2 oraz L2H2. W modelu L1 długość ładowni wynosi 250 cm, a w wersji L2 290 cm (w Scudo było to od 225 do 258 cm). Nawet w krótszej wersji mamy możliwość przewiezienia trzech europalet. Kubatura ładunkowa również się powiększyła, a ładownia może mieć rozmiary od 5,2 oraz 8,6 m3. Poprzednik oferował od 5 do 7 m3.
Ładowność nowego samochodu sięga 1249 kg, a maksymalna dopuszczalna masa całkowi- ta 3060 kg. Praktyczną opcją jest specjalna klapa Cargoplus o rozmiarze 51x22 cm, zamontowana w ścianie działowej,przez którą włożymy przedmioty o długości 40 cm, a po złożeniu przednich foteli pasażera ‒ 120 cm. Klapa jest utrzymywana w położeniu otwartym przez dwa magnesy. Można ją również całkowicie wyjąć, co jeszcze bardziej ułatwia załadunek. Łączna długość ładowni może sięgać dzięki niej 375cm w wersji L1o raz 415cm w wersji L2. Warto dodać, że jesienią na bazie Talento pojawią się minibusy oraz vipbusy zabudowane przez firmę Carpol.
Biuro na kółkach
Wnętrze Talento praktycznie nie różni się od Renault Trac. Oczywiście poza logo na kierownicy. Zatem wnętrze okazuje się tak samo praktyczne. Nie brakuje tu schowków i uchwytów. W składanym siedzeniu na środku znajdziemy wysuwany stolik, otwierane oparcie ze schowkiem na drobne przedmioty i kieszeń na dokumenty. W razie potrze- by możemy na desce rozdzielczej zamontować uniwersalny uchwyt na smartfon, a tuż nad środkową konsolą dodatkowy uchwyt na tablet, który po sprzężeniu przez bluetooth może peł- nić funkcję wyświetlacza multimedialnego i nawigacji. Pod siedziskami pasażerów wygospodarowano pokaźny schowek o pojemności 54 litrów. Łączna pojemność schowków sięga 90 litrów.
Pozycja za kierownicą w Talento jest zupełnie inna niż w modelu Scudo – siedzi się wyżej, kierownica jest osadzona nieco bardziej poziomo, a prowadzenie bliższe jest pojazdom użytkowym. Pozycja za kierownicą poprzednika bardziej przypominała minivany.
Fiat jest oferowany w jednej z dwóch wersji wyposażenia: Base i SX. Nabywca ma do wyboru jedną z trzech wersji wykończenia wnętrza: podstawowy Carbon Black, z czarną deską rozdzielczą i tapicerką, Techno Silver ‒ z czarną deską rozdzielczą oraz profilami zestawu wskaźników w kolorze srebrnym oraz Living Brown ‒ z czarnobrązową deską rozdzielczą oraz profilami w błyszczącej czerni z chromowanymi elementami wykończenia. Jednym z najbardziej praktycznych udogodnień jest lusterko szerokokątne Viewplus, zamontowane w prawej osłonie przeciwsłonecznej. Likwiduje ono martwe pole widzenia z prawej strony, co jest szczególnie istotne w nieprzeszklonych wersjach pojazdu, np. podczas skrętów na skrzyżowaniach (opcja za 60 zł).
Pod maską Fiata montowane są silniki Diesla, z technologią SCR, pochodzące z Renault, ale nazwane 1.6 MultiJet i 1.6 EcoJet. Motory te są dostępne w czterech wariantach: z jedną sprężarką i mocą 95 KM (260 Nm/1500 obr./min) lub 120 KM (300 Nm/1500 obr./ min), a także z dwoma turbosprężarkami TwinTurbo, przy użyciu których moc wzrasta do 125 KM lub 145 KM (320 Nm/1500 obr./ min lub 340 Nm/1500 obr./min).
Cennik
Za 95-konny furgon w wariancie Base L1H1 trzeba zapłacić 82 tys. zł netto. Najdroższą wersją jest 145-konny model SX L2H2, za który trzeba wyłożyć 101 tys. zł netto. Ceny 5‒6-osobowych furgonów z homologacją N1 zaczynają się od 88 tys. zł netto a 8‒9-osobowych z homologacją M1 od 88,5 tys. zł. Fiat tradycyjnie oferuje bardzo długą listę wyposażenia opcjonalnego, na której znajdziemy wiele rozwiązań, które widzielibyśmy w standardzie. Niektóre oczywiste opcje są jednak drogie, np. klimatyzacja wymaga dopłaty 4000 zł netto, radio z bluetooth 1150 zł, a tempomat – 550 zł. Ekran dotykowy z 7-calowym wyświetlaczem i nawigacją kosztuje 2300 zł. Seryjnie montowanym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego są m.in. system wspomagania siły hamowania oraz ESC z Hill Holder. Na liście opcji znajdziemy boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne oraz system stabilizacji toru jazdy przyczepy. Dostępne są również czujniki parkowania z przodu oraz kamera widoku wsteczne- go z wyświetlaczem wbudowanym w lusterko wsteczne. Próżno szukać w tym samochodzie takich rozwiązań jak asystent pasa ruchu, system aktywnego hamowania, czujnik zmęczenia kierowcy, które to rozwiązania oferuje wielu rywali. Atutem Fia- ta z punktu widzenia przedsiębiorców jest największa w Polsce sieć sprzedażowa i serwisowa. I to może być klucz, poza lepszymi możliwościami przewozowymi, do znacznego wzrostu sprzedaży Fiata w segmencie średnich aut dostawczych.
Kto testował: Przemysław Dobrosławski
Co: Fiat Talento 1.6 Mul Jet L2H1
Gdzie: Kielce
Kiedy: 17.06.2016
Ile: 200 km
Bardzo funkcjonalne wnętrze, dobre prowadzenie, rozbudowana sieć sprzedaży i serwisu.
Drogie opcje, skromne wyposażenie standardowe.