Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
FED 2025

Audi A4 - Wszechstronne kombi

Uterenowione modele kombi segmentu premium mogą stanowić rozsądną alternatywę dla luksusowych SUV-ów. Doskonałym przykładem jest debiutujące na rynku Audi A4 Allroad quattro drugiej generacji.

Pierwsza generacja niszowego modelu A4 Allroad pojawiła się w ofercie siedem lat temu. Pomysł zbudowania luksusowego uterenowionego kombi okazał się strzałem w dziesiątkę, gdyż do tej pory zbudowano ponad 100 tys. szt. tego modelu. W tym roku w ofercie Audi pojawia się druga generacja uterenowionego kombi z Ingolstadt.

Rasowe kombi

Audi A4 Allroad możemy odróżnić od klasycznego Avanta po mocno nabrzmiałych nadkolach z ciemnoszarego tworzywa (mogą być też w kolorze nadwozia), masywnych progach i srebrzystych elementach w dolnej części zderzaków. Od klasycznego A4 wariant ten wyróżnia się również pionowymi listwami atrapy chłodnicy oraz podwyższonymi relingami dachowymi. Nowością jest pojawienie się oznaczeń quattro na przednich nadkolach. Audi A4 Allroad quattro ma także zwiększony o 2,3 cm prześwit. Wraz z większymi kołami powiększa się on o 3,4 cm. Nowość Audi ma zbliżone do poprzednika wymiary (długość wynosi 475 cm), ale jednocześnie, dzięki innym materiałom nadwozia, jest lżejszy nawet o 90 kg. (...)

Przytulnie i komfortowo

Jakość wykończenia wnętrza A-czwórki jest bliższa najbardziej luksusowym limuzynom niż innym modelom klasy średniej premium. Deska rozdzielcza jest lekka optycznie i mniej przeładowana funkcjami niż w poprzedniku. Poza tym mamy wrażenie, że wnętrze jest szersze niż w istocie, dzięki dwóm poziomym liniom przebiegającym przez całą deskę rozdzielczą, między którymi umieszczono rozbudowane nawiewy. Piorunujące wrażenie robi wirtualny kokpit za kierownicą umieszczony na ekranie LCD o przekątnej 12,3 cala (opcja). Ekran daje duże możliwości konfiguracji, ma atrakcyjną szatę graficzną i jest bardzo czytelny. Tuż za dźwignią zmiany biegów znajduje się pokrętło MMI z umieszczonym na nim touchpadem. Jest on stosowany w najbardziej rozbudowanej wersji systemu infotainment: MMI Navigation plus z monitorem o przekątnej 8,3 cala. Tak jak w innych modelach Audi w A-czwórce znajdziemy system Audi phone box (opcja). Wystarczy umieścić telefon w schowku w konsoli środkowej i sparować go z systemem MMI. Telefon łączy się z zewnętrzną anteną pojazdu, poprawiając jakość odbioru. Dostępna jest także możliwość ładowania smartfona z wbudowanego portu USB lub też bezprzewodowe ładowanie telefonu zgodne ze standardem Qi. Dla łaknących ciągłego kontaktu ze światem producent oferuje punkt dostępu do Internetu.
Producent zadbał też o funkcjonalność samochodu. (...)

Dwie jednostki do wyboru

A4 Allroad jest oferowane tylko w dwóch wersjach silnikowych: benzynowej 2.0 TFSI o mocy 252 KM (370 Nm/1600‒4500 obr./min) lub też dieslowskiej 2.0 TDI o mocy 190 KM (400 Nm/1750‒2750 obr./min). Pierwszy z nich przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy, a drugi w 7,8 sekundy. Oba warianty współpracują wyłącznie z siedmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów S tronic. Z czasem w ofercie pojawią się silniki 2.0 TDI/150 KM oraz 3.0 TDI/218‒272 KM. Wszystkie wersje A4 Allroad mają stały napęd na cztery koła quattro. W wersji wysokoprężnej znajdziemy samoblokujący mechanizm różnicowy Torsena, a w wariancie benzynowym napęd quattro z techniką Ultra, który, co jest nowością, ma możliwość konfiguracji ustawień. W przypadku napędu z techniką Ultra przy jeździe po drogach utwardzonych ze stałą prędkością napęd przekazywany jest głównie na koła przednie. Gdy czujniki zauważą np. możliwość uślizgu kół albo podjazd samochodu na wzniesienie, dołączany jest tylny napęd. W uterenowionym Audi nie mogło zabraknąć aktywnego systemu kontroli zawieszenia (opcja). (...)

Topowe systemy

Od liczby systemów wspomagających bezpieczeństwo i komfort jazdy może się zakręcić w głowie. Nowością w tym modelu jest np. osobisty asystent trasy, uczący się regularnych tras naszych przejazdów. Gdy system zauważy ponowne poruszanie się po takiej trasie, sam zaproponuje nam jej optymalny przebieg, uwzględniając np. ominięcie korków. A wszystko to bez konieczności włączania nawigacji. Inną nowinką jest system ostrzegający przed wysiadaniem z pojazdu w momencie, gdy czujniki zauważą zbliżanie się innego samochodu. Na pokładzie nie zabrakło układu aktywnego hamowania z funkcją rozpoznawania pieszych, aktywnego tempomatu, asystenta jazdy w korku czy też asystenta parkowania samochodem z przyczepą. W razie kradzieży właściciel pojazdu zostanie o tym powiadomiony wprost na swój smarfton wraz z informacją, w jaki sposób intruz dostał się do pojazdu.

Bogactwo opcji
(...) Patrząc na listę bogatą listę wyposażenia standardowego Audi, trudno zwykłym zjadaczom chleba uwierzyć, że klienci mogą chcieć czegoś więcej w samochodzie. Jednak po wnikliwym wczytaniu się dostrzeżemy na tej liście istotne braki. W standardzie nie ma np. elektrycznie regulowanych foteli, tempomatu czy też czujników cofania. Dopłaty wymagają nawet takie drobiazgi jak podświetlane lusterko w osłonach przeciwsłonecznych czy też możliwość przesunięcia tejże osłony na... boczną szybę. Jak przystało na segment premium Audi, oferuje te elementy, jak i dziesiątki innych, na długiej liście wyposażenia opcjonalnego. Zaznaczenie w konfiguratorze tylko części z nich bez problemów podniesie cenę A-czwórki o kolejne 100 tys. zł. Co większość nabywców uterenowionej A-czwórki, jak pokazują dane sprzedaży, z pewnością uczyni.

Więcej informacji o nowym Audi A4 Allroad quattro przeczytacie Państwo w październikowym numerze magazynu FLEET (10/2016).

Kto testował: Przemysław Dobrosławski

Co: Audi A4 Allroad quattro

Gdzie: Ełk

Kiedy: 14‒15.09.2016

Ile: 200 km

Znakomita jakość wykonania, prowadzenie lepsze niż w SUV-ach, funkcjonalność nie gorsza niż w SUV-ach, wysoki komfort jazdy, rozbudowane systemy podnoszące bezpieczeństwo czynne.  

Poziom cen, ceny opcji, niewielki bagażnik jak na kombi segmentu D, małe lusterka boczne.

Przeczytaj również
Popularne