Zamknij Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Trends

Najmniejsza w rodzinie - Mazda CX-3 (pierwsza jazda)

FLEET był jedną z kilku polskich redakcji motoryzacyjnych, która miała już okazję bliżej poznać najmniejszego crossovera Mazdy - CX-3. Przedprodukcyjne egzemplarze japońskiej marki przetestowaliśmy na ulicach Barcelony i krętych katalońskich drogach.

Jeszcze w 2013 roku sprzedano w Europie ok. 401 tys. szt. crossoverów segmentu B. W zeszłym roku było to już 625 tys. szt., a w 2017 roku w tym segmencie ma być dostarczanych nawet 810 tys. szt. pojazdów na Starym Kontynencie. Tak szybko rosnący segment nie umknął uwadze firmie Mazda, która również postanowiła wprowadzić małego crossovera do swojej oferty.

mazda_cx3 (3)
Premierowa Mazda CX-3 jest jednym z większych crossoverów segmentu B. Model ten więc konkurował np. z Nissanem Juke, Kią Soul, Suzuki SX4 S-Cross, Oplem Mokka czy też inną ważną nowością Hondą HR-V. Nowość Mazdy może też podkradać nabywców zainteresowanych crossoverami segmentu C, którzy zastanawiają się nad zamówieniem np. Mitsubishi ASX czy Nissana Qashqai.
Zwarta sylwetka pełna miękkich i nowoczesnych linii może się podobać. Uwagę zwraca długa maska i względnie niewielka kabina z małymi oknami, przez co Mazda CX-3 sprawia wrażenie samochodu większego niż jest w istocie. Najnowsza Mazda ma długość 427,5 cm, rozstaw osi 257 cm i sporą jak na segment B szerokość – 176,5 cm. Nadwozie nie jest wysokie – 153,5 cm. Względnie niewielki prześwit (15,5 cm) predysponuje nową Mazdę głównie do jazdy po asfalcie. Mazda CX-3 waży od 1155 do 1295 kg, ale jej ładowność jak na rozmiary jest przyzwoita: od 520 do 535 kg.

mazda_cx3 (5)
Deska rozdzielcza modelu CX-3 jest niemal identyczną z tą jaką znajdziemy w nowej dwójce. Producent zadbał o bardzo szeroki zakres regulacji fotela, za zestawem zegarów znajdziemy wyświetlacz head-up, a na środkowej konsoli 7-calowy ekran dotykowy. Wiele funkcji możemy uruchomić również przy pomocy komend głosowych. Na pochwałę zasługuje jakość wykonania i montażu, choć niektórzy mogą kręcić nosem na twarde tworzywa deski rozdzielczej i obić drzwi. Względnie niewielki bagażnik modelu CX-3 ma pojemność 350 litrów, ale po złożeniu oparć tylnej kanapy powiększa się do 1260 litrów. Wówczas możemy przewieźć przedmioty o długości 144 cm.

mazda_cx3 (8)

Do napędu modelu CX-3 służą 2-litrowe silniki benzynowe Skyactiv-G oferowane w dwóch wersjach o mocach 120 KM oraz 150 KM. Obie jednostki osiągają maksymalny moment obrotowy 204 Nm przy 2800 obr./min. Słabszy wariant ma napędzany tylko przednią oś a mocniejsza wersja jest dostępna wyłącznie z napędem na cztery koła. Mazda CX-3 z motorem 150-konnym rozpędza się do setki w 8,7 sekundy i pozwala jechać z prędkością nawet 200 km/h. Spore szanse na rynku polskim ma wersje z 1,5-litrowym dieslem pod maską Skyactiv-D. Silnik ten osiąga moc 105 KM i maksymalny moment obrotowy 270 Nm w zakresie 1600-2500 obr./min. Dodajmy, że w niedawno wprowadzonej do oferty Mazdzie 2 silnik ten osiąga moment obrotowy 220 Nm. W wersji z zapłonem samoczynnym Mazda daje wybór rodzaju napędu: na przednią oś lub cztery koła. CX-trójka będzie dostępna z 6-biegową skrzynią manualną lub też automatyczną Skyactiv-Drive.

mazda_cx3 (9)

Najmniejszego crossovera Mazdy zbudowano w oparciu o płytę podłogową modelu 2. W przednim zawieszeniu zastosowano klasyczne kolumny McPherson, a z tyłu belkę skrętną. Mimo prostej konstrukcji zawieszenia Mazda oferuje ponadprzeciętnie właściwości jezdne w segmencie B. Pojazd oferuje przyjemnie sprężyste zawieszenie i pewnie zachowuje się nawet w szybko pokonywanych zakrętach. Dobre odczucia z jazdy pogłębia precyzyjny układ kierowniczy. W zakresie prowadzenia nowość Mazdy nie odbiega specjalnie od Audi Q3 czy BMW X1.

mazda_cx3 (4)

Producent zadbał o montaż w nowym modelu szeregu asystentów podnoszących komfort i bezpieczeństwo jazdy, m.in. aktywny tempomat, system wspomagający hamowanie oraz systemy monitorowania martwego pola i informowania o niezamierzonym zjeździe z pasa ruchu. Bardzo przydatną, a spotykaną do niedawna tylko w wyższych segmentach, jest funkcja przełączania świateł drogowych na mijania i odwrotnie, w momencie jeśli system wykryje pojazd jadący z naprzeciwka.

mazda_cx3 (7)

Do salonów Mazda CX-3 wjeżdża w czerwcu, ale jej polskie cenniki poznamy w połowie kwietnia. Według importera najnowsza Mazda 2 jest zamawiana zwykle w wyższych wersjach wyposażeniowych. W przypadku spokrewnionego konstrukcyjnie modelu CX-3 sytuacja może wyglądać podobnie. W obecnym roku fiskalnym (do końca marca 2016 roku) importer Mazdy chciałby sprzedać w Polsce ok. 750 szt. modelu CX-3. Roczna sprzedaż modelu CX3 na rynku europejskim ma wynieść wg przewidywań ok. 38 tys. szt., a na całym świecie ok. 150 tys. szt.
Dobry image Mazdy w Polsce i wprowadzenie atrakcyjnego wizualnie modelu w segmencie niezwykle popularnym w Europie, czyli crossoverów – to wszystko może prognozować dobre przyjęcie modelu na rynku, mimo już sporej konkurencji.

PD

Kto testował: PD

Co: Mazda CX3

Gdzie: Barcelona

Kiedy: 19-20.03.2015

Ile: 200 km

Przeczytaj również
Popularne